Jedním z důležitých konstrukčních prvků u traktorů či dopravní, sklizňové nebo aplikační techniky jsou pneumatiky. Nesou hmotnost vozidla, nákladu či přídavného zařízení, přenášejí hnací výkon a brzdné síly, ovlivňují utužení půdy a tlumí rázy během jízdy. Pláště naplněné vzduchem dokážou pohlcovat nerovnosti a zlepšovat tak jízdní komfort obsluhy. Proto je třeba věnovat jejich výběru velkou pozornost, zejména s ohledem na druhu vozidla a povrch, na němž bude stroj pracovat.
V současnosti mají zemědělci k dispozici na každý kolový stroj řadu typů pneumatik. Velké, malé, úzké, široké, s různým dezénem, a to podle toho, kde se budou kola převážně točit. Zda na silnici, na farmě nebo na poli, na sklizeném pozemku či ve vzrostlém porostu, s těžkou nebo lehko nástavbou, ale i podle toho, zda je tažný prostředek vybaven dieslovým, nebo elektrickým motorem. Kritérií je mnoho, stejně jako typů plášťů. Nicméně již existují hybridní pneumatiky s adaptivním dezénem a dvěma kontaktními plochami. Jedna je určena pro provoz na poli, druhá pak pro jízdu na silnici. V závislosti na nahuštění taková pneumatika dokáže měnit svůj profil a velikost kontaktní plochy.
Kam kráčí vývoj?
Obdobně jako veškeré součásti strojů procházejí také pláště neustálým vývojem. Jejich výrobci hledají nová konstrukční řešení, zejména s ohledem na snížení hustícího tlaku. Podhuštěná pneumatika má větší styčnou plochu, takže hmotnost stroje či soupravy se rozloží na větší ploše, čímž se snižuje tlak na podložku. Výsledkem je menší prokluz, který vede ke zvýšení tahového výkonu traktoru. Kromě lepší trakce patří k dalším přednostem malého tlaku delší životnost pneumatiky, lepší jízdní komfort a úspora paliva. Zároveň se omezuje riziko zhutnění orné půdy, což má pozitivní vliv na její úrodnost. Lépe se vsakuje voda, recirkulují živiny a kořenový systém může za nimi do větší hloubky.
Systém adaptivního řízení pneumatik
K zajímavým inovacím patří systém adaptivního řízení pneumatik. Prostřednictvím senzoru integrovaného přímo do pláště se v reálném čase získávají údaje o pracovních podmínkách pneumatiky včetně dynamického zatížení, tlaku a teploty. Při práci je obsluha stroje neustále informována o tom, jak pomocí nejvhodnějšího tlaku v pneumatikách optimalizovat provoz na poli, snížit prokluz a zhutnění půdy. Stejně jak zajistit vhodné jízdní vlastnosti na silnici, tedy dobrou adhezi a nižší valivý odpor. Pokud je stroj vybaven systémem centrální regulace tlaku vzduchu v pneumatikách, mohou být změny prováděny okamžitě a dosažený efekt je výrazný.
Více se o zemědělských pneumatikách dočtete v Zemědělci č. 51.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!