První červnový víkend mají fanoušci zemědělské techniky vyhrazený pro tradiční akci čáslavské pobočky Národního zemědělského muzea, nesoucí název Pradědečkův traktor. Na rozdíl o obvyklé návštěvy muzea totiž mohou vidět velké množství historické techniky v chodu a pokochat se tak uměním našich předků.
Nejinak tomu bylo i letos. Zájem o tuto akci neochabuje a i ti co ji jednou navštívili se na ni vracejí. Pořadatelé se totiž snaží, aby se přehlídka předváděných strojů obměňovala a obměňují i doprovodný program. Ten letošní byl zpestřen například o vystoupení „Strongmena Jirky Žaloudka“, jenž manipuloval s břemeny, která následně odvážel vysokozdvižný vozík.
Pěknou podívanou měli návštěvníci i při kaskadérských prvcích Mirka Freye, který na speciálně upravené motorce předvedl akrobatické kousky. Klasikou byla ukázka stabilních spalovacích motorů v chodu, ukázka motorů parních a nechyběl ani program pro děti.
Nejzajímavější však byly aktivní ukázky traktorů a sklízecí techniky. Některé stroje nejezdily poprvé a mohli jsme je vidět i v minulých letech, ale pořadatelé zařadili i nováčky. Hned ten prvně předváděný byl vzácným exponátem. Jednalo se o Lanz Bulldog 8 z roku 1923, který je jediným dochovaným exemplářem v ČR a osmnáct let stál v muzeu nekompletní, než se podařilo sehnat potřebné díly. Do chodu byl jeho dvoutaktní, naftu spalující jednoválec uveden těsně před akcí Pradědečkův traktor. Zajímavý byl také další nováček a to sovětský traktor ChTZ 7 s dvanáctikoňovým motorem a unikátním otočným řízením.
V letošním ročníku akce Pradědečkův traktor bylo předvedeno i větší množství sklizňové techniky. Od samovazu, přes známý model žací mlátičky ŽM 330, prototyp SM 500 na jehož základě byla postavena sklízecí mlátička E 516, nebo kombajn MF 86. Pozornost budil i nosič nářadí PkUS-45 v agregaci s vyorávačem brambor.
Protože při posledním kole předvádění pořadatele zaskočilo počasí a začalo pršet, šla se většina diváků schovat pod přístřešek z něhož předváděná technika vyjížděla. Učinil jsem tak i já a tím si přichystal další zážitek. Vidět historický traktor jak jede je jistě zajímavé, ale start jeho motoru je mnohdy ještě zajímavější. Musí se to totiž umět. Každý motor má svoje specifika na něž jsme jakožto uživatelé strojů s moderními spalovacími motory zapomněli. Dnes kdy i minimotory s objemem pod 50 cm3 mívají startér a řídící jednotku, stačí jen stisknout tlačítko. To u historických motorů nikoliv. Je třeba pustit palivo, zapnout sytič, nebo obohacovač paliva, vytáhnout dekomopresku, nažhavit žárovou hlavu... Podle toho jakým zařízením usnadňujícím start je motor vybaven. Pak se většinou vezme klika a s motorem, který má jeden či několik válců a zdvihový objem i několik litrů se zatočí. Vše musí být dobře nachystané a načasované, protože jak se motor ulije palivem, tak je konec. Pak už se klikou nenatočí. Ale to nebyl případ ukázek v Čáslavi. Pod šikovnýma rukama zaměstnanců muzea naskočil každý motor...