07.10.2010 | 01:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Překvapením byla sklízecí řezačka

Značka Fendt, která patří do nadnárodní společnosti Agco, pořádala stejně jako každý rok i letos tiskovou konferenci, kde představila své nejčerstvější novinky a zároveň nastínila, jakým směrem se hodlá ubírat. Mezi největší překvapení patřila první sklízecí řezačka koncernu Agco.

Minulý i současný rok je poznamenán světovou hospodářskou a finanční krizí. Ta se nevyhnula ani zemědělství. Přesto rok 2009 znamenal pro značku Fendt druhý nejlepší rok v celé historii firmy, jak řekl mluvčí představenstva firmy Fendt Peter Josef Paffen. „Jen s nejvyšší disciplinou při dodržování rozpočtu v celém podniku bylo možné dosáhnout takových výsledků,“ prohlásil.
 
Zastavené investice se znovu rozjely
Ani největší světoví velikáni neprolétli krizí bez propadu. Není se co divit. Ochota nakupovat zemědělské stroje v době, kdy ceny hlavních komodit létají od extrému do extrému, není vysoká. Nicméně z pohledu dlouhodobé perspektivy je pro zemědělství nastoupený vývoj pozitivní. Poptávka je po kvalitních surovinách, k jejichž produkci bude třeba kvalitní technika.
„Takže bylo logické, ale s ohledem na aktuální vývoj trhu ne samozřejmé, že náš prezident Martin Richenhagen na konci června odstartoval pokračování velkých investic pro zvýšení kapacity obou výrobních závodů v Marktoberdorfu a Asbach-Bäumenheimu. Pro nás pěkný, ale zároveň vyzývavý úkol. Momentálně běží výběrová řízení k udělení veřejné zakázky pro různé části stavby. Ještě v tomto roce se znovu rozjedou bagry. Do dvou let budou v Marktoberdorfu i v Asbach-Bäumenheimu stát nové haly koncové montáže,“ řekl Paffen.
 
Novinky 800 Vario a 900 Vario
Není to dlouho, kdy byla představena nová řada traktorů 800 Vario. Netrvalo dlouho a nyní již pracují u svých majitelů. Sériová výroba byla spuštěna letos v červnu. Tyto stroje již v předstihu splňují emisní normy Euro 3b, které budou muset od roku 2011 splňovat všechny traktory. Technologie SCR (selective catalytic reduction), díky níž je normy 3b dosaženo, pracuje na principu přídavku směsi AdBlue – močoviny do výfukového potrubí, čímž dochází ke snížení emisních plynů. Nové motory podporující technologii SCR navíc dosahují menší spotřeby pohonných hmot. Další novinkou pro řadu 800 Vario je kabina x5, která se osvědčila již v řadě 900 Vario. Vyznačuje se tichým a komfortním prostředím, výborným výhledem a spolu s novým elektronickým systémem Fendt Variotronic se snaží docílit takového místa, jaké si obsluha stroje představí pod pojmem příjemné pracovní prostředí.
Pod systéme Fandt Variotronic si lze představit terminál s plochým displejem a dotykovou technologií, kde jsou shrnuty nejen prvky obsluhy traktoru, ale také prvky ovládání nářadí pomocí sběrnice ISO-Bus, naváděcí systém VarioGuide a systém dokumentace VarioDoc.  
„Terminál je lehký na obsluhu a člověk se v něm rychle zorientuje. Příjemné také je, že je potřeba jen jeden terminál a žádné další obrazovky. U systému VarioGuide mě především překvapilo, jak dobré je navádění a že traktor také při extrémních úhlech a zatáčkách vždy drží správnou stopu,“ sdělil nový uživatel Stefan Brunn, jeden z vedoucích firmy Brunn Agrar.
 
