Přestože traktory z inovované modelové řady Proxima, vybavené motory Deutz, byly v tisku představeny již před dvěma měsíci, naživo jsme je zatím vidět nemohli. Nakonec, sériová výroba započne až koncem tohoto roku. Nicméně první kus byl již prezentován na zemědělské výstavě v polském městě Kielce a hned tam získal jedno z ocenění. První představení tohoto traktoru v ČR proběhlo na AgroFestivalu ve Stříteži, kde jsem si novou Proximu HS 120 mohl prohlédnout i já.
Doposud byly Proximy vyráběny s motory Zetor Stage IIIB, v inovované modelové řadě budou přítomny motory Deutz TCD 3.6 L4 Stage V. U těchto motorů můžeme uvést i jejich přesnější označení, které se váže přímo k použití v Zetorech Proxima. Je to C5VT88E, C5VT77E a C5VT69E a skrývá se v něm jmenovitý výkon v kW stanovený podle normy ECE R120.
V Proximě HS 120 je motor nejvýkonnější, nabízí 88 kW, tedy 120 k jmenovitého výkonu a 125 k výkonu maximálního. Původní Proxima 120 Stage IIIB s motorem Zetor 1406 disponovala 86 kW, což je 117 k jmenovitého výkonu, který se v maximu mohl dostat až na 120 k.
Laboratoř a realita
Z výše uvedených údajů se zdá, že nový motor by měl mít i lepší provozní parametry. Ve Stříteži jsme využili přítomnosti motorové brzdy od firmy AgroEcoPower a výkony dvou Proxim HS 120 s různými motory odměřili. Měření probíhalo přes vývodový hřídel a v grafech jsou vidět průběhy točivého momentu a výkonu po započtení ztrát v převodovém ústrojí.
Naměřené hodnoty jsou u obou motorů významně nižší, než jaké uvádí výrobce, což je dáno použitou normou měření. Výrobci rádi výkonové parametry motorů prezentují v normě ECE R120, což je ekvivalent dříve známé normy ISO TR14396. Důvod je ten, že tyto normy poskytují vyšší naměřené hodnoty a v prospektech to pak lépe vypadá.
Tak či tak výkon těmito normami stanovený je určen za zajímavých podmínek, při nichž je použito externí chlazení motoru. Část z energie spalovacího motoru tak není spotřebována pro funkci jeho chladicího okruhu, především pro pohon ventilátoru a to udělá zajímavý rozdíl. Údajně by to mělo býti asi 7 % oproti tomu, když ventilátor běží v plných otáčkách a chladící okruh je v činnosti.
Rozdíl v naměřeném výkonu je pak značný a to neuvažujeme fakt, že motor instalovaný v traktoru je zatížen dalšími spotřebiči, jako je hydrogenerátor, vzduchový kompresor, nebo alternátor, či kompresor klimatizace. A i když nejsou používané vzduchové brzdy, není odebírán energie přes hydrauliku, jsou vypnutá světla atd., tyto spotřebiče stále nějakou energii odebírají. A to vše se pak projeví při měření točivého momentu na PTO, přičemž se to nedá nijak ovlivnit a maximem možného je vypnutí kompresoru klimatizace.
Reálný výkon, který je naměřen na motoru instalovaném v traktoru, je pak diametrálně odlišný od toho „papírového“.
Jaké výkony motorů byly naměřeny se dočtete v Mechanizaci zemědělství 6/2022.*