01.03.2011 | 07:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Od školní průpravy po moderní praxi

Bohatou a dlouholetou tradicí se může pochlubit Vyšší odborná škola a Střední odborná škola technická v Litomyšli. Pod názvem Všeobecná řemeslnická škola zahájila svoji činnost již v roce 1888 a v roce 2008 tak oslavila úctyhodných 120 let. Z historie se ovšem žít nedá a v Litomyšli si to velmi dobře uvědomují. Proto se snaží v principech výuky jít s dobou a studentům nabízejí nejmodernější učební pomůcky.

Pod nynějším názvem působí škola od roku 1999 a jak uvedl její ředitel Ing. Milan Janecký, jde o instituci se stabilizovaným provozem. „Školní budovy jsou opravené a ve velmi dobrém stavu, vyřešit se podařilo i vytápění, které je nyní regulované, a tím i ekonomické. Důležité je ovšem především moderní vybavení učeben a dílen, bez kterého se výuka rozhodně neobejde. Snažíme se proto našim studentům kromě klasického knižního vzdělání zabezpečit i to praktické, a to na příkladech technických novinek. Studenti se učí na nejmodernějších strojích a zařízeních, ať již jde o zemědělskou nebo komunální a zahradní techniku. Pochopitelně si tyto cenově náročné stroje nemůžeme pro naše potřeby kupovat, proto spolupracujeme s okolními zemědělskými podniky, případně rovnou s prodejci techniky, kteří jsou ochotni nám vyjít vstříc a stroje nám zapůjčí,“ vysvětluje Milan Janecký.
Absolventi na školu nezapomínají Při získávání a zápůjčkách techniky mnohdy škola spolupracuje se svými bývalými absolventy, kteří v oboru působí. A i mnoha podnikům se tato spolupráce vyplácí. Po čtyřletém studiu a ukončení školy mají studenti absolventi s moderními technologiemi a mechanizací alespoň základní praktické zkušenosti a práce s takovým strojem je tedy po nástupu do zaměstnání nepřekvapí.
„Mnohdy to totiž bývá zásadní problém. Aby bylo možné potenciál techniky stoprocentně a hospodárně využít, je třeba s ní umět správně pracovat. A trend je jasný. Moderní stroje se neobejdou bez elektroniky a tu pracovníci starší generace nebo ti, kteří neměli možnost se s ní v provozu setkat, nezvládají. Naši absolventi v tomto mají náskok, protože při praktických cvičeních mají možnost vidět stroje v chodu a poté k nim ještě od svých učitelů dostanou náležitý výklad. Tak jsou naši studenti nenásilnou formou velmi dobře připraveni pro provoz.
Při výuce ovšem neklademe důraz pouze na obsluhu strojů. Naši studenti by během čtyř let studia měli získat také základní poznání o strojírenských technologiích, o provozu strojů, jejich údržbě a opravách. Měli by tak umět rozpoznat, kdy je oprava určité součástky rentabilní a kdy se již opravovat nevyplatí a je třeba přistoupit k bohužel v dnešní době často praktikované a podle mého názoru mnohdy nehospodárné výměně kompletního celku.
Studenti tak u nás za čtyři roky získají univerzální technické vzdělání. Pro zájemce o studium pořádáme tradiční dny otevřených dveří, ale informace o studiu a jeho zaměřeních jsme samozřejmě ochotni podat kdykoliv,“ poznamenává Milan Janecký.
Nad celostátním průměrem Ve čtyřletém studiu zakončeném maturitou studuje momentálně v Litomyšli 301 studentů. „Škola má ovšem kapacitu až 360 žáků, přesto jde o školu takřka rodinného typu, ale takový je i světový trend. Učitelé své studenty dokonale znají a jakékoli zanedbání studia se tak velmi těžko schová. A na výsledcích je to znát. Samozřejmě i u nás je potřeba počítat s tím, že ne všichni studium řádně dokončí. Přirozená „úmrtnost“ dosahuje dlouhodobě 10 až 15 procent, ale tomu se snažíme předcházet právě tím, že raději nepracujeme za každou cenu s plnou kapacitou tříd a ročníků. Raději se snažíme zájemcům, kteří na studium prospěchově evidentně nemají, doporučit včas jiné řešení. Potěšily nás například nedávné výsledky maturit na nečisto. V České republice v průměru neuspělo u těchto zkoušek 30 % studentů. U nás se zúčastnily tři třídy s procentuální neúspěšností 20, 15 a 14 %. A 60 procent našich absolventů pokračuje ve studiu na vysokých školách,“ konstatuje vedoucí dílen a praktického vyučování Ing. Jindřich Kovář.
Příští školní rok otevřou šest zaměření Škola poskytuje studentům vzdělání v tradičním oboru Mechanizace a služby. Ještě v letošním školním roce ve čtyřech zaměřeních čtyřletého maturitního studia, pro příští rok se počet nabízených volitelných zaměření rozšíří na šest. U všech zaměření je většina předmětů společná, v každé ze tří otevřených tříd si mohou studenti vybrat ze dvou specializací.
První zaměření Provoz mechanizace a služby vychovává budoucí technické pracovníky s uplatněním v zemědělství, komunálních službách nebo stavebnictví či dopravě. Absolvent odchází vybaven znalostmi v oblasti strojírenské technologie, technického kreslení v programech CAD, normalizace, opravárenství, diagnostiky a renovace součástí.
Zaměření Dopravní a servisní služby dává možnost uplatnění v dopravních firmách i v činnostech s dopravou souvisejících (skladování, překládka, přeprava, celní odbavení apod.). Připravuje také budoucí pracovníky pro poskytování servisních služeb.
Odborné zaměření Výpočetní technika a automatizace mechanizovaných provozů poskytuje studentům znalosti v hlavních technických oborech – strojírenství a elektrotechnice – s významnou vazbou na výpočetní techniku. Absolventi se orientují v ekonomických otázkách, dovedou pracovat s programy CAD, Autodesk a EdgeCAM a ovládají obsluhu obráběcích strojů a měřicích zařízení včetně moderních technologií CNC. Uplatní se tak jako projektanti, konstruktéři nebo servisní technici.
Ekonomika a účetnictví technických provozů připravuje do praxe odborníky v oblasti řešení ekonomické problematiky s využitím výpočetní techniky. Žáci získávají v rámci tohoto zaměření jak technické, tak ekonomické vzdělání. Uplatní se tak v ekonomických, obchodních i administrativních organizacích.
Jedním z nově otevíraných zaměření je Logistika a administrativa dopravy. Absolventi se uplatní v technicko-hospodářských funkcích nebo jako administrativní pracovníci v oblasti provozu, organizace a obchodu ve specifických druzích dopravy.
Posledním ze zaměření je Požární prevence. Zájemci o toto zaměření získají znalosti o požární ochraně. Stejně jako při výběru jiných zaměření získají v rámci povinného výcviku řidičské oprávnění skupin B a C. V nepovinných předmětech mohou získat i řidičské oprávnění skupin A1 a C + E nebo svářečský průkaz.
Vyšší odborná škola a Střední odborná škola v Litomyšli zkrátka dokazuje, že mezi šestici obdobně zaměřených institucí fungujících v České republice neodmyslitelně patří a její absolventi nemívají s budoucím uplatněním problémy.

Roman Paleček

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down