04.09.2018 | 12:09
Autor:
Kategorie:

Univerzál jak má být

Case IH Maxxum s převodovkou Active Drive 8 je žhavou novinkou. Uvítal jsem proto možnost si jej prakticky vyzkoušet a to nedaleko Hustopečí a v agregaci se čtyřradličným pluhem Amazone. Suchá půda typická pro letošní léto byla pro zpracování půdy výzvou s níž si Maxxum dobře poradil a já se příjemně svezl.

Nová modelová řada Maxxum je velmi variabilní co do výběru traktoru a jeho specifikace. Nabízí totiž pět modelů se základním jmenovitým výkonem 116 až 145 k, přičemž první čtyři jsou čtyřválcové a pouze Maxxum 150 používá šestiválec. Je to celkem logické. Tedy zdá se to být logické. Čtyřválcové motory FPT mají totiž zdvihový objem 4,5 l a když uvážíme, že jmenovitý výkon nejvýkonnějšího z nich, tedy modelu 145 je 145 k, maximální 155 a při navýšení za určitých podmínek může stoupnout až na 175 k (vše podle normy ECE R 120), tak je jasné, že další zvyšování výkonu z daného zdvihového objemu už by se podepsalo na jeho životnosti. Jenže šestiválec se zdvihovým objemem 6,7 l má výkon obdobný. Bude tedy zřejmě poskytovat více točivého momentu, napadne asi každého. Bez navýšení nikoliv s navýšením je to o něco více, přesněji 740 místo 700 Nm. Má tedy smysl jeho pořízení? Vypadá to, že ne. Ale v praxi to může být jiné a přece jen šest válců místo čtyř musí znamenat vyšší houževnatost a křivka průběhu točivého momentu bude určitě také trochu jiná.

Motory nových Maxxumů používají klasické prvky moderních konstrukcí, jako variabilní turbo, vstřikování Common rail a hlavně účinný systém SCR tvořený z oxidačního katalyzátoru, systému SCR a finálního CUC katalyzátoru pro zachycení přebytečných molekul amoniaku, které v SCR katalyzátoru nevstoupily do reakce. Motory se tak obejdou bez filtru částic a to je jistě pozitivní. Stejně jako prodloužený interval výměny oleje na 600 Mh, který je u traktorů koncernu CNH již klasikou.

Zajímavý je systém navyšování výkonu. Ten pracuje v několika úrovních. Je aktivní již od nízké pojezdové rychlosti, kdy však přidává jen málo výkonu. V silničním režimu, při vyšší rychlosti jízdy a při práci s PTO je již navýšení významné a dokáže přidat až 20 k.

Celý článek včetně praktických postřehů z jízdy naleznete v Mechanizaci zemědělství 9/20018.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down