10.10.2010 | 12:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Delta rozšiřuje nabídku mlátiček

Firma Massey Ferguson vyrábí širokou paletu sklízecích mlátiček s různými způsoby výmlatu i s různou výkonností. Největším tahounem jsou sklízecí mlátičky Centora (nástupce oblíbené řady Cerea), což jsou stroje a konvenčním mláticím ústrojím a osmiklávesovým vytřasadlem. Mimoto jsou v nabídce též menší mlátičky Activa a Beta a též výkonná Fortia s axiálním systémem výmlatu. Nejžhavější novinkou je pak modelová řada Delta.

Ta reprezentuje generaci nejvýkonnějších sklízecích mlátiček s konvenčním mláticím ústrojím avšak místo vytřasadla používá rotační separátory. A model Delta je potenciálně zajímavý pro podmínky českého zemědělství, tedy pro podniky obhospodařující větší celky, které požadují vysokou výkonnost a přitom nemají důvěru v mlátičky s axiálním systémem výmlatu.
Přestože sklízecí mlátičky MF Delta byly představeny již koncem minulého roku, v praktických ukázkách je zatím vidět možné nebylo. Oficiální představení spojené s praktickými ukázkami se konalo v srpnu letošního roku, poblíže německého Schweiner See.

Místo šesti sedm válců

Sklízecí mlátička Delta je nabízena pouze v jednom provedení a to s označením 9280, pokud pomineme verzi 9280 AL, která se liší kompletním svahovým vyrovnáváním. Delta je postavena na základě kombajnu Centora s nímž používá řadu společných prvků. Nemůžeme však říci, že jedinou novinkou jsou již zmíněné separační rotory. Novinek je více a můžeme začít hned u motoru.
Požadavky na snižování emisí tlačí konstruktéry k vývoji nových řešení. V modelové řadě traktorů MF 8600 je úspěšně použit systém SCR (Selektivní katalycké redukce) pro snížení emisí oxidů dusíku a tento systém je použit též u nového motoru z dílny Agco Sisu Power. Jedná se o zbrusu nový osmiválec se zdvihovým objeme 9,8 litru a nejvyšším výkonem 500 koní. Dlužno dodat, že 500 koní je k dispozici jen při vysýpání tedy s Power Boostem, který přidá 30 koní na výkonu. Ale i tak je 470 koní velmi slušný základ pro vysokou výkonnost sklízecí mlátičky. Zajímavé je rovněž, že tento výkon není dosahován z nijak velkého zdvihového objemu a unikátní je též použití sedmiválcového motoru. Sedm válců představuje rovnoměrnější chod, lepší překonávání zátěžových špiček. Nízký zdvihový objem pak znamená, že motor je užší a pro případ servisu je více místa mezi ním a zásobníkem.
Přeplňovaný sedmiválec je vybaven mezichlazením stlačeného vzduchu a vstřikováním paliva Common Rail. Systém SCR znamená to, že konstruktéři naladili motor tak aby měl co nejpříznivější spotřebu paliva, což znamená chudší směs vzduchu a paliva, která tvoří méně oxidu uhelnatého a obsahuje i méně nespálených uhlovodíků. Takto seřízený motor má však velkou produkci emisí oxidů dusíku. Ty jsou redukovány až v katalyzátoru ve výfukovém potrubí do něhož se vstřikuje vodný roztok močoviny AdBlue. Ten emise NOx rozkládá na neškodný dusík a kyslík se váže s vodíkem za vzniku H2O.
Nový motor má tedy mnohem příznivější spotřebu paliva a už neplatí, že čím menší emise tím více je třeba spalovat nafty. Nicméně je třeba kupovat k naftě navíc roztok AdBlue, který není zadarmo a spotřebuje se jej zhruba 1 litr na 20 litrů nafty.

