27.12.2023 | 04:12
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kuhn Karl na scéně

Společnost Kuhn už na letní konferenci slibovala, že na výstavě Agritechnica ukáže svůj prototyp polního traktoru, který nazvala Karl. I přes naléhání některých novinářů nic víc neprozradila, a tak jsme si museli počkat až do podzimu, kdy se celosvětový veletrh koná. Na Karla jsem se těšila a stroj na stánku firmy Kuhn opravdu byl.

I když to letos na Agritechnice vypadalo, jako kdyby autonomní stroje vyrostly z ničeho nic, není tomu tak. Například jmenovaný Karl vznikl ve své první pracovní verzi již v roce 2017. Pravda. Se strojem, kterému jsem na Agritechnice stála tváří tvář měla první pracovní verze prach málo společného. Ale k líbivému designu vedlo ještě šest let práce.

Karlovo mládí

První verze byla přepracována hned další rok. Stejně jako první i druhá pracovní verze měla (liniový) pásový podvozek a teprve třetí verze, kterou vývojáři pustili na pole v roce 2020, dostala dvě pásové trojúhelníkové jednotky. Ty zůstaly i představenému protypu a v budoucnu bude na výběr různá šířka pásů. Výhodou je dobrá trakce a zároveň malé zhutnění půdy, které je ještě podtrženo kompaktními rozměry stroje (šířka 2,5 m, délka 4 m a výška 2,3 m), hmotností 5,8 tun i uložením motoru.

Motor

Společnost Kuhn, co se pohonu samojízdných strojů týká, spolupracuje se společností Penta Volvo. Na vývoji autonomního systému se proto Penta Volvo podílela už od raného začátku. Motor je uložen nízko a uprostřed nikoliv vepředu jako u běžných traktorů. To dává stroji jednak dobrou stabilitu a jednak schopnost dobrého rozložení hmotnosti. Jako pohon byl vybrán čtyřválcový motor D5, který využívá například i samojízdný postřikovač Kuhn Artec. Pohon, ale není čistě dieselový, nýbrž hybridní.

Jak Karl funguje?

Dalo by se říct, že stejně jako každý jiný traktor, jen svou práci vykonává zcela autonomně. Díky svým rozměrům může být dopraven na pole na přívěsu. Následuje vytyčení pozemku, na kterém Karl bude pracovat a vytvoření pracovního úkolu. To vše lze provést pomocí aplikace z počítače nebo z chytrého telefonu. Pak už jen stačí nastavit Karlovi pracovní parametry a spustit úkol.

Nosnost zadního tříbodového závěsu stroje je 5,0 t a na přední závěsu zvedne úctyhodných 3,5 t, po poli se Karl může pohybovat rychlostí od 3 do 15 km/h a pracovat vydrží až osm hodin na jedno tankování.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down