Zemědělství je odvětvím, které používá různých typů dopravní techniky a přepravuje rozmanité materiály. Součástí dopravní techniky jsou také rozmetadla pevných statkových hnojiv i cisterny pro aplikaci tekutých hnojiv. Dopravní a v zemědělství používanou techniku můžeme rozdělit na dvě velké skupiny. První představují návěsy a přívěsy, které nazýváme jako jednoúčelovou dopravní techniku, druhou systém výměnných nástaveb.
V prvním případě je podvozek pevně spojen s jednotlivými nástavbami, ve druhém jde o nabídku univerzální dopravní techniky, kterou reprezentují většinou traktorové návěsy, někdy i přívěsy. Jak návěsy, tak přívěsy mají podobu podvozků, které můžeme agregovat s různými dopravními a pracovními nástavbami. Do kategorie návěsů s výměnnými nástavbami můžeme zařadit i kontejnerové nosiče.
Konstrukce podvozku
Pokud bychom chtěli definovat, jak vlastně taková technika výměnných podvozků vypadá, můžeme konstatovat, že se většinou setkáváme s dvou a třínápravovými (někdy i čtyřnápravovými) modely podvozků, které lze kombinovat až s šesti nebo sedmi běžnými typy nástaveb. Někteří výrobci mají ve svém programu taktéž podvozky pásové.
Jednotlivé typy podvozků se neliší jen počtem náprav. Prvním kritériem je různé provedení odpružení náprav. Největší možnost výběru poskytuje dvounápravová technika. Někteří výrobci pracují v základním provedení s kyvným neboli kloubovým provedením náprav a tuto konstrukci můžeme označit jako podvozek bez odpružení. Většina výrobců nabízí jako základní provedení odpružení klasická listová pera a v takových případech hovoříme také o tzv. parabolickém odpružení.
Z parabolického odpružení vychází hydraulické provedení, kdy jsou listová pera doplněna systémem hydraulických válců s akumulátory tlaku, a tak se jedná o hydropneumatické odpružení. Mimo odpružení nabízí tato konstrukce i vyrovnávání, a to jak na svazích, tak také při jízdě na pozemních komunikacích. Hydropneumatické odpružení se používá obdobně jako v případě listových pružin, tedy jak u dvounápravových, tak třínápravových podvozků. Obdobně je tomu u kontejnerových nosičů.
Někteří výrobci používají pneumatické odpružení podvozku, někteří jej vůbec nenabízí. S odpružením podvozku souvisí také způsob, jakým provádíme záměnu jednotlivých nástaveb.
Způsoby výměny nástaveb
Kloubové nápravy či odpružení lisovými pružinami neumožňují výškové nastavení podvozku, a proto pracujeme s polohováním nástavby prostřednictvím hydraulických válců. Ostatní výměnné systémy pracují s nastavitelnou výškou podvozku, kterou využíváme právě při záměně nástaveb. Nicméně někteří výrobci také při hydropneumatickém odpružení využívají hydraulické válce pro výměnu nástavby.
Jednotlivé druhy podvozků se neliší pouze odpružením náprav, ale také dalšími možnostmi. Na přání či standardně pracujeme s řízením jednotlivých náprav. Dvounápravová technika disponuje řízením kol zadní nápravy, zatímco třínápravové modely se v současnosti nabízí s řízením kol přední a zadní nápravy. Základní možnost, a to bez ohledu na typ odpružení, představuje náběžné řízení kol, nicméně profesionální technika zpravidla pracuje s nuceným řízením kol. Nucené řízení se ovládá zejména prostřednictvím táhel spojených s k tomu uzpůsobenému závěsu trakčního prostředku, nicméně se můžeme setkat také s elektronickým typem řízení kol.
S typem podvozku se pojí možnost hydraulického zvedání kol přední nápravy. Díky tomuto příslušenství můžeme přenášet zatížení na závěs trakčního prostředku. Toho využíváme třeba při práci s rozmetací nástavbou.
S podvozkem souvisí také odpružení tažné oje. Ta můžeme být konstruována jako pevná, dále pak mechanicky odpružená a nechybí ani hydropneumatické odpružení. Mechanické provedení představují zejména pryžové tlumící elementy či listové pružiny.
Při popisu podvozku se můžeme zmínit i o rozměrech disků a pneumatik, které se liší typem dezénu. Z hlediska disků kol se v případě základních modelů setkáváme s rozměry na úrovni 17 nebo 18´´ a tyto typy disků se zpravidla pojí s pneumatikami o šířce na úrovni 300–500 mm. Nicméně většina výměnných systémů, a to jak ve dvou, tak třínápravovém provedení obvykle využívá disků s rozměry 22,5 nebo 26,5´´. Z hlediska používaných rozměrů obutí se zpravidla setkáme se šířkou na úrovni 550–600 mm, nabídka některých výrobců zahrnuje i šířku pneumatik do 700–710 mm. Kola mohou být doplněna zařízením pro regulaci tlaku v pneumatikách, vlastní podvozek může být vybaven vážicím systémem.
Někteří výrobci, kteří využívají především nástavby s technikou výtlačného štítu, většinu transportních a pracovních operací zajišťují prostřednictvím výměnného zadního čela. Takový typ nástavby měníme pouze za předpokladu, kdy vyžadujeme přepravu nebo aplikaci tekutých statkových hnojiv.
Celý článek ing. Filipa Javorka najdete v Mechanizaci zemědělství 6/2022.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!