03.10.2023 | 10:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zetor: Vyřešeno zcela nově a zcela jinak

Kdo navštívil veletrh Země živitelka, mohl si povšimnout zcela nového prototypu traktoru Zetor. Pár obecných informací jsme o něm již přinesli. V tomto článku budeme detailnější a popíšeme si základní konstrukční celky traktorů z nové modelové řady, jež by měla nahradit tu již známou pod označením Forterra.

V nových traktorech Zetor budou použity čtyřválcové motory Deutz C5VT, které vycházejí z provedení TCD 4.1 a najdeme je třeba i u modelové řady traktorů Fendt 500. Motory mají snížené jmenovité otáčky na 2100 za minutu, disponují zdvihovým objemem 4,1 l a maximálním výkonem 170 k při 1900 ot/min (výrobce počítá se zavedením čtyř modelů s nejvyšším výkonem 130 až 170 k a maximem točivého momentu 564 až 699 Nm). Motory používají vstřikování Common rail, přeplňování s jedním turbodmychadlem a emisním systémem Stage V. K dosažení čistých výfukových plynů napomáhají systémy SCR, DPF i externí recirkulace spalin.

Pohled do kabiny nového traktoru
V kabině najdeme zcela nové ovladače. Jedná se o fotografii prototypu, takže finální provedení se může ještě trochu lišit a na snímku chybí i některé detaily (například manžeta řadicí páky)

Samozřejmostí nových motorů bude nastavení konstantních otáček ve dvou úrovních. Naopak v plánu není systém navyšování výkonu. Už jen proto, že plánovaných 170 k pro nejvyšší model z řady je maximem, které Deutz pro tento typ motoru nabízí a stosedmdesát koní ze zdvihového objemu 4,1 l, to opravdu není málo.

Šestistupňový násobič

Společnost ZF je renomovaným výrobcem převodových systémů a v nové modelové řadě bude použito to, jež má označení TPT 16. Jedná se o čtyřstupňovou převodovku doplněnou šesti stupni násobiče točivého momentu a její modifikace najdeme například u traktorů Deutz-Fahr z šestkové řady, nebo McCormick X7. Převodovka bude samozřejmě dodána jako komplet včetně rozvodovky a koncových převodů pro zadní nápravu. Díky masivnější konstrukci se tak zatížení zadní nápravy zvýší na 8,5 t (původně 6,5 t) a celková hmotnost traktoru se zvedne na 11,5 t (u provedení HD to bylo 10 t).

Řazení synchronizovaných rychlostních stupňů bude prováděno řadicí pákou, převodové stupně při zatížení budou řazeny elektrohydraulicky a stejně tak bude řešena reverzace.

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 10/2023.*

Pohled na přední tříbodový závěs
Přední TBZ bude buďto od firmy Zuidberg, nebo Metalplast a disponovat nosností 2,8 t

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down