Společnost Cime má ve svém portfoliu několik modelů nakladačů s elektrickým pohonem. Je to teleskopický Merlo e-Worker, kloubový Schäffer 23e a nově též smykem řízené nakladače od firmy Firstgreen Industries. Ač název Firstgreen zní cizokrajně, jedná se o českého výrobce, který dosud své stroje nenabízel do zemědělského sektoru a příliš je neprodával ani v rámci ČR. A to by se spoluprací s firmou Cime mohlo změnit.
Produkty firmy Firstgreen jsem mohl prvně zahlédnout na letošním veletrhu Země živitelka a velmi mne překvapilo, že jsem o nich dosud nic nevěděl. Především v tom kontextu, že tato společnost drží prvenství ve výrobě prvního smykem řízeného nakladače na elektrický pohon. První prototyp byl zkonstruován již v roce 2013 a výroba se rozběhla o čtyři roky později.
A jaký je dnes výrobní sortiment? Nikterak široký, obsahuje čtyři základní modely. Je to Elise 1200, Elise 900, Elise 700 a Mini Z 400. Ve všech případech se jedná o smykem řízené nakladače lišící se především zvedací kapacitou, rozměry, manévrovacími schopnostmi, svahovou dostupností, použitými akumulátory a tím zda disponují kabinou, či nikoliv.
Pokud začneme základní popis smykem řízených nakladačů u modelu Elise 900, tak musíme zmínit, že jeho nosnost dosahuje 900 kg (nebo 1200 kg) a používá akumulátory s kapacitou 240 Ah (23 kWh, doba provozu 2 až 4 hodiny), nebo 400 Ah (39 kWh, doba provozu 6 hodin a více). Akumulátory mohou být v klasickém olověném provedení, nebo na přání v moderním lithiovém.
Lithiová verze má řadu předností, spočívajících především ve vyšší energetické hustotě uložené energie, vyšším nabíjecím i vybíjecím proudu i nižší hmotnosti. Ovšem zrovna hmotnost je u manipulační techniky parametrem, který můžeme vnímat spíše pozitivně, neb jinak je pro dosažení stability nutné používat větší hmotnost přídavného závaží.
Výhodou olověných akumulátorů je nižší cena, není třeba jejich chlazení a plusem je i 100% recyklovatelnost, protože s olovem a kyselinou sírovou či plastovými součástmi nejsou při recyklaci žádné problémy. Provozní napětí olověných akumulátorů i lithiových LiFePO4 verzí je 96 V, což umožňuje snadnou volbu typu akumulátorů bez nutnosti změny v ostatních elektrických komponentech. Napětí samozřejmě odpovídá počtu sériově zapojených článků a s ohledem na dobrý přenos výkonu musí být použito vyšší, aby se příliš nezvyšovalo proudové zatížení přenosové soustavy.
Z akumulátorů je elektrická energie vedena do měničů, které napájejí třífázové asynchronní elektromotory a regulují jejich otáčky. Současné provedení modelu Elise 900 třetí generace s označením MK3 používá motory tři. Dva jsou pro pojezdová kola a regulací jejich otáček se řídí rychlost a zatáčení nakladače. Třetí je určen pro pracovní hydrauliku, oproti motorům pojezdovým má nižší otáčky (2700 ot/min) a při transportu jej lze zcela vypnout a šetřit tak elektrickou energii. V souvislosti s novou koncepcí pojezdu je použita též jiná provozní i parkovací brzda v elektromagnetickém provedení, které je jednodušší než původní brzdění a odbrzďování pomocí hydrauliky.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 11/2023.*