19.06.2012 | 12:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Traktory se proháněly v Hustopečích

Výrobce traktorů New Holland uspořádal ve spolupráci s firmou Agrotec a.s. několikadenní prezentaci dvou nejvýkonnějších modelových řad a to T8 a T9. Akce proběhla na pozemcích v blízkosti Hustopečí a v průběhu čtrnácti dnů se jí zúčastnili prodejci z různých evropských zemí. Den vyhrazený prodejcům z ČR navštívila i redakce Zemědělce.

Jak už to bývá, prezentace traktorů byla rozdělena na část teoretickou, kdy si přítomní vyslechli základní technické informace o traktorech a na část praktickou kdy si je mohli vyzkoušet a svézt se s nimi. Je třeba říci, že důraz byl kladen právě na druhou část, a tak mezi přítomnými byli nejen prodejci, ale i zákazníci, kteří o koupi nejvýkonnějších traktorů uvažují.

 

 

 

Klasické traktory T8

 

 

 

Traktory řady T8 používají šestiválcové motory FPT se zdvihovým objemem 8,7 l a jmenovitým výkonem od 173 kW (235 k) do 250 kW (340 k). Motory používají systém SCR a nechybí jim ani systém navyšování výkonu, který dokáže přidat až 35 koní.

 

Jako převodové ústrojí se využívá osvědčený PowerShift 19x4, dodávaný ve verzi 40, nebo 50 km/h. V prvním případě je možné dosažení nejvyšší pojezdové rychlosti ve snížených otáčkách motoru. Pro polní práce je důležitá skutečnost, že v pracovním rozsahu 6 – 12 km/h se nachází hned osm převodových stupňů. Řazení rychlostních stupňů může probíhat v automatickém režimu, kdy je spojeno s řízením otáček motoru, traktor pak udržuje nastavenou rychlost jízdy a podle zatížení si mění převodový poměr i otáčky motoru, aby jeho provoz byl co nejvíce hospodárný.

 

Traktory New Holland T8 mají prodloužený rozvor (na 3450 mm), nový systém odpružení přední nápravy s uložením pod kabinou a přes dlouhý rozvor mají poloměr otáčení jen na hodnotě 5 m, čehož je dosaženo novou konstrukcí rámu, umístěním chladičů a vytvořením prostoru pro zvětšení rejdu kol. Hydraulický systém traktorů New Holland T8 má nejvyšší průtok až 274 l/min, regulaci Load Sensing, čtyři vnější okruhy a tříbodový závěs s nosností až 10 tun.

 

Kabina traktorů disponuje velkým prosklením (6,3 m2), je odpružena pomocí tlumičů a vinutých pružin a má hladinu vnitřního hluku pouze na hodnotě 68 dB. Uvnitř kabiny je klasické ovládání tvořené loketní opěrkou s pákou pojezdu, dotykovým monitorem Intelliview 3 a informačním panelem kontrolek a displejů v pravém sloupku.

 

 

 

Kloubové traktory T9

 

 

 

Kloubové traktory T9 jsou na rozdíl od řady T8 stále obnovenou novinkou v sortimentu. Již v loňském roce se na našich polích projížděl model T9505, který demonstroval, jak vypadá jeden z nejvýkonnějších kloubových traktorů na našem trhu.

 

Traktory T9 letos doznaly jistých změn, které sledovaly hlavně úpravu pro evropské podmínky. Hlavní změnou je zúžený rám, kdy traktor s pneumatikami o šířce 900 mm se vejde do přepravní šířky tři metry, jisté změny jsou i na motorech a z vnějšího pohledu zaujme především jiné umístění tlumiče výfuku s katalyzátorem SCR, který je položen na pravém předním blatníku.

 

Také motory do traktorů New Holland T9 vyrábí firma FPT a jsou použity ve třech základních provedeních. Výkonově nejslabší model T9.390 používá stejný motor jaký je v traktoru T8.390, tedy se zdvihovým objemem 8,7l a nejvyšším výkonem po navýšení 287 kW (390 k). Modely T9.450, T9.505 a T9.560 mají motory se zdvihovým objemem 13 l, používají jedno turbodmychadlo s obtokovým ventilem a jejich maximální výkony po navýšení zhruba odpovídají poslednímu trojčíslí v typovém označení. Dva nejvýkonnější modely T9.615 a T9.670 mají systém dvoustupňového přeplňování a maximální výkon 497 kW (615 k) a 451 kW (670 k).

 

S ohledem na systém navyšování výkonu je zajímavý jeho průběh, kdy největšího navýšení je dosaženo při otáčkách v nichž je dosahován i maximální výkon, zatímco v otáčkách jmenovitých se výkon nenavyšuje vůbec. Z praktického hlediska to není s podivem, protože při zatížení na poli takto výkonný traktor a s adekvátním nářadím nikdy v jmenovitých otáčkách nepracuje. Jako převodové ústrojí je použita PowerShiftová převodovka 16/2, která stejně jako u traktorů T8 může pracovat i v automatickém režimu, kdy řídící jednotka rozhoduje o volbě převodového stupně i o otáčkách motoru.

 

Přes mohutnost traktoru je tento díky kloubovému řízení dostatečně obratný a jeho poloměr otáčení dosahuje jen 5,7 m. Traktory řady T9 jsou vybavovány zadním tříbodovým závěsem kategorie IV., jehož  nosnost je 9 tun. Mohou být vybaveny též vývodovým hřídelem. I když v praxi je použití vývodového hřídele u kloubového traktoru záležitostí ojedinělou a tříbodový závěs je nejčastěji použit při agregaci s podrývákem. Ostatní půdozpracující stroje se připevňují do spodního závěsu.

 

Kabina traktorů T9 má jednu přednost, kterou je odpružení na čtyřech bodech, pomocí tlumičů a pružin a její vnitřní výbava je podobná té, jakou mají traktory T8. Zajímavostí je použití stěračů na přední průhledech z kabiny. V rámci výbavy na přání lze komfort jízdy zvýšit použitím sedačky s aktivním tlumením kmitů.

 

O praktických zkušenostech s ježděním s traktory New Holland T8 a T9 se můžete dočíst v časopise Mechanizace zemědělství.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down