03.04.2022 | 02:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Přívěsy pro přepravu adaptérů sklízecích mlátiček

Problematika přívěsů pro přepravu žacích adaptérů sklízecích mlátiček je často velmi opomíjené téma. Donedávna bylo míněno, že přívěs za sklízecí mlátičku je jakýsi druhořadý stroj, na kterém úspěšnost sklizňových prací nestojí. Postupem času, ale samozřejmě také vlivem neustálého zvětšování záběru sklízecích adaptérů, se toto téma stalo velmi podstatným.

Tak jako u každého jiného zemědělského stroje, i u přívěsu stačí drobná závada v podobě například defektu pneumatiky a při chybějícím rezervním kole, souprava zůstane stát a ekonomická rentabilita sklizňového stroje může dostat alespoň pro jeden den trhlinu. Vezmeme-li v úvahu, že průměrná délka nasazení sklízecích mlátiček je ve sklizňové sezóně málo přes dvacet dní, může se jednat o dost velký zásah do průběhu žňových prací. Obdobné to bude i u jiných problematických záležitostí, které se na přepravním přívěsu nebo při jeho provozu mohou vyskytnout. Jelikož v současné době nejsou přívěsy pro přepravu sklízecích adaptérů jen pouhý jednoduchý rám doplněný jednou pevnou nápravou, je dobré věnovat výběru tohoto zařízení náležitou pozornost.

V současné době je na trhu mnoho výrobců přívěsů pro přepravu sklízecích adaptérů. Pro budoucího uživatele, případně zákazníka může být obtížné se orientovat v různých koncepcích a konstrukčních řešeních. I když se jedná o stroj, který primárně jen přepravuje jiný stroj, je nutné zdůraznit, že přepravovaný adaptér je v současnosti konstrukčně složitý celek, a tím pádem se jedná o finančně nákladné zařízení. Je tedy nutné zajistit jeho transport tak, aby v žádném případě nedošlo k poškození vlivem špatné konstrukce transportního zařízení.

Ceny transportního přívěsu a přepravovaného sklízecího adaptéru mohou být v poměru i více jak 1 : 10. Některá transportní zařízení jsou v současné době svou konstrukcí a provedením nevhodná pro přepravu adaptérů, některá mohou být v silničním provozu i poměrně nebezpečná. A tak každý, kdo se zabývá provozem sklízecích mlátiček, problém přepravy sklízecího adaptéru musí dříve nebo později řešit.

Koncepce přívěsů pro přepravu adaptérů

Z historického hlediska zaznamenaly přívěsy pro dopravu adaptérů svůj vývoj. Jakkoli je konstrukce přívěsů důležitá, zásadní pro správný výběr je vhodná koncepce, která je závislá především na šířce pracovního záběru přepravovaného adaptéru.*

Celý článek Pavla Petráně najdete v Mechanizaci zemědělství 4/2022.

Koncepce přívěsu s centrálním nosníkem s tažným okem a pevnou nápravou – vhodná pro přepravu sklízecích adaptérů do šířky záběru 7,5 m

Koncepce přívěsu s centrálním nosníkem a dvěma nápravami. Zadní tuhá náprava a přední řiditelná točnicovým řízením. Přední náprava disponuje úzkým rozchodem kol a je opatřená řídící ojí s tažným okem.  Přívěs je vhodný pro adaptéry do 10,5 m pracovního záběru

Koncepce přívěsu s centrálním nosníkem a tandemovou nápravou, případně nápravou typu „boogie“, vhodná pro pracovní záběr sklízecího adaptéru do 7,5 m, vyráběná i pro pracovní záběry až 9,5 m – v těchto délkách při projíždění zatáček s malým poloměrem však nadměrně vybočuje ze stopy tažného prostředku

Koncepce přívěsu s centrálním nosníkem, případně žebřinovým nebo prostorovým rámem a dvěma nápravami, přední i zadní je plně řiditelná točnicovým nebo automobilovým řízením. Velmi vhodná koncepce pro přepravu adaptérů o šířce pracovního záběru nad 7,5 m

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down