Nizozemsko je zemí s rozvinutou živočišnou výrobou, která produkuje i značné množství tekutých statkových hnojiv. Není proto úplně náhodou, že právě z této země pochází firma Vervaet, zaměřená na výrobu samojízdných aplikátorů kejdy, které se začínají prodávat i na našem trhu a jeden ze strojů byl i vystaven na Dni Zemědělce v Kameni.
Historie společnosti Vervaet sahá do roku 1957 a začala výrobou sklízečů cukrovky. Tyto stroje jsou ve výrobním programu i nyní, avšak od roku 1991 k nim přibyly již zmíněné samojízdné aplikátory tekutých statkových hnojiv. Nejprve v podobě jednoho modelu, v současné době jsou v nabídce již tři modelová provedení na tří-, pěti- a čtyřkolových podvozcích. Tříkolový podvozek Hydro Trike s nádrží o objemu 16 m3 byl uveden na trh jako první, později k němu přibylo pětikolové provedení s dvacetikubíkovou nádrží a novinkou je čtyřkolová verze Quad 550, která má nádrž s kapacitou 21 m3.
Pro nižší utužení půdy
Pětikolové provedení aplikátoru Hydro Trike, které mohli zhlédnout i návštěvníci Dne Zemědělce, si popíšeme trochu detailněji. Na první pohled na něm upoutá podvozek s předním říditelným kolem a prostřední nápravou, která je při práci na poli hydraulicky výsuvná pro zvětšení rozchodu kol. Asi vás hned napadne, že je to kvůli lepší stabilitě v kopcovitém terénu. To ale není tak úplně pravda. Hlavním důvodem je trend v současného evropského zemědělství, který směřuje k níženému utužování půdy. Při roztažení nápravy se celková šířka stoje zvedne z 3 na 4,5 m, každé kolo se odvaluje ve vlastní stopě a hmotnost stroje se rozkládá na větší plochu.
Všechna pojezdová kola mají hydrostatický pohon a to pomocí dvou hydrogenerátorů s celkovým průtokem 175 l/min a dvou hydromotorů. To umožňuje rozdělení dodávky oleje pro přední kolo a diferenciály zadní nápravy. Pokud jede naplněný aplikátor třeba do kopce a tím se více zatěžují zadní nápravy, je dodávka oleje upravena tak, aby jej více proudilo právě k nim. Vše funguje automaticky s využitím instalovaného gyroskopu.
Kola jsou vybavena flotačními pneumatikami s šířkou 1000 mm vpředu a 1050 vzadu a se systémem centrálního dohušťování. Střední náprava má pneumatiky menší (se šířkou 750 mm) a bez možnosti huštění ovládaného z kabiny. Alternativně jsou na zadní nápravě možné pneumatiky Mitas široké 1250 mm a pro práci v řádcích kukuřice může být na přední kole dvojmontáž a na dvou zadních nápravách užší pneumatiky, které se vejdou do řádků.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 10/2021.