Mnoha aktivitami se může pochlubit akciová společnost Silnice Čáslav–Holding. Patří mezi ně mimo jiné zemní práce, výstavba kanalizačních ploch, ekologické stavby, výroba živičných i betonových směsí a drceného kamení. V neposlední řadě se firma zabývá také výstavbou a rekonstrukcí silnic, mostů a zpevněných ploch. K údržbě komunikací, ať již v létě nebo v zimním období, využívá jejich šest středisek také traktory.
Každé ze středisek udržuje 200 až 240 km silnic první, druhé i třetí třídy. Tři střediska působí na okrese Kutná Hora a sídlí v Kutné Hoře, Čáslavi a Zbraslavicích, další tři v okrese Kolín se sídly v Kolíně, Radovesnicích a Zásmukách.
V minulosti zde pracovaly kromě podvozků Tatra a další techniky především traktory Zetor 7211 v agregaci s příkopovými rameny. Nezahálely ani v zimě, kdy pomáhaly nákladním automobilům při zimní údržbě, ale čas jejich životnosti a ekonomicky únosného provozu se nachýlil, a tak byly před třemi roky nahrazeny šesti novými traktory Zetor Proxima 7441. Tyto traktory se při práci na střediscích údržby plně osvědčily, ale doba si vyžádala nákup výkonnějších strojů s vyšším stupněm komfortu pro obsluhu.
Proto před rokem přibyl na každé ze středisek zbrusu nový traktor Valtra N 111, které společnosti Silnice Čáslav-Holding dodala firma N & N Košátky. Pohodlí a výkon nebyly ovšem zdaleka jediným důvodem sázky na finskou značku traktorů. Významnou roli hrála především výše spotřeby pohonných hmot. Ta je ve srovnání s Proximou při stejném pracovním záběru vyžínacího ramene, ale při jeho větším dosahu ( u Valtry má rameno dosah šest metrů, u Proximy 5,4 m) a vyšším výkonu a hmotnosti traktoru vyšší zhruba o jeden litr na motohodinu. Ovšem při srovnání s nákladními automobily při zimní údržbě silnic je provoz traktorů ekonomičtější, jelikož pracovní rychlost je hlavně při údržbě silnic nižších tříd v podstatě srovnatelná a spotřeba paliva zhruba o čtvrtinu nižší, s tím rozdílem, že nákladní automobil zároveň s prohrnováním zabezpečuje i posyp vozovek. Traktor souvislý posyp zajistit nemůže.
Při letní údržbě je oproti starším Zetorům výhodou vyšší hmotnost, a tím i lepší stabilita traktoru při práci s příkopovým ramenem. A vyzvednout lze i komfort kabiny s prosklenou pravou stranou bez sloupku dveří. Obsluha tak má ideální přehled o práci nářadí. Navíc při obsekávání stromů může využít i pohodlného reverzního systému řazení pod zatížením.
Použití v létě i v zimě
Jak jsme již uvedli, hlavní náplní práce nového traktoru je agregace s vyžínacím ramenem a údržba okolí silnic. Údržba zeleně probíhá ve dvou až třech sečích a nasazeny jsou do ní jak traktory Valtra, tak Zetory Proxima. V případě potřeby je ještě na každém ze středisek funkční starší Zetor 7211. Pokud nepracuje traktor s příkopovým ramenem, je možné jej využít i pro agregaci se štěpkovačem.
V zimě je traktor využitý při prohrnování sněhu v agregaci s čelní sněhovou radlicí s pracovním záběrem tři metry a k dispozici je i zadní radlice se záběrem 2,5 metru s tím, že nasazení obou radlic se dá vhodně kombinovat podle podmínek. Výkonnost traktoru při zimní údržbě se pohybuje podle pracovních podmínek okolo 30 km/h při spotřebě 10 až 12 litrů nafty za motohodinu.
Za kalendářní rok odpracuje každý z traktorů Valtra 600 až 700 motohodin a první sezónu zvládlo všech šest strojů bez technických závad. Traktory zatím používají zemědělské pneumatiky se šípovým vzorkem a asi tomu tak bude i nadále, jelikož s tímto obutím mohou být využity i v zemědělském provozu a v menší míře jsou nasazovány pro vyžínání ploch okrajů polí již nyní.
S úspornou spotřebou Oproti klasickým zemědělským traktorům je u těch komunálních výbava přeci jen jednodušší, ale některé důležité prvky rozhodně nechybí. Traktory Valtra 111 jsou vybaveny motory s režimem EcoPower umožňujícím provoz stroje ve snížených otáčkách. Tento systém snižuje spotřebu až o 15 % paliva a prodlužuje životnost motoru. Dalšími pozitivy režimu EcoPower jsou ohleduplnost k životnímu prostředí s nízkými emisemi a snížení hlučnosti. A podle vyjádření obsluhy traktoru je režim EcoPower využíván při údržbě silnic vlastně neustále. Výjimkou může být jen náročné prohrnování sněhu na silně zavátých úsecích silnic. Zde je výhodnější zvolit režim Power se jmenovitými otáčkami motoru 2200 ot/min. Ovšem při vyžínání příkopů s používaným pracovním záběrem vyžínací hlavy 1,1 m plně postačí otáčky motoru 1200 ot/min. Traktor má též možnost nastavení konstantních otáček motoru, při vyžínání ovšem používá obsluha ruční plyn a při úklidu sněhu nožní plynový pedál.
Modely Valtra N 111 jsou vybaveny převodovkou HiTech se čtyřmi rychlostními stupni, třemi rozsahy a třístupňovým násobičem točivého momentu.
Vnější hydraulické okruhy jsou ovládané mechanicky, ale tento systém plně postačuje, jelikož příkopové rameno má vlastní hydraulický okruh a čelní sněhové radlici zavěšené na upínací desku DIN stačí jeden pár rychlospojek. Úpravy nebyly nutné ani u vnějšího osvětlení traktorů, přídavné světlomety instalované na střeše kabiny mají dostatečnou účinnost i pro práci na silnici v noci.
Příznivá spotřeba, komfort i spolehlivost traktorů tak svému uživateli časem nahradí vyšší pořizovací cenu.
Roman Paleček