Moderní sklízecí mlátičky bývají vybaveny systémy, které automaticky udržují jejich průchodnost na hodnotě blízké maximální. Slovo blízké je důležité, neb současná řešení využívají snímačů již instalovaných ve sklízecí mlátičce a řídicí jednotky pak posuzují veličiny související se zátěží různých systémů. Jedná se například o zatížení motoru, otáčky důležitých pohonů a tyto údaje se dávají do kontextu třeba se sklizňovými ztrátami. Výsledkem je automatická úprava pracovní rychlosti.
To co bylo popsáno v úvodu má jeden zásadní problém. Všechna vyhodnocovaná data jsou získávána přímo ze zaplněné sklízecí mlátičky, a tedy se zpožděním. Řeší se tak situace, která již nastala. Je to tedy podobné jako když je v autě klasický tempomat, který nevidí, že přichází kopec a následně a vlastně pozdě, začne překotně zvyšovat dodávku paliva, aby udržel nastavenou rychlost jízdy.
Case IH na letošní Agritechnice představí stříbrnou medailí oceněný systém, který pracuje s předstihem a využívá několika kamer umístěných na držácích a snímajících porost před žací lištou. Obrazy z kamer jsou vyhodnocovány a algoritmy v řídicích jednotkách pak vypočítávají kolik sklízené hmoty se za chvíli dostane do sklízecí mlátičky. Systém regulace rychlosti jízdy tak může pracovat s předstihem. A nejen to. Kamery umí měřit i profil terénu, a tak lze lépe udržovat výšku strniště než s využitím klasických hmatačů, které jsou místěné pod žacím válem tedy ne před, ale až za místem, kde probíhá sečení.
Snímání porostu a reliéfu terénu před žací lištou tak připívá k přesnější regulaci optimálního zatížení sklízecí mlátičky i k přesnějšímu kopírování žací lišty a snížení možnosti jejího kontaktu s povrchem pozemku. Výsledkem je vyšší výkonnost a provozní spolehlivost při sklizni.*