Traktory John Deere z šestkové modelové řady si jejich uživatelé pořizují především s ohledem na všestranné využití, v němž nechybí tahově náročné polní práce. Jsou k tomu dobře uzpůsobeny. Třeba z pohledu rámové konstrukce, nebo dostatečného užitečného zatížení a velká variabilita je i ve volbě délky rámu a typu převodového ústrojí. Přesto se najdou výjimky a třeba model 6R 250 a nově i 6R 185 lze označit za traktory vhodné především do dopravy a práce s PTO.
Nejde přitom jen o teorii, ale prokázaly to i v testu DLG, kde před několika roky model 6R 250 získal ve své výkonové kategorii v rámci dopravních činností nejlepší hodnocení a letos jej napodobil i nový model 6R 185, který byl do modelové řady 6R doplněn v rámci inovací, oficiálně představených loni na podzim.
S oběma výše zmíněnými modely, reprezentujícími nejnovější inovační vlnu traktorů John Deere jsem se mohl prakticky seznámit. A tak se pokusím zprostředkovat nějaké dojmy, kterými na mě traktory zapůsobily.
Hlavně o kabině
O nové modelové řadě 6R jsme již přinesli základní informace. Zaměřím se proto na to co bylo změněno v kabině, protože změn je v ní hodně, včetně nových ovládacích prvků. Výrobce ovládání traktorů 6R posunul směrem k modelové řadě 7R a tak je pro převodovky AutoPowr, CommandQuad i DirectDrive dodávána loketní opěrka se známými ovladači, přičemž v případě plynulé převodovky je to ergonomicky provedená multifunkční pojezdová páka. Ale nejen to, v loketní opěrce může být též další, nově řešená ovládací páka, jejíž využití je především pro traktory vybavené čelním nakladačem. Krom dvou základních funkcí obsahuje i přídavná tlačítka s možností programování, která mohou býti určena třeba pro třetí funkci adaptéru, nebo pro řazení převodových stupňů, ale možností je samozřejmě více. A na této páce je i ovladač pro reverzaci, který je při manipulaci s čelním nakladačem velkým pomocníkem. Všechna doplňková tlačítka (vyjma reverzace), dokonce i základní pohyby páky (dopředu/dozadu, doleva/doprava) lze libovolně naprogramovat a využít i pro ovládání strojů přes ISOBUS.
Protože funkce čelního nakladače mohou být automatizované, tedy například jen jedním pohybem se aktivuje jeho zvedání do předem nastavené polohy, je při ovládání dbáno na bezpečnost. Ovládací páka je funkční jen tehdy pokud ji řidič řádně uchopí, ovšem bez nutnosti stisknout nějaké bezpečnostní tlačítko. O tom, že je ovládání aktivováno informuje malá LED kontrolka.
Krom loketní opěrky je zásadní změnou v kabině absence přístrojové desky. Ta je nahrazena malým monitorem v pravém sloupku a do prostoru, který byl jejím přemístěním uvolněn, je namontován motorek stěračů. Ten je tak v lepší pozici, která mu umožnuje stírat okno v úhlu 247°. Očišťuje tedy i výhled na přední kola traktoru a celková stíraná plocha je téměř dvojnásobná, oproti původnímu provedení.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 9/2022.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!