Traktory řady Vario 900
Velké zemědělské podniky poptávají také velké a silné traktory. Právě takové stroje nabízí výrobní řada 900 Vario, která byla korunována nejsilnějším modelem 939 Vario s výkonem 390 koní. Řada 900 Vario nabízí výkonový rozsah od 240 do 390 koní a obsahuje celkem sedm modelů.
Fendt 939 Vario je poháněn novým šestiválcovým motorem značky Deutz se systémem vysokotlakového vstřikování Comon – Rail a pracovním tlakem 2000 barů. Výkonu až 390 koní dosahuje také díky zvětšenému zdvihu a objemu 7,8 litru. Zlepšení vyplývají vedle přesného vstřikování především z nového turbodmychadla s elektronicky regulovaným wastegate. Také chladicí systém byl optimalizován. U traktorů 900 Vario nechybí ani nová technologie SCR, která nejenže zaručuje šetrnější přístup k životnímu prostředí, ale zároveň snižuje spotřebu pohonných hmot. Je to dáno tím, že systém redukce emisí je začleněn až za vlastní motor a není tedy třeba dbát na emise přímo při spalování v motoru. Konstruktéři se mohli zaměřit na optimální nastavení motoru a nemuseli si dělat vrásky s větší produkcí emisí.Také potřebný výkon chladicí soustavy je snížen právě kvůli technologii SCR a ztráty jsou naprosto minimalizovány.
Také série 900 Vario dostala do vínku nový koncept elektroniky, kde všechny funkce jsou vloženy do terminálu Fendt Variotronic.
V loňském roce na výstavě Agitechnica v Hannoveru byl prezentován systém regulace tlaku v pneumatikách VarioGrip, který byl oceněn stříbrnou medailí. VarioGrip se od konkurenčních systémů liší v tom, že je plně integrován do ovládacích prvků traktoru. Změna tlaku vzduchu v pneumatikách traktoru i přívěsu se provádí pouhým zmáčknutím jediného tlačítka na Varioterminálu. Výhodou systému je lepší trakce traktoru a zároveň menší spotřeba pohonných hmot. Při použití na poli je totiž třeba pneumatiku nahustit na nižší tlak vzduchu, zatímco na silnici se dohustí na vyšší tlak vzduchu. Součástí je asistenční systém, který upozorňuje řidiče na příliš nízký nebo vysoký tlak vzduchu v pneumatikách. Investice do systému VarioGrip dosahuje přibližně deset tisíc eur, ale díky vždy optimálnímu tlaku v pneumatikách celé soupravy je její návratnost vypočítána podle vytížení stroje od dvou do čtyř let. Systém VarioGrip funguje na principu rotačního těsnění, vzduch se získává z upraveného kompresoru s ventilovou jednotkou. Snížení tlaku vzduchu o jeden bar trvá dvě minuty. Naopak tlak může být zvýšen o jeden bar za deset minut, přičemž změnu je možné provádět i za jízdy. 
Systém bezpečného brzdění ABS je většině uživatelům osobních aut notoricky známý. Stejný systém se používá u nákladních vozů a tentokrát byl začleněn do standardní výbavy traktorů Vario 900. Že nešlo o jednoduchý konstrukční projekt, napovídá už to, že zatímco na automobilech jsou většinou všechna kola stejně velká, průměry traktorových pneumatik na přední a zadní nápravě se mohou značně lišit. Navíc průměrem kol až 2,15 m a s tím spojené setrvačné síly se zřetelně odlišují jízdní vlastnosti traktorů od automobilů.
Systém ABS funguje na principu čtyř senzorů uložených na brzdovém ústrojí jednotlivých kol. Tyto senzory sbírají informace o otáčkách během brzdění a přes ventily řídí brzdicí tlak tak aby nedošlo k zablokování kol.
Říkáte si, že systém ABS není u traktorů opodstatněný? V době, kdy se silné traktory používají nejen pro práci na pole, ale rovněž pro transport, je systém ABS značnou výhrou v bezpečnosti. Na silnici může traktor 900 Vario dosáhnout rychlosti až 60 km/h a systém ABS se tak hodí nejen při extrémních podmínkách, ale pomáhá k dosažení stabilních podmínek řízení i při aktivním brzdění v zatáčkách nebo na různých površích silnic.
Další inovace se dotýká životnosti traktoru a jistoty provozu. V nové řadě 900 Vario je instalován nový ochranný program. Jeho součástí je mimo jiné ochrana proti zadušení motoru při pracích s vývodovým hřídelem. Vývodový hřídel je při razantním poklesu otáček otevřen, čímž se zabrání zadušení traktoru a s tím spojenému běhu turbodmychadla bez mazání.
 