Velká separační plocha

K žací mlátičce Delta 9280 je standardně dodáván žací vál Power Flow se záběrem 9,2 metru. Menší záběr je možný rovněž, ale v podstatě to nemá význam, protože jinak by výkonnostní potenciál nebyl řádně využit.
Systém Power Flow s posuvným dnem v podobě pásového dopravníku je osvědčenou záležitostí, která dovoluje sklizeň různých plodin bez nutnosti změny délky žacího stolu, takže je zbytečné ji popisovat. Nechybí samozřejmě systém příčného vyrovnávání, hydrostatický pohon přiháněče atd.
Průběžný šnekový dopravník posunuje posečenou hmotu k šikmému dopravníku odkud materiál putuje k mláticímu ústrojí. To bylo použito ze sklízecí mlátičky Centora. Zůstal tedy mláticí buben o průměru 600 mm opásaný košem s plochou 1,18 m2. Za ním následuje odmítací buben, který nevymlácený materiál podává k separačnímu bubnu o průměru 500 mm. Ten má především funkci bubnu plnícího dva rotory, čemuž odpovídá i jeho konstrukce, nicméně je pod ním síto s plochou 0,72 m2 na němž se oddělí další zbytkové zrno. A to, které stále zůstalo ve slámě, to oddělí dva separační rotory o průměru 475 a délce 4200 mm. Separační plocha rotorů je 3,54 m2 a zajímavé jsou zejména jejich koše, které nepoužívají klasické dráty, ale různě dlouhé prsty. Důvodem je jednak dobré oddělování zrn ale především minimalizace poškození slámy. Celková plocha mlácení a separace tedy činí plných 5,44 m2 na nichž se může oddělit zrno od slámy.
Otáčky mláticího bubnu jsou stavitelné pomocí variátoru a pohon přes vlastní variátor mají i separační rotory. Nastavením vhodných otáček se lze dobře přizpůsobovat podmínkám sklizně.
Zrno, které se oddělilo na mláticím a separačním ústrojí je vedeno na dvě žaluziová síta o celkové ploše 5,3 m2, která jsou profukována axiálním ventilátorem. Ten využívá systém Venturiho trubice, což v praxi znamená, že nasává větší množství vzduchu a pracuje efektivněji.Otáčky ventilátor jsou seříditelné elektricky.
Vyčištěné zrno je transportováno do zásobníku s objemem 10500 litrů a rychlostí vyprazdňování 110 l/s. Ve vynášecím dopravníku může být systém pro měření aktuálního výnosu a v souladu se sledováním polohy sklízecí mlátičky lze vytvářet výnosové mapy.
Sklízecí mlátička je vybavena rozmetáním plev i řezačkou slámy se 108 jednotlivě uloženými noži.

Automatická regulace výkonnosti

Již u sklízecích mlátiček Cerea byla použita automatická změna pojezdové rychlosti v závislosti na zatížení mláticího bubnu. Tento systém, i když vylepšený má i Delta. Je založen na tom, že správně seřízená sklízecí mlátička pracuje tak, že má motor využitý blízko k maximu, ale přesto stíhá oddělovat zrno a nemá tedy velké ztráty. Pokud je stroj dobře seřízen pak jede motor se zatížením blízkým hodnotě 100 %, a přitom ztráty zrna jsou drženy pod magickou hranicí 1 %. V případě, že výnos zrna a slámy klesne, prochází mlátičkou méně materiálu a tudíž je možné zrychlit. Mlátička se opět zahltí a pokud je správně seřízená na ztrátách zrna se to neprojeví.
Systém automatické regulace rychlosti tedy snímá jednak otáčky mláticího bubnu a dále též zatížení motoru a podle toho pak upravuje pojezdovou rychlost. Výkonnost mlátičky se tak stále blíží k maximu a obsluha nemusí upravovat rychlost pojezdu a stačí ji sledovat ztráty a ostatní provozní parametry.
Mimo automatického řízení pojezdové rychlosti může řidič využít též systém automatického navádění do záběru přes přijímač signálu GPS. To obsluze může hodně ulehčit protože navádění devítimetrové lišty do záběru tak, aby byla pokud možno maximálně využita, není snadné.
Popisem automatizačních systémů jsme již tak trochu zabrousili do kabiny. Ta je obdobou té, která je použita ve sklízecích mlátičkách Centora. Obