Inovovaná verze traktoru Zetor Crystal, nesoucí přídavek HD je od září v sériové výrobě a zákazníci si tak opět mohou objednávat Zetory s šestiválcovými motory v provedení HD 150 a HD 170.
Ti co se o Zetory více zajímají si možná vzpomenou že původní Crystaly byly vyráběny v modelovém provedení 150 a 160. Dalo by se tedy očekávat, že model 170 bude mít i vyšší výkon. Nicméně tak tomu není a výkonově jsou na tom nové modely úplně stejně, a poskytují 144 a 163 k jmenovitého a 150 a 171 k výkonu maximálního. Točivý moment byl však míně navýšen a maxima (666/745 Nm) dosahuje mezi 1200 až 1600 ot/min.
SCR a filtr částic
Zásadní odlišností nových motorů je splnění emisního stupně Stage IV, což si vyžádalo jisté úpravy. K systému SCR a EGR přibyl navíc filtr částic. Jde o klasické provedení s aktivní regenerací, která se provádí úpravou vstřikování, kdy je za hlavním vstřikem realizován dovstřik paliva, které dohořívá ve výfukovém potrubí a zvyšuje teplotu výfukových plynů nutnou pro spálení nahromaděných sazí.
Filtr částic má klasické snímače tlaku a teploty a o jeho stavu je řidič dobře informován na displeji přístrojové desky, kde se zobrazuje jednak zanesení filtru v procentech, které je vypočítáno z rozdílu tlaků a dále i množství popela, které je údajem dopočítaným z počtu a délky regenerací.
Použitý motor Deutz TCD 6.1 L6 využívá jedno turbodmychadlo s regulací tlaku, čtyřventilový rozvod a vstřikování Common rail. Novinkou (související nikoliv s motorem, ale komfortnějším pojetím ovladačů v kabině) je možnost nastavení konstantních otáček motoru.
Nový motor je připraven i na splnění normy Stage V a je třeba říci, že s jejím náběhem už nepřibudou do výfukového potrubí žádné nové komponenty. Přepracována byla palivová nádrž. Její objem je stejný (300 l), ale má jiné tvarování, které lépe využívá volné prostory v konstrukci traktoru.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 1/2009.