Co se univerzálnosti týče, Fastrac řady 4000 je skutečný král. Jedinečná konstrukce samonosného rámu, dvou nezávisle zavěšených odpružených náprav a řízení všech kol jej předurčuje vynikat i v odvětvích, kde jsou běžné univerzální traktory již kompromisem. Řeč je o speciální komunální úpravě, která je jako jediná na trhu nabízena přímo od výrobce JCB.
Důležitou součástí každého samojízdného stroje je kabina, ve které obsluha tráví naprostou většinu své pracovní doby. V tomto ohledu je Fastrac nejlepší na trhu. Kabina je centrálně umístěná, díky tomu poskytuje skvělý výhled do všech směrů a je o 10 % objemnější než nejbližší konkurenti. Čelní sklo je zkoseno pod negativním úhlem stejně jako na sklízecích mlátičkách tak, aby přes něj prostupovalo minimum slunečního svitu. Pro obsluhu poskytuje velký prostor ve všech směrech. Sedadlo řidiče je možné natočit o 50° vpravo a 20° vlevo, což je nezbytné pro pohodlnou práci například s bočními sekacími rameny. Pod plnohodnotné sedadlo spolujezdce je na přání možné umístit objemnou lednici. Práce v komunální sféře nekončí ani v zimním období. Pro tyto případy výrobce připravil tzv. zimní balíček, který obsahuje vyhřívané čelní a zadní sklo, zrcátka, či nahřívání bloku motoru pro pohodlné ranní starty.
Automatické odpružení
Co zůstalo zachováno po celou dobu produkce traktorů Fastrac, jsou obě odpružené nápravy. Vývoj vedl k novému automatickému odpružení, které má základ ve vojenské technice. Toto jedinečné samonivelační odpružení na obou nápravách zajišťuje, že traktor automaticky vyrovnává zatížení od přídavného příslušenství. Světlá výška, zdvih odpružení a stabilita jsou obnoveny tužším nastavením tlumení. To kompenzuje hmotnost a pohyby různých komunálních nástaveb. Tento systém odpružení také umožňuje manuální nastavení světlé výšky stroje, a to na obou nápravách. Díky tomu je možné snadno a rychle měnit příslušenství, které se v průběhu roku využívá pro údržbu silnic.
Robustnost je základem
Robustnost traktorů Fastrac je vlastnost, na kterou klade výrobce velký důraz. Důkazem je zvýšení nosnosti zadní nápravy na 10 000 kg a přední nápravy na 8000 kg. Zesílený je i diferenciál a koncové převody. Téměř stejně robustní přední a zadní náprava opět dokazuje univerzalitu stroje. Čelní nesené nářadí jako žací stroje, sněžné pluhy nebo čelní nakladače u konvenčních traktorů často nadměrně zatěžují přední nápravu a její odpružení, a snižují tak její životnost.
Další specialitou komunální úpravy je i propracovaný systém blokace odpružení JCB SCS, který zvládne i ty největší vyžínací ramena na trhu či jejich kombinace. Čelní odpružení je možné zablokovat pístem, který tlačí na přední nápravu, a působí tak proti nežádoucímu naklánění. Zadní blokace odpružení je vyřešena pomocí zadního tříbodového závěsu, který při maximálním zdvihu působí silou na komunální desku, a tím ji propojí přímo se zadní nápravou. Vše se ovládá z kabiny řidiče stiskem tlačítka, pro přesuny mezi pracemi je tak možné odpružení kdykoli zpětně aktivovat.
Bezpečnost především
Maximální povolená hmotnost Fastracu řady 4000 dosahuje 14 500 kg i při maximální rychlosti přes 60 km/h. Díky tomu nemohl výrobce přistoupit na kompromisy ani v oblasti bezpečnosti, především v dnešním hustém provozu na silnicích. Stroj je osazen čtyřmi masivními brzdovými kotouči v každém kole s dvojitými třmeny. Ty jsou ovládány pomocí pneumaticko-hydraulického systému splňujícího normu EHS pro nákladní vozidla. Nezbytnou součástí používání traktoru za zhoršených povětrnostních podmínek je i systém ABS, který je součástí základní výbavy, a to i pro přívěsy bržděné dvouhadicovými brzdami.
Jedinečné nástavbové možnosti
Místo klasického čelního tříbodového závěsu umožňuje výrobce osadit traktor DIN deskou, známou například z nákladních automobilů nebo jiných systémových nosičů. Také vývodový hřídel je možné umístit centrálně i stranově, jak je běžné v komunálním příslušenství od různých výrobců.
To, co konvenční traktor nenabízí, je prostor za kabinou, který je výsadou pouze Fastracu. Má nosnost až 4000 kg a daleko rozšiřuje možnosti využití stroje v průběhu roku montáží například univerzální korby, hydraulické ruky, žacího ramene nebo v tomto období nejaktuálnější – nástavbovým sypačem posypových materiálů o objemu 2000 litrů. Jelikož je sypač umístěn nad zadní nápravou, nedochází k nežádoucímu odlehčování přední nápravy jako u traktorových sypačů nesených v zadním tříbodovém závěsu. To je především na kluzkých vozovkách v zimě důležité pro celkovou stabilitu stroje. Tyto vlastnosti zmiňuje i majitel norské firmy IB Maskin AS, Inge Reidar Botn: „V naší firmě průměrně najedeme s jedním traktorem JCB Fastrac zhruba 30 000 km v zimní údržbě a dalších 15 000 km v létě, při převozu strojů a rypadel. Fastrac je velmi komfortní. Silnice, které v zimě prohrnujeme, jsou často rozbité. Na trhu není jiný traktor, který by nabízel takový komfort. Jezdí se s ním velmi lehce. Oproti konvenčním traktorům má na sněhu lepší trakci díky nezávisle odpruženým nápravám. Je také úžasně stabilní při vysokých rychlostech. I co se týče brždění, Fastrac je na tom skvěle. Se systémem ABS jsme nikdy neměli problém, funguje výborně. Při řízení se já i moji zaměstnanci vždy cítíme bezpečně. Kromě radlice na sníh používáme ještě čelní frézu na sníh a v létě podvalník na převoz strojů. Momentálně máme pět strojů, které budeme muset časem vyměnit, a budou to opět traktory od JCB.“
Společnost PEKASS plánuje předvádění soupravy traktoru JCB Fastrac 4220 s čelní radlicí a nástavbovým sypačem Gmeiner. Již tuto zimu budete moci spatřit tento stroj v českých horách.*
Ing. Jan Mrkos
produktový manažer JCB Fastrac, PEKASS a. s.