V ČR je trend používání nákladních elektromobilů ještě v plenkách a k 1. lednu 2021 u nás jezdilo 461 nákladních elektromobilů. Na silnicích tedy nejčastěji potkáváme nákladní vozidla se spalovacím motorem. V zahraničí spalovací motory zvolna vytěsňují elektromotory, nejčastěji v dodávkách a autobusech. Elektromobily, které přepravují náklad jsou omezené svým dojezdem. V průměru je to 230 km. Proto se elektromobily používají převážně pro dopravu ve městech, kde najezdí za den malou vzdálenost.
Mezi užitková elektrická vozidla můžeme zařadit elektrické dodávky a malá nákladní elektrovozidla. Na některá užitková elektrovozidla lze získat až 50 % dotaci. Například firma EVUM Motors nabízí plně elektrický komunální vůz EVUM aCAr, na který lze tuto dotaci získat. Toto vozidlo můžeme využít v průmyslu, zemědělství nebo v komunální sféře pro údržbu měst a obcí. Výrobce nabízí plně elektrický pohon s napětím 48 V, dojezdem až 200 km na jedno nabití, pohonem všech kol a užitečnou hmotnost až 1000 kg.
Protože nejslabším článkem elektromobilů je dojezd, tak se neustále vyvíjí technologie, jak ho prodloužit. Korejská automobilka Hyundai přišla s nápadem úpravy kroutícího momentu v závislosti na zatížení vozidla. Jestliže je vozidlo bez nákladu není potřeba velký kroutící moment a sytém ho omezí. Při omezení kroutícího momentu není potřeba tolik elektrické energie z akumulátorů jako při poskytnutí maximálního kroutícího momentu a dojde tím k prodloužení dojezdu elektrovozidla. Použitím tohoto systému by mělo dojít k ušetření elektrické energie, prodloužení dojezdu a celkovému zlepšení hospodárnosti užitkových vozidel. Hyundai by chtěl systém využívat v budoucnu při výrobě malých užitkových automobilů.
Elektromotory v nákladních automobilech jsou ve větší míře v testovací fázi. Přesto už máme v ČR první dobíjecí stanici pro nákladní vozidla. Byla otevřena 22. února 2022 a najdeme ji v pražských Stodůlkách v areálu společnosti Mercedes-Benz Trucks. Právě společnost Mercedes-Benz nabízí jeden z plně elektrických náklaďáků. Je jím Mercedes-Benz eActros. Pohon tohoto vozidla zajišťují dva integrované elektromotory s dvoustupňovou převodovkou. Tyto elektromotory jsou napájeny ze tří nebo čtyř sad akumulátorů. Dojezd eActrosu je přibližně 400 kilometrů a lze ho nabít z 20 na 80 procent za 1 hodinu, při použití 400 A stejnosměrného proudu.*
Ing. Ondřej Tupý, Dis., Fakulta Zemědělská a technologická Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!