Na veletrhu Eurotier Weidemann představil novou modelovou řadu kloubových nakladačů. Má koncové označení 60 a je náhradou za provedení LP a LPT jehož výroba již skončila a od něhož se zcela zásadním způsobem odlišuje. Nová řada kloubových nakladačů Weidemann 60 získala ocenění German Design Award 2025 v kategorii Vynikající produktový design – užitková vozidla a je vyráběna v modelovém provedení 2060 (57 k), 3060 (67 k) a 4060 (75 k). K dispozici je varianta s klasickým výložníkem (výška zdvihu 3,24 až 3,7 m), nebo s teleskopem (od 4,30 do 5,04 m).
Když začneme popis nových nakladačů Weidemann 60 u kabiny, tak jejím hlavním rysem je to, že je zvýšená o necelých 20 cm, ovšem v kontextu s původním provedením velmi pohodlná. Sedačka je v ní posunuta směrem dozadu a tím zbývá mnohem více místa pro nohy. Lépe je vyřešen boční panel s ovladači, loketní opěrkou a multifunkčním ovládacím joystickem. A díky vyššímu umístění sedačky je z kabiny i lepší výhled. Ten je podpořen i čtyřsloupkovým provedením a zadním panoramatickým sklem.
Pro zvýšení komfortu práce má nová kabina i výkonnější ventilační systém, účinnější topení a na přání lze montovat klimatizaci. Pohodlnější je i nastupování a vystupování, protože jsou použity dveře s větší šířkou.
Nová kabina není sklopná, a proto jsou důležité konstrukční celky nakladače (hlavně ty co potřebují servis) umístěny tak, aby k nim byl dobrý přístup a nebyly pod ní schovány. Jedinou výjimkou je hydromotor pojezdu, který pod kabinou zůstal a k němuž se dá dostat po oklopení otvorů v její podlaze.
Tříválcový motor Kohler se zdvihovým objemem 1,86 l (model 2060), nebo čtyřválec se zdvihem 2,5 l (další dva modely), jsou uloženy vzadu a napříč a prvky pro běžnou údržbu (zejména filtry) jsou tak rychle servisovatelné. Rozvaděč pracovní hydrauliky je v rámu před nově řešeným kloubem řízení.
Pojezdové ústrojí je elektronicky řízené a krom regulační desky hydrogenerátoru se u něj naklápí i deska hydromotoru. To ovlivňuje zdvih pístků a tím i dodávku oleje. Zatímco regulace hydrogenerátoru probíhá vždy v celém rozsahu (až na jeden vybraný režim jízdy), u hydromotoru jde nastavit rozsah želva a zajíc. Tím se ovlivní úhel naklápění regulační desky a tedy i otáčky hydromotoru. Rozsah želva/zajíc lze proto přepínat kdykoliv za jízdy.
Pojezdové ústrojí je možné provozovat ve třech (čtyřech) režimech. Při požadavku na maximální výkonnost je vhodný režim Auto, kdy nejsou limitovány otáčky motoru, v režimu ECO jsou otáčky snížené, čímž se dosahuje nižší spotřeby paliva. Třetí režim (M-Drive) je určený pro regulaci rychlosti pojezdu plynovým pedálem při stabilních otáčkách motoru a vhodný pro nakládání v krátkých Y cyklech, kde zajišťuje úsporu paliva a rychlejší pracovní hydrauliku.
Pomocí dvou páček lze v režimu M-Drive nastavit otáčky motoru a omezit rozsah náklonu hydrogenerátoru. Sešlápnutím plynového pedálu se pak nakladač plynule rozjíždí až na omezenou či maximální rychlost, při konstantních otáčkách motoru.
V nabídce je i režim přídavného nářadí, který je vhodný pro práci s adaptérem, který má například hydrostatický pohon zametacího kartáče, nebo pro další situace, kdy je výhodné udržovat stabilní otáčky motoru.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 1/2025.*