Jako nadšenec pro silné stroje jsem vždy toužil zažít zblízka práci buldozeru. Také americký generál McArthur se vyjádřil pochvalně na adresu těchto stavebních strojů, když se jej zvídaví reportéři zeptali, jaký stroj byl pro něj ve druhé světové válce vůbec nejdůležitější. „Byly to buldozery, ty odváděly nejlepší služby a byly nenahraditelné,“ prohlásil.
Myslel tím rychlost, s jakou dokázaly tyto těžké stroje napravit škody na vzletové a přistávací dráze letišť po náletech německých bombardérů. Dodavatelem buldozerů pro americkou armádu byla firma Caterpillar.
I v mírových dobách jsou buldozery nenahraditelné. Na stavbách je možné hrnout materiál také například rypadlonakladačem anebo grejdry, ale nikdy se s nimi nedocílí takového výkonu, zvláště pokud jde o prohlubování terénu.
Po mnoha letech čekání se na mne štěstí usmálo a na jedné ze staveb jsem měl možnost práci buldozeru zažít na vlastní kůži – z bezprostřední blízkosti. Jednalo se o stavbu nové prodejny supermarketu ve středních Čechách. Zadní stranu stavební parcely ohraničoval dlouhý příkop s hloubkou 130 cm, šířkou asi 150 cm a délkou 100 m. Byl vyhlouben pásovým rypadlem Caterpillar 330F o hmotnosti 30 t. Z jedné poloviny byl již hotov, z druhé se dokončoval.
Dokončovací práce zahrnovaly prohloubení do konečné hloubky, což mohl nejlépe zajistit buldozer, konkrétně Caterpillar D26T XL o hmotnosti 28 tun. Buldozer byl vybavený 3D řízením podle GPS od společnosti Trimble. Ve svém palubním počítači měl nahraný plán stavby a díky přijímači signálu GPS na radlici počítač přesně věděl, kde a jak hluboko se její břit právě nachází. Tento systém usnadňuje práci a zvyšuje přesnost prováděných prací.*