Příslušenství k traktorům
800 a 900 Vario
Společnost Fendt přišla na to, jak ještě více využít velké traktory. Čelní nakladače jsou vítaným příslušenstvím k traktorů středních a malých výkonových tříd. Také poptávka po nakladačích u velkých traktorů stoupá, a tak společnost Fendt přišla s projektovou studií zadního nakladače Cargo R. Nakladače Cargo jsou nářadím již léta prověřeným a ve spojení s otočným řízením, které u společnosti Fendt také není novinkou, se zdá být tento projekt na správně cestě k sériové výrobě.
Cargo R vychází z čelního nakladače Cargo 4X85, jehož kulisa byla namontována přes speciální konzolu na zadní zvedací závěs. Parametry nakladače jsou úctyhodné. Maximální zvedací síla činí 3000 daN a zvedací výška při vodorovné poloze je 4125 mm a se zvednutými rameny dokonce až 5050 mm. Ideální je toto nářadí použít například pro nakládání velkých nákladních vozů, pro manipulaci s velkými balíky, ale určitě se neztratí ani na bioplynové stanici. Výhodou otočného řízení je dobrá ovladatelnost celého stroje, ideální viditelnost na manipulovaný materiál a přesnost řízení nakladače.
Další výhodou uložení nakladače na záď traktoru je fakt, že nářadí nepřekáží při transportu po silnici.
 
Samurajský meč
Společnost AGCO dosud neměla ani v jedné ze svých značek sklízecí řezačku. To se ovšem právě nyní mění. Ve Wadenburgu byla představena sklízecí řezačka značky Fendt s označením Katana 65.
Pro vedoucího výrobce zemědělské techniky a prémiovou značku je povinností nabízet ucelené portfolio výrobků. S novým modelem Fendt Katana 65 jsme učinili poslední velký krok na cestě nabídnout zákazníkům všechny produkty, říká Peter-Josef Paffen.
Řezačka pochází z německého výrobního podniku Marketoberdorf. Vzhledem k tomu, že právě z těchto vrat vyjíždí nové a nové úspěšné řady traktorů Fendt, usoudil management, že vývoj úplně nového stroje vloží do rukou tohoto výrobního podniku. Zkušení inženýři tak mohli uplatnit na novém stroji své znalosti v oblasti hydrauliky elektoroniky, ale rovněž motoru či kabiny.
Výsledkem jsou dva prototypy, které se již dva roky podrobují nejen laboratorním, ale také polním testům. Stroje zatím svým strůjcům dělají radost, vyznačují se úsporností a velkou průchodností hmoty. Také řezanka je velmi kvalitní. Za sebou má každý stroj už několik stovek hodin na měřicích stolicích a zároveň už má sklizeno několik tisíc hektarů siláže a senáže. Název Katana pochází od japonského slova Kata, které označuje samurajský meč. Jménem tak zdůrazňuje řezačka i své vlastnosti – sílu, přesnost a výkonnost.
 
Technické údaje
Samojízdná řezačka je poháněna motorem MTU o výkonu 650 koňských sil. Osm válců je poskládáno do písmene V a motor má objem 16 litrů. Než byl vybrán do nového stroje motor, byli adepti prozkoušeni v tisících testovacích hodinách. Vítěz měl tu čest pohánět novou sklízecí řezačku. Motor si velmi dobře rozumí také s technologií SCR. Katana 65 je první sklízecí řezačka, která tuto technologii využívá. Stejně jako u traktorů Fendt, tak i u sklízecí řezačky přináší toto řešení výhody v podobě nízké spotřeby paliva a nízkých nároků na chlazení motoru. Zároveň technologie SCR nijak neomezuje vynikající dynamiku motoru a současně umožňuje znatelné snížení emisí CO2.
Vzhledem k nutnosti vysoké průchodnosti stroje bylo nutné klíčové komponenty předimezovat. Při výběru adaptérů sklízecí řezačky vsadil Fendt na osvědčenou firmu Kemper. Plynulé a rovnoměrné vkládání materiálu zajišťuje šest vkládacích válců. Řezací válec s průměrem 720 mm je největším řezacím válcem na trhu. V oblasti mačkacích válců, takzvaných Corn-crackerů, se stroj od svých konkurentů liší svým technickém řešením vyklápění a také vysokým stupněm účinnosti.
Kabina byla pro Katanu vyrobena nová s tím, že přitom byly beze zbytku využitý bohaté zkušenosti s výrobou kabin do traktorů. Stroj je vybaven sběrnicí CAN-Bus, po které komunikují všechny řídicí komponenty stroje. V kabině se nalézá multifunkční opěrka s novou pojezdovou pákou a ovládacím terminálem o úhlopříčce 10.4“. Elektronika ovládání stroje byla převzata z traktorů značky Fendt. Komfortní prostředí pro obsluhu stroje dovršuje i odpružená zadní náprava, která zároveň zajišťuje při přepravě řezačky po silnici rychlostí až 40 km/h stabilitu a bezpečnost.
Řezačka Fendt Katana 65 by se měla objevit v sériové výrobě na začátku roku 2011. Tato samojízdná řezačka se bude vyrábět v novém výrobním závodě koncernu AGCO ve městě Hohenmölsen. Budoucí pracovníci jsou již důkladně proškolováni v Marktoberdorfu.
 
