Problematika přívěsů pro přepravu žacích adaptérů sklízecích mlátiček je často velmi opomíjené téma. Donedávna bylo míněno, že přívěs za sklízecí mlátičku je jakýsi druhořadý stroj, na kterém úspěšnost sklizňových prací nestojí. Postupem času, ale samozřejmě také vlivem neustálého zvětšování záběru sklízecích adaptérů, se toto téma stalo velmi podstatným.
Tak jako u každého jiného zemědělského stroje, i u přívěsu stačí drobná závada v podobě například defektu pneumatiky a při chybějícím rezervním kole, souprava zůstane stát a ekonomická rentabilita sklizňového stroje může dostat alespoň pro jeden den trhlinu. Vezmeme-li v úvahu, že průměrná délka nasazení sklízecích mlátiček je ve sklizňové sezóně málo přes dvacet dní, může se jednat o dost velký zásah do průběhu žňových prací. Obdobné to bude i u jiných problematických záležitostí, které se na přepravním přívěsu nebo při jeho provozu mohou vyskytnout. Jelikož v současné době nejsou přívěsy pro přepravu sklízecích adaptérů jen pouhý jednoduchý rám doplněný jednou pevnou nápravou, je dobré věnovat výběru tohoto zařízení náležitou pozornost.
V současné době je na trhu mnoho výrobců přívěsů pro přepravu sklízecích adaptérů. Pro budoucího uživatele, případně zákazníka může být obtížné se orientovat v různých koncepcích a konstrukčních řešeních. I když se jedná o stroj, který primárně jen přepravuje jiný stroj, je nutné zdůraznit, že přepravovaný adaptér je v současnosti konstrukčně složitý celek, a tím pádem se jedná o finančně nákladné zařízení. Je tedy nutné zajistit jeho transport tak, aby v žádném případě nedošlo k poškození vlivem špatné konstrukce transportního zařízení.
Ceny transportního přívěsu a přepravovaného sklízecího adaptéru mohou být v poměru i více jak 1 : 10. Některá transportní zařízení jsou v současné době svou konstrukcí a provedením nevhodná pro přepravu adaptérů, některá mohou být v silničním provozu i poměrně nebezpečná. A tak každý, kdo se zabývá provozem sklízecích mlátiček, problém přepravy sklízecího adaptéru musí dříve nebo později řešit.
Koncepce přívěsů pro přepravu adaptérů
Z historického hlediska zaznamenaly přívěsy pro dopravu adaptérů svůj vývoj. Jakkoli je konstrukce přívěsů důležitá, zásadní pro správný výběr je vhodná koncepce, která je závislá především na šířce pracovního záběru přepravovaného adaptéru.*
Celý článek Pavla Petráně najdete v Mechanizaci zemědělství 4/2022.
Koncepce přívěsu s centrálním nosníkem s tažným okem a pevnou nápravou – vhodná pro přepravu sklízecích adaptérů do šířky záběru 7,5 m
Koncepce přívěsu s centrálním nosníkem a dvěma nápravami. Zadní tuhá náprava a přední řiditelná točnicovým řízením. Přední náprava disponuje úzkým rozchodem kol a je opatřená řídící ojí s tažným okem. Přívěs je vhodný pro adaptéry do 10,5 m pracovního záběru
Koncepce přívěsu s centrálním nosníkem a tandemovou nápravou, případně nápravou typu „boogie“, vhodná pro pracovní záběr sklízecího adaptéru do 7,5 m, vyráběná i pro pracovní záběry až 9,5 m – v těchto délkách při projíždění zatáček s malým poloměrem však nadměrně vybočuje ze stopy tažného prostředku
Koncepce přívěsu s centrálním nosníkem, případně žebřinovým nebo prostorovým rámem a dvěma nápravami, přední i zadní je plně řiditelná točnicovým nebo automobilovým řízením. Velmi vhodná koncepce pro přepravu adaptérů o šířce pracovního záběru nad 7,5 m
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!