19.12.2023 | 02:12
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pneumatiky a pásy nejen pro traktory

Trakční prostředky v zemědělství můžeme rozdělit na kolové a pásové. A kolové modely rozdělujeme na klasické traktory, těžké polní tahače s různým typem řízení a nosiče nářadí. Samostatnou kategorii představují nákladní automobily, které se dnes kromě přepravy nákladů využívají i jako trakční prostředky, nosiče nástaveb a vybrané modely využíváme k agregaci běžného zemědělského nářadí. Pásové traktory rozdělujeme na klasické dvoupásové, následují modely se čtyřmi pásovými jednotkami a ve výčtu nechybí technika s kombinovaným podvozkem. Tzv. čtyřpásové traktory nabízí různý systém změny směru jízdy, kombinovaná technika pracuje s přední kolovou nápravou a zadními pásovými jednotkami.

Volba vhodného podvozku je především otázkou hlavního využití tažných prostředků. Současné pneumatiky a pryžové pásy musí umět přenášet výkon motoru traktoru či polního tahače s malým prokluzem a dosahovat nízkého měrného tlaku na podložku. Limitem (zejména v evropských podmínkách) jsou požadavky na maximální šířku stroje.

Kolové modely

Kolové modely zastupují především klasické traktory různých výkonových tříd jejichž rozměry pneumatik jsou odvislé od výkonu motoru a tedy i přenášeného točivého momentu. Traktory o výkonu 44–74 kW (60–100 k) nabízí obvykle na přední nápravě obutí o šířce řádově 300–450 mm ve spojení s ráfkem o průměru např. 24". Zadní náprava používá pneumatik o šířkách 400–550 mm, přičemž rozměr disků činí obvykle 30–34".

Systém změny tlaku v pneumatikách s externím vedením na traktoru Claas Axion
Systém změny tlaku v pneumatikách s externím vedením

Traktory výkonové řady nad 221–294 kW (300–400 k) mívají šířku pneumatik na přední nápravě 500–700 mm při rozměrech disků 34–38". Zadní kola jsou obvykle opatřena pneumatikami o šířce 650–900 mm a toto obutí se pojí zpravidla s disky o rozměru 38–42", případně také 44–46".

Základní pneumatiky používají šípový dezén pro polní práce, dále následuje šípové obutí pro práci v lese a poměrně oblíbené jsou pneumatiky pro komunální sféru určené převážně pro jízdu po zpevněných komunikacích. Dále se setkáme s dezénem, který lze označit jako hybridní a je určen pro kombinovaný provoz.

Různé druhy huštění

Kromě rozměrů nabízí jednotliví výrobci poměrně široký sortiment klasických polních pneumatik, včetně provedení s možností práce v různém spektru husticího tlaku (pro jednotlivé operace doporučuje výrobce pneumatik různé huštění).

Základní konfigurace traktorů nabízí pouze možnost manuální změny a následné kontroly tlaku, což v praxi nebývá dostačující. Proto se stále častěji setkáme se systémy regulace tlaku v pneumatikách, které ovládáme z místa řidiče. V minulosti byly tyto možnosti vyhrazeny zejména tažným prostředkům a nosičům nářadí nejvyšší řad, nicméně v současnosti je nabízí i modely z nižších a středních výkonových řad.

Integrované systémy změny tlaku na traktoru John Deere
Někteří výrobci nabízí integrované systémy změny tlaku

Systémy změny tlaku vzduchu rozdělujeme na integrované a modely s externím vedením. Integrované modely nabízí někteří výrobci ve výkonových řadách od zhruba 103 kW (140 k) výše, zatímco provedení s externím vedením lze použít pro kteroukoli výkonovou řadu traktoru. Pro doplnění dodejme, že integrované systémy huštění pneumatik nabízí rovněž některé nákladní automobily.

Kromě změny tlaku vzduchu v pneumatikách se pro snížené utužení půdy nabízí v případě nosičů nářadí a vybraných polních tahačů režim řízení, který označujeme jako tzv. psí krok. V tomto režimu se v každé stopě odvaluje pouze jedno kolo a pro omezení zhutnění půdy můžeme využít i nízkotlaké obutí v kombinaci se systémy změny tlaku v pneumatikách.

Celý článek Filipa Javorka najdete v Mechanizaci zemědělství 1/2024.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down