25.11.2023 | 03:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Dino třetí generace a další novinky

Součástí výrobního sortimentu postřikovačů od firmy Agrio MZS jsou i samojízdné stroje. Dříve to byly postřikovače SAMec a poté Dino a Gekon. Postřikovače Dino byly v první generaci vyráběny s podvozkem od subdodavatele, ve druhé pak s podvozkem vlastní výroby. Ten ovšem vykazoval jisté nedostatky, které se projevovaly především při jízdě vyšší pojezdovou rychlostí. V Agriu proto vyvinuli třetí generaci tohoto postřikovače jehož podvozek byl zásadně předělán. A nejen podvozek.

Nový postřikovač Dino III stál v expozici společnosti Agrio v německém Hannoveru. A protože novinkou jeho konstrukce je nejen podvozek, zásadní změny si v krátkosti popíšeme. Podvozkem však stejně začneme.

Jiné řízení

Zásadním problémem původního provedení byl systém řízení. Ten byl konstruován bez spojovací tyče a vybaven automatickým vyrovnáváním kol. To fungovalo při polních rychlostech a stabilizovalo kola v přímém směru, při dopravě však vyrovnávání kol muselo být z bezpečnostních důvodů vypnuto a při delších přejezdech se proto významně měnila sbíhavost kol.

U nového provedení je použita klasická varianta řízení se spojovací tyčí což jej významně zjednodušilo a nyní je už spolehlivé. Faktem je, že toto řešení nedovolí plynulou změnu rozchodu kol, ale to prozatím nevadí a v budoucnu bude pro tuto variantu použito jiné řešení.  

Dalším problémem druhé generace Dina bylo uložení svislých čepů řízení. To nebylo přesně v ose kol a rázy z terénních nerovností i zátěž v podobě postřikové nástavby se přenášely na rám, který byl přetěžován což se projevilo na jeho životnosti. U nového provedení jsou již čepy umístěny správně a tím by měly být problémy s rámem vyřešené. Nutno říci, že výrobce všechny postřikovače Dino II od zákazníků preventivně stáhnul a vybavil je rámy s výše popisovanými úpravami.

S úpravami podvozku souvisí i zvětšený rozsahem pneumatického odpružení (o 15 %) což přináší klidnější jízdu i při maximální rychlosti jízdy 50 km/h (omezilo se i houpání při brzdění a rozjezdu). Navíc byla díky jinému systému řízení a pojezdu omezena olejová náplň a to o značných 60 litrů. V hydraulickém systému byly sníženy tlaky což přináší menší zahřívání oleje a tím i nižší spotřebu paliva. Ta je dále redukována omezením otáček motoru při dopravě.

Čtyři body odpružení

Nově je ve standardní výbavě odpružená kabina. Odpružení kabiny výrobce celé předělal a je na čtyřech bodech. Vpředu na dvojici pružin (každá z nich je stabilizována dvojicí malých tlumičů), a vzadu pomocí vzduchových měchů s regulátory zatížení. Tím se komfort v kabině významně zvýšil a výrobce navíc i snížil hlučnost, která v ní působí na obsluhu. A to výrazně, o plných 5 decibelů. Zajímavé je, že na omezení hluku se podílí i nový ventilátor chladiče motoru. Ten má krom nižšího akustického projevu i reverzovatelné lopatky (systém CleanFix). A když zůstaneme při popisu novinek v kabině můžeme uvést nové úložné prostory a nový ovládací terminál s obrazovkou mající úhlopříčku 10 palců. Je určená pro ovládání motoru, pojezdového ústrojí a hydrauliky. Na místo tří monitorů jsou nyní v kabině jen dva (druhý je určen pro aplikační nástavbu).   

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 12/2023.*

Postřikovač Dino třetí generace v čele expozice firmy Agrio MZS na veletrhu Agritechnica
Postřikovač Dino třetí generace stál v čele expozice firmy Agrio MZS na veletrhu Agritechnica

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down