Když se poprvé představila modelová řada sklízecích mlátiček John Deere s označením T (tuším, že to bylo v roce 2008), udivilo mne, kolik používá bubnů, a přišlo mi, že je to zbytečně složité řešení. Něco ve stylu „Čím více pruhů, tím více Adidas“. Praxe však ukázala, že konstruktéři se vydali správným směrem, a od té doby se těchto sklízecích mlátiček vyrobilo přes 10 000 kusů. A výroba nepolevuje, protože v současné době tato modelová řada reprezentuje asi 30 % sklízecích mlátiček vyráběných ve Zweibrückenu.
Jaké jsou důvody obliby těchto kombajnů? Určitě jich bude vícero, ale tím hlavním je průchodnost a z ní vycházející výkonnost, v níž téčko dokáže konkurovat menším rotorovým modelům. A to při příznivé spotřebě paliva a minimálním poškození slámy, které je vytřasadlovým modelům vlastní. Ona průchodnost (až 50 t/h při ztrátách zrna do 1 %) je dána právě použitím většího počtu bubnů, kdy ke klasickému mláticímu a separačnímu jsou přiřazeny dva odmítací a unikátní je střední buben s horním vedením materiálu. Ač pět bubnů by se mohlo zdát jako energeticky nevýhodných, je tomu naopak a díky plynulému vedení omlatu bez prudkých změn směru je energetická náročnost spíše nižší. A díky velké ploše košů (koš je i pod posledním odmítacím bubnem a celková plocha mlácení a separace dosahuje 4 m2) je značná i intenzita v oddělování zrna, tím i průchodnost.
V průběhu let probíhaly na modelové řadě T různé inovace. Velké změny byly provedeny v roce 2016, kdy se navyšovala separační plocha, v roce 2019 proběhly úpravy na mláticím ústrojí a inovace nastaly i letos, kdy bylo představeno provedení modelového roku 2025.
Nejde jen o kabinu…
Nové sklízecí mlátičky z řady T mají řadu inovací, přičemž mezi ty hlavní můžeme řadit použití nových kabin, které pocházejí modelové řady X9, a rozšíření počtu modelů, kterých je nově osm, přičemž čtyři jsou pro verze T5 (pětiklávesové vytřasadlo) a čtyři pro T6 (šestiklávesové vytřasadlo).
V rámci ČR se ročně prodá okolo čtyřiceti sklízecích mlátiček John Deere, přičemž tak třicet z nich je z modelové řady T6 a většina v podobě dvou nejvýkonnějších modelů T660 a T670. Z řady T5 se prodá tak jeden či dva kusy ročně, neboť výkonnost této mlátičky je díky menší šířce mláticí komory a na to navazujících menších plochách mlácení, separace a čištění významně nižší než u verze T6. Proto budou potenciální uživatele určitě zajímat změny právě u nejvýkonnějších modelů T6.
Dá se říci, že místo modelu T670 jsou nyní dva to T6 700 (421 k) a T6 800 (466 k). Model T6 600 má motor s maximálním výkonem 387 k a T6 500 používá motor naladěný na 348 k. Ve všech případech se jedná o provedení JD 9X tedy šestiválec se zdvihovým objemem 9 litrů a navýšením výkonu o 34 k při vysýpání za jízdy. Pro úplnost uvedu i aktuální výkonové specifikace pro modelovu řadu T5. Ta začíná na 305 a končí na 421 k.
Na motoru jsou drobné úpravy, z nichž tou nejviditelnější je absence takzvané „psí boudy“, tedy bloku katalyzátoru SCR a filtru částic, které byly v oné boudě ofukovány stlačeným vzduchem, aby se snižovala pravděpodobnost ulpívání nečistot, a tím riziko požáru. Nyní jsou tyto prvky lépe izolovány, takže povrchová teplota je nižší, a tudíž ofuku není třeba. Ovšem přibyly ofuky na jiná exponovaná místa, například výfukové potrubí přímo na motoru nebo turbodmychadlo.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!