Společnost Cime má ve svém portfoliu několik modelů nakladačů s elektrickým pohonem. Je to teleskopický Merlo e-Worker, kloubový Schäffer 23e a nově též smykem řízené nakladače od firmy Firstgreen Industries. Ač název Firstgreen zní cizokrajně, jedná se o českého výrobce, který dosud své stroje nenabízel do zemědělského sektoru a příliš je neprodával ani v rámci ČR. A to by se spoluprací s firmou Cime mohlo změnit.
Produkty firmy Firstgreen jsem mohl prvně zahlédnout na letošním veletrhu Země živitelka a velmi mne překvapilo, že jsem o nich dosud nic nevěděl. Především v tom kontextu, že tato společnost drží prvenství ve výrobě prvního smykem řízeného nakladače na elektrický pohon. První prototyp byl zkonstruován již v roce 2013 a výroba se rozběhla o čtyři roky později.
A jaký je dnes výrobní sortiment? Nikterak široký, obsahuje čtyři základní modely. Je to Elise 1200, Elise 900, Elise 700 a Mini Z 400. Ve všech případech se jedná o smykem řízené nakladače lišící se především zvedací kapacitou, rozměry, manévrovacími schopnostmi, svahovou dostupností, použitými akumulátory a tím zda disponují kabinou, či nikoliv.
Olovo či lithium
Pokud začneme základní popis smykem řízených nakladačů u modelu Elise 900, tak musíme zmínit, že jeho nosnost dosahuje 900 kg (nebo 1200 kg) a používá akumulátory s kapacitou 240 Ah (23 kWh, doba provozu 2 až 4 hodiny), nebo 400 Ah (39 kWh, doba provozu 6 hodin a více). Akumulátory mohou být v klasickém olověném provedení, nebo na přání v moderním lithiovém.
Lithiová verze má řadu předností, spočívajících především ve vyšší energetické hustotě uložené energie, vyšším nabíjecím i vybíjecím proudu i nižší hmotnosti. Ovšem zrovna hmotnost je u manipulační techniky parametrem, který můžeme vnímat spíše pozitivně, neb jinak je pro dosažení stability nutné používat větší hmotnost přídavného závaží.
Výhodou olověných akumulátorů je nižší cena, není třeba jejich chlazení a plusem je i 100% recyklovatelnost, protože s olovem a kyselinou sírovou či plastovými součástmi nejsou při recyklaci žádné problémy. Provozní napětí olověných akumulátorů i lithiových LiFePO4 verzí je 96 V, což umožňuje snadnou volbu typu akumulátorů bez nutnosti změny v ostatních elektrických komponentech. Napětí samozřejmě odpovídá počtu sériově zapojených článků a s ohledem na dobrý přenos výkonu musí být použito vyšší, aby se příliš nezvyšovalo proudové zatížení přenosové soustavy.
Tři motory
Z akumulátorů je elektrická energie vedena do měničů, které napájejí třífázové asynchronní elektromotory a regulují jejich otáčky. Současné provedení modelu Elise 900 třetí generace s označením MK3 používá motory tři. Dva jsou pro pojezdová kola a regulací jejich otáček se řídí rychlost a zatáčení nakladače. Třetí je určen pro pracovní hydrauliku, oproti motorům pojezdovým má nižší otáčky (2700 ot/min) a při transportu jej lze zcela vypnout a šetřit tak elektrickou energii. V souvislosti s novou koncepcí pojezdu je použita též jiná provozní i parkovací brzda v elektromagnetickém provedení, které je jednodušší než původní brzdění a odbrzďování pomocí hydrauliky.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 11/2023.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!