U sklízecí mlátičky John Deere X9 uvádí výrobce výkonnost až 100 t/h. To se zdá jako nereálný údaj, faktem však je, že pokud jsou vhodné podmínky, dá se jí dosáhnout. Na přiložené fotografii je snímek z obrazovky ovládacího terminálu, na němž je zobrazena aktuální průchodnost 101,6 t/h a je vidět, že podmínky ideální byly. Výnos pšenice v té chvíli dosahoval 10,4 t/ha, sláma byla řádkována a podle údajů Jiřího Nouzáka, který kombajn v té chvíli řídil, byla vlhkost zrna pod 14 %, a pozitivem byla i krátká sláma.
S Jiřím Nouzákem jsme měli možnost si o modelu John Deere X9 1100, který letos absolvoval Demo Tour po ČR, chvíli popovídat a s kombajnem se i svézt. V rámci aktivního předvádění spolu se svými kolegy projel řadu zemědělských podniků. Sklidili přitom 1292 ha, což představovalo 8200 t zrna či semen řepky. V kontextu s tím je zajímavé, že sklízecí mlátička za tuto dobu natočila 400 Mh. S ohledem na dlouhé přejezdy však zhruba polovinu z tohoto času strávila na poli a zbytek na silnici. Díky rychlosti jízdy 40 km/h se to podle slov Jiřího Nouzáka dalo při přesunech vydržet a výhodou pro dopravu bylo použití pásového podvozku na přední nápravě. Ten zvyšuje šířku sklízecí mlátičky jen minimálně a při použití úzkých pásů se kombajn vejde do limitu 3,5 m. A pásový podvozek se samozřejmě uplatní i na poli. Jednak z pohledu utužení půdy, jednak i lepšího pohlcení terénních nerovností, než jaké nabízí pneumatiky.
Těsně před dožínkami
Sklízecí mlátičku jsme zastihli v zemědělském podniku AGRO Staňkov, což je velký holding obhospodařující v souhrnu okolo 10 000 ha. Sklízela ozimou pšenici s výnosem kolísajícím od 6 do 9 tun z hektaru při výkonnosti okolo 6 ha/h. Výkonnost byla omezena výskytem míst s ležícím porostem, kde se rychlost jízdy pohybovala do 5 km/h, zatímco ve stojatém prostu to bylo okolo 7 km/h. Vlhkost porostu byla 13 % a průměrná spotřeba paliva 14 l/ha. A to není na axiál nijak špatný údaj. Moha by býti i o něco nižší, ale zřejmě by to znamenalo použít adaptér s větším záběrem. Ten, co byl k mlátičce připojen, disponoval šířkou 12,2 m, což je pro nejvýkonnější sklízecí mlátičku John Deere minimum, které dává smysl. Podle Jiřího Nouzáka byl záběr zvolen dobře a odpovídá úrovni výnosů, které jsou u nás dosahované. Adaptér byl v provedení s pásovými dopravníky namísto vkládacího šneku a byť dva šneky měl, byly určeny jen k tomu, aby usměrnily proud sklizené hmoty do širokého šikmého dopravníku.
Odvozními prostředky byly dvě osmikolové tatry Phoenix s objemnými korbami, do nichž se vešly vždy dva zásobníky, tedy nějakých 32 m3. Díky odvozní vzdálenosti pouhé 3 km, nebyl větší počet odvozů třeba.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 10/2023.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!