Sklízecí technika
v čele s novou řezačkou
Sklízecí technika společnosti Fendt je stále důležitější z hlediska nabídky sortimentu. V Evropě je nyní zastoupena sklízecí technika značek koncernu AGCO šesti procenty, na tom se významně podílí i značka Fendt (například v Německu z 50 %) Od letošího června je v sériové výrobě také hybridní sklízecí mlátička 9470X, která dovršuje širokou paletu sortimentu sklízecích mlátiček značky Fendt. Výkonovým rozsahem 180 až 500 koní pokrývá Fendt sto procent trhu se sklízecími stroji. Tyto stroje se vyrábí na třech místech.
V Breganze v Itálii se nachází výrobní centrum po všechny vytřásadlové stroje, tedy modely řady E, L, C a P. Dále se tam vyrábí hybridní sklízecí mlátičky a také žací lišty pro západní a střední Evropu a lisy na válcové balíky.
V americkém Hesstonu se rodí rotorové sklízecí mlátičky řady R, jež jsou velmi oblíbené právě na americkém trhu. Také lisy na hranolovité balíky pocházejí s Hesstonu.
Třetí výrobní závod se nachází v Santa Rosa v Brazílii. Tam vyrábí malé a střední vytřásadlové sklízecí mlátičky a rotorové mlátičky pro jihoamerický trh a také pro trh na blízkém východě a Africe. Celková produkce mlátiček z koncernu AGCO je zhruba 6000 kusů za rok. Tím je koncern jedním z předních světových výrobců v tomto segmentu. 
 
Hybridní sklízecí mlátička
Sklízecí mlátička 9470X byla poprvé byla představena novinářům v loňském roce. O tom, jak se uvede v praxi, bylo možné jen spekulovat. Dnes už mají první stroje za sebou první žně a ohlasy mezi zemědělci jsou prý kladné.
Sklízecí mlátička 9470X vychází konstrukčně ze strojů řady P. Je poháněna sedmiválcovým motorem Sisu Power s objemem 9,8 litru, který stroji dodává výkon 496 koní. Díky implementaci technologie SCR splňuje tato sklízecí mlátička jako jedna z prvních na světě emisní normu Tier 3b.
K dispozici má 9470X mláticí systém HyPerforma, který je kombinací dvou systémů mláticího ústrojí. Výsledkem by měl být vyšší výkon, lepší kvalita zrna i slámy.
Technologie mlácení a separace zrna chytře kombinuje tradiční tangenciální mláticí ústrojí s třemi mláticími bubny a o separaci se starají dva podélné axiální rotory.
Materiál se dostává k tříbubnovému mláticímu systému skrz žací lištu PowerFlow. Za mláticím bubnem je umístěn odmítací buben, který posunuje materiál k poslednímu ze tří bubnů. Pak už se dostávají ke slovu dva protiběžné rotory. Po celé šířce protiběžných rotorů jsou uspořádány spirálovitě formované prsty tak, aby byl průměr rotorů o velikosti 475 mm kompletně využit k separaci zrna. Otáčky rotorů se dají variabilně nastavovat v rozmezí od 360 do 1000 otáček za minutu a díky stálému pohybu materiálu se snižuje riziko ucpání a rotory tak pracují bez odporu. Proces dovršuje systém Venturi Cleaning.
První výpovědi zákazníků potvrzují u sklízecích mlátiček 9470X vysoký výkon, dobrou kvalitu sklizně, stejně jako nízkou spotřebu paliva.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down