23.08.2021 | 09:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Mechanizovaná sklizeň brambor

Brambory v našich podmínkách pěstujeme v různých výrobních oblastech. Z hlediska jejich využití je můžeme rozdělit na sadbové, konzumní a pro průmyslové využití. Pro jejich sklizeň jsou používány rozličné sklízeče. Setkáme se jak s modely určenými pro agregaci s trakčními prostředky, tak s modely samojízdnými.

Z obecného pohledu můžeme uvést, že zpravidla se používá jednofázový systém sklizně. Nicméně existují i způsoby s odděleným vyoráváním a finální sklizní.

Sklizeň může být prováděna technikou se zásobníkem hlíz (v různých modifikacích), pak hovoříme o tzv. bunkrových sklízečích. Druhou možnost zastupují modely bez zásobníku, které nazýváme vyorávací nakladače.

 

Různé konstrukce podvozků

Provedení podvozku sklízečů brambor koresponduje s jejich celkovou stavbou, kdy zásadní roli hraje měrný tlak na půdu. Tento faktor souvisí jak s rostoucí kapacitou zásobníků a tím celkovou hmotností sklízečů, tak s neustálým zdokonalováním sklízecí techniky, která se vyznačuje značnou hmotností. Při sklizni brambor provádíme poměrně značný počet přejezdů na sklízeném pozemku.

Modely určené k agregaci s různými kolovými traktory jsou nejčastěji nabízeny jako jednořádkové a dvouřádkové. Z obecného hlediska můžeme konstatovat, že krom tradičního jednonápravového podvozku mohou pracovat s větším počtem náprav. Zejména výkonné zásobníkové sklízeče mohou být opatřeny takovým typem podvozku, kdy se jedné straně nachází jedno kolo, zatímco druhá strana disponuje dvěma koly za sebou. Je to právě ta strana, na níž se přenáší hmotnost postupně se plnícího zásobníku hlíz. Některé sklízeče se zásobníkem mohou být vybaveny v oblasti vyorávacího ústrojí přídavným opěrným kolem.

Vrátíme-li se zpět k hlavnímu podvozku, můžeme dodat, že základní modely disponují jednou nápravou s pevnými koly, s rostoucí výkonností a přicházejí říditelné nápravy. Ty usnadňují manévrování s celou soupravou a jsou k dispozici i u výše uvedených konstrukcí se třemi koly. K řízení náprav může přistupovat funkce, která umí prostřednictvím příslušeného ovladače navrátit nápravu zpět do přímého směru. S řízením kol jde ruku v ruce také řiditelná oj, která usnadňuje manévrování a zároveň se využívá s ohledem na navádění sklízeče na střed řádku.

Bez ohledu na skutečnost, zda se jedná o zásobníkové provedení či vyorávací nakladač, může k funkcím podvozku přistoupit svahové vyrovnávání, které napomáhá správnému fungování separace příměsí. Do výčtu příslušenství dodávaného na přání řadíme v případě výkonnější techniky hydropohon pojezdových kol pro práci v náročných podmínkách.

Podíváme-li se na provedení podvozků z hlediska rozměrů pneumatik, můžeme konstatovat, že základní výkonové řady pracují se šířkou obutí 250 – 320 mm, středně výkonné modely nabízí šířku pneumatik řádově 500 – 600 mm a výkonné sklízeče jsou k dispozici se šířkou obutí 700 – 850 mm. Nicméně můžeme konstatovat, že někteří výrobci v případě zásobníkové techniky nejvyšších řad nabízí i pneumatiky o šířce 1000 mm. Výše uvedené šířky pneumatik se obvykle pojí s disky o rozměrech 15 až 30,5".*

Celý článek Ing. Filipa Javorka najdete v Mechanizaci zemědělství 9/2021.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down