18.02.2011 | 07:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nižší zdvihový objem, současný trend

Pojem downsizing je dobře znám z automobilové branže a znamená snižování zdvihového objemu motorů při zachování či dokonce zvyšování výkonů. Je někdy až s podivem jaké výkony lze z malých zdvihových objemů docílit a přitom zajistit dostatečnou životnost motorů.

Snižování zdvihových objemů se nevyhýbá ani traktorovým motorům. Má to několik výhod. Jednak nižší měrnou spotřebu paliva, jednak menší zástavbový prostor. Přináší to i nižší hmotnost motoru, což však u traktorů nelze vždy považovat za výhodu.
Pro příští rok nastupují přísnější emisní limity a musí je plnit i motory Deutz používané v traktorech Deutz-Fahr. Výrobce u nových motorů půjde jednak cestou snižování zdvihových objemů, respektive navyšování výkonů z objemů stávajících a emise bude řěšit pomocí obou známých principů. U motorů do jmenovitého výkonu 120 koní půjde o systém recirkulace spalin doplněné filtrem částic (to od roku 2012), u motorů výkonnějších, které budou v nabídce už od roku letošního to bude systém SCR, tedy katalyzátoru a vstřikování vodného roztoku močoviny. A jaké budou ty zdvihové objemy?
Od 50 do 120 koní budou použity čtyřváce se zdvihovým objemem 2,9 a 3,6 litru se vstřikováním DCR, tedy Deutz Common Rail. Ve výkonové třídě od 120 do 160 koní půjde o čtyřválce se zdvihovým objemem 4,1 litru , opět se vstřikováním Common Rail a čtyřventilovou technikou rozvodu. A čtyři ventily na válec budou mít i motory nejvýkonnější, tedy od 140 do 260 koní kde budou použity šestiválce Deutz TCD 6.1 L6 se zdvihovým objemem 6,06 litru.
Posledně uvedený motor bude i v nejvýkonnějším modelu v nabídce, kterým je Deutz-Fahr 7.260 TTV. Tento traktor bude mimo nového motoru s nižší spotřebou paliva (o 8 %), používat též novou převodovku TTV, tedy plynulý koncept pojezdu, což jistě ocení uživatelé. Nejvýkonnější řada totiž dosud měla mechanicky řazené šestistupňové převodovky s čtyřstupňovým násobičem a ač byla u těchto traktorů dobře provedena reverzace či řazení stupňů pod zatížením, plynulá převodovka je přece jen uživatelsky příznivější řešení. S ohledem na použití plynulé převodovky jsou v traktoru i nové ovladače a monitor, vše je obdobné jako u traktorů TTV z nižší výkonové třídy, tedy loketní opěrka PowerCom, iMonitor atd.
Zajímavostí je solární panel na kabině. Ten je vyrábí elektrický proud při odstaveném traktoru a je schopen napájet i ventilátor větrání kabiny, byť jen na nižší rychlost otáčení. S ohledem na venkovní teplotu je tak možné do jisté míry regulovat teplotu uvnitř kabiny i pokud motor traktoru není v činnosti.
Mimo nového modelu 7.260 TTV bude dále rozšířena nabídka traktorů modelové řady L 700, která dosud obsahovala pouze jeden model a to L 720. Novinkou jsou provedení L 710 a 730 vybavené motory s výkonem až 220 k a převodovkami 24/24 typu PowerShift (2x12 stupňů pod zatížením), které umožňují jízdu nevyšší pojezdovou rychlostí 50 km/h ve snížených otáčkách motoru a to pouze na 1700 ot/min.
Další novinkou je inovovaná kabina traktoru 630 TTV s upravenými ovladači, iMonitorem, s výstupem pro ISOBus ovládané nářadí a též o 3dB sníženou hladinou vnitřního hluku. Nová kabina bude nově použita i na modelových řadách L a X traktorů Deutz-Fahr.
Během roku 2011 bude portfolio traktorů Deutz-Fahr rozšířeno o další modelovou řadu vycházející z klasické modelové konstrukce Agrotron M 400. Zde bude taktéž použit motor Deutz konstrukce DCR o objemu 4,1 litru, se vstřikováním Common Rail a čtyřventilovou technikou rozvodů, ale zejména zcela novou plynulou převodovkou. Tato modelová řada rozšíří nabídku traktorů s plynulou převodovkou TTV a klienti značky se mohou rozhodnout mezi převodovkou typu PowerShift, nebo plynulou TTV převodovkou v rozmezí výkonu 90 – 260 k.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down