Ještě nedávno se daly modelové řady traktorů Valtra snadno zapamatovat s použitím slova ANTS, což v angličtině znamená mravenci. Dnes už je to jiné. Před dvěma roky došlo k zeštíhlení do té doby široké modelové řady N a zavedení řady G a loni přibyla řada Q, která vyplňuje výkonovou mezeru mezi téčkem a eskem.
Je dobře známo, že modelové řady A až T jsou vyráběny ve finském Suolahti a díky tomu se vyznačují například specifickými variantami převodového ústrojí. Modelová řada Q je v Suolahti vyráběna rovněž, ovšem stejně jako vyšší řada S reprezentuje koncernové traktory, jež používají například plynulou převodovku, kterou známe i z dalších značek sdružených v koncernu Agco. A takových paralel bychom jistě našli více, nakonec stejně jako u nižších řad A a G.
Otáčky se drží dole
Mezi koncernovými paralelami můžeme uvést například šestiválcové motory Agco Power se zdvihovým objemem 7,4 l. V pěti modelech pokrývají výkonnostní spektrum 230 až 305 k maximálního výkonu, přičemž nechybí jeho navyšování, které za určitých podmínek přidává až 20 k. U nejvýkonnějšího modelu Q305 navýšení výkonu není použito a plný výkon lze využít při všech rychlostech i při práci s vývodovým hřídelem, tedy i u stojícího traktoru.
Na motorech je jistě zajímavá jejich otáčková charakteristika. Jmenovité otáčky jsou totiž snížené na 1950 za minutu, maximálního výkonu je dosaženo při 1850 ot/min a vrchol točivého momentu pokrývá rozsah 1200 až 1600 ot/min. A jak vyplývá z fyzikálních zákonitostí, nižší otáčky by měly přinášet i nižší měrnou spotřebu paliva.
O převodovce již byla zmínka. Jde o známý koncept s dvěma rychlostními rozsahy a klasikou v podobě společného managementu řízení motoru a převodovky s možností změny rychlosti jízdy pojezdovou pákou, pedálem či v režimu tempomatu. Nic neobvyklého není ani na vývodovém hřídeli, který je dvourychlostní a dodávaný v konfiguracích 1000/1000E, nebo 1000/540E.
Vzduch je víc než olej
Za zmínku však stojí pneumatické odpružení přední nápravy. Valtra s ním má více jak 25 let zkušeností a využívá dvou vzduchových měchů v kombinaci s kapalinovými tlumiči. Celkový zdvih dosahuje 100 mm a použití vzduchu má své výhody. Účinnost vzduchového pružení totiž není závislá na vnější teplotě, takže je v provozu stabilnější, než u klasického systému, který používá hydraulických válců a akumulátorů tlaku naplněných stlačeným dusíkem.
Ve standardní výbavě používá vzduchové odpružení i kabina, která je převzatá z modelové řady T. O tom, že v ní nechybí zdařilý systém ovládání SmartTouch, nebo esteticky pěkně provedený monitor v A sloupku, asi není třeba se zmiňovat. Nově je řešená například páčka reverzace, která se samočinně vrací do středové polohy. Do kabiny je možné instalovat i otočné řízení Twin Trac.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 1/2023.*