V září jsme měli možnost se zúčastnit prezentace nové modelové řady traktorů Fendt. Má označení 600 Vario a tak se nabízí, že bude vyplňovat výkonový prostor mezi řadami 500 Vario a 700 Vario Gen 7. A tak tomu i je a se svými čtyřmi modely pokrývá výkonový rozsah od 149 do 209 k. Z pohledu technické úrovně se však jednoznačně přiklání k výkonnější sedmistovkové řadě. A to nejen s ohledem na použití pojezdového systému Vario Drive.
V traktorech Fendt 600 Vario jsou použity nové motory a to zcela jedinečné koncepce, v rámci koncernu Agco prozatím vyhrazené jen pro tuto modelovou řadu. Jedná se o čtyřválce Agco Power se zdvihovým objemem 5 litrů. Mají označení CORE 50 a konstrukčně vychází z verze CORE 75, kterou známe z modelové řady 700 Gen7.
Cíleno na spotřebu
Nové motory používají nízkootáčkový koncept, kdy jmenovitého výkonu je dosaženo v 1900 ot/min, maximum výkonu by mělo být při 1600 ot/min a nejvíce točivého momentu poskytuje motor při pouhých 1200 otáčkách za minutu (model 620). To přináší příznivou měrnou spotřebu paliva, která je dále podpořena použitím účinného systému SCR. Provozně příjemným benefitem je to, že v motorech absenuje systém recirkulace spalin a výfukové plyny tak nejsou přisávány do sacího potrubí. Bez DOC a filtru částic se však očista výfukových plynů neobejde.
Novinkou je výkonové navýšení. To je použito u všech modelů a činí 15 k. Výkon modelu 620 tak dosahuje až 224 k, což je na pětilitrový 4válec unikátní záležitost. Zajímavé je to, že by mělo být aktivní nejen při vyšší pojezdové rychlosti, nebo při zapnutí PTO, ale podmínek může být více. Například energii odebírající kompresor klimatizace, zvýšené otáčky ventilátoru (ten má regulaci v podobě naklápěných lopatek a na přání reverzaci), nebo vyšší odběr proudu alternátorem. Výkon se tak může navyšovat i u traktoru, který není v pohybu.
Vícero paliv
V souladu s moderními trendy jsou nové motory bez problému schopné spalovat HVO a v jejich hlavách by údajně měly být připravené prostory pro instalaci zapalovacích svíček, pokud by se používaly pro spalování metanu, nebo i vodíku. Servisní interval motorů dosahuje 500 Mh (první po 50 Mh je vynechán) a nemusí se při něm kontrolovat ventilová vůle , protože ji zajistí hydraulicky stavitelná zdvihátka.
Více informací najdete v Mechanizaci zemědělství 11/2023.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!