Montáž pneumatik, zejména těch velkých a tedy i těžkých, není úplně snadnou záležitostí. Na logistickém středisku firmy Bohnenkamp v německém Osnabrücku montují každý den okolo tisícovky pneumatik s cílem nazutí kol zejména pro zákazníky z výroby nákladních automobilů a zemědělské techniky. Přestože jim v tom pomáhají stroje, ruční práce je k tomu stále zapotřebí. Nově tomu bude trochu jinak.
Až 400 nazutých pneumatik během osmihodinové směny by měl zvládnout nový automatický stroj, který se obejde zcela bez ruční práce. Jeho obsluha jej musí jen správně nakonfigurovat s ohledem na rozměr použitého disku (rozsah je od 20 do 52 palců), zvolit k disku vhodnou pneumatiku a určit husticí tlak. Vše ostatní proběhne automaticky.
Disky a pneumatiky jsou ke kompletaci přiváženy na dvou dopravních pásech a jejich montáž probíhá ve vodorovné poloze. Díky použití speciálního upnutí nedochází k poškození barvy lakovaných ráfků, což je u těch, co se následně montují na novou techniku, důležitý aspekt. Pokud je na pneumatice a ráfku k dispozici označení nejnižšího a nejvyššího místa, dochází k jejich vhodnému sesazení a tím k lepšímu vyvážení kol se známými důsledky v podobě klidnějšího chodu a rovnoměrného opotřebení dezénu.
Po nazutí pneumatiky dochází k automatickému nafouknutí na požadovaný tlak vzduchu s přesností +/- 5 kPa. Dbáno je přitom i na bezpečnost. Nafukování probíhá v uzavřeném zvonu, a kdyby náhodou došlo k prasknutí pneumatiky, či jiné závadě mající za následek rychlý únik tlaku vzduchu, je tento odveden směrem nahoru, kde nemůže ohrozit zaměstnance.
V současné době probíhá najíždění automatického montážního stroje do plného provozu. Poté co budou jeho možnosti využité naplno, bude následovat další etapa spočívající ve zlepšení logistiky v přípravě pneumatik a ráfků a také dokumentace tohoto jednoduchého, leč důležitého výrobního procesu kompletace pneumatik pro nákladní automobily a zemědělskou techniku.
Nový automat pro montáž pneumatiky by měl přispět nejen ke zvýšení produktivity práce a denní kapacity pojezdových kol, ale měl by zvýšit i kvalitu. Pneumatiky budou na ráfky správně nazuté, nafouknuté na přesný tlak a bez kosmetických vad na laku disků.*