Náhoda založila tradici samojízdných žacích strojů
Vydařený celkový koncept je důvodem, proč se samojízdné žací stroje BiG M firmy Krone prosadily a jsou stále úspěšnější. Poslední generace přichází s četnými vylepšeními, ať v oblasti motoru či kabiny. K velmi spokojeným tradičním uživatelům tohoto vysoce výkonného stroje patří i společnost DVPM Slavíkov, hospodařící nedaleko Ždírce nad Doubravou.
V úterý si její pracovníci od společnosti AG servis – zemědělská technika s. r. o převzali nový samojízdný žací stroj BiG M 450. Prvním úkolem byla sklizeň porostu senážního ovsa s podsevem jetele. Jedná se již o třetí generaci stroje BiG M výrobce Krone v podniku, s prací těchto strojů jsou majitelé velmi spokojeni.
Začátky přitom byly nenápadné. Úplnou náhodou se v roce 1999 na pozemcích DVPM Slavíkov mohl předvést samochodný žací stroj BiG M první generace. Pracovníky podniku zaujala jeho vysoká výkonnost, produktivita práce i kvalita sklizně. Do té doby využívali čtveřici samochodných žacích mačkačů Fortschritt, ale nový BiG M měl hned od počátku jasné ambice na to, aby je všechny nahradil. Ale jen s jednou obsluhou a při výrazně nižší spotřebě paliva – pouze 4,5 litrů na hektar.
Předváděný samojízdný stroj firmy Krone byl tedy zakoupen a ihned uveden do provozu. Skutečně pak postupně všechny mačkače odešly do výslužby a stroj firmy Krone zvládl sklízet od jara až do podzimu veškeré pícniny v podniku. Po jedenácti letech spolehlivé služby byl zaměněn za nový model BiG M 420. Ten měl již novou, větší a lépe vybavenou kabinu a výkonnější šestiválcový motor MAN. Při práci se osvědčil skvěle. Nyní, po posekání stěží představitelných 40 000 hektarů pícnin, má i BiG M 420 již právo na vystřídání, přesto, že pracuje stále hladce a bez závad (!).
Nejnovější generace žacích strojů BiG M 450 je zase o kus dále. V kabině je více místa, více úložných prostorů, nová konzola s ovladači a nová funkční tlačítka na joysticku se nechají osadit funkcemi podle výběru. Nový šestiválec Liebherr je zase hodně silný, ale v kabině je nižší hlučnost. Stroj v souběžných jízdách řídí GPS navigační systém Trimble.
Více informací v Mechanizaci zemědělství č. 10/2022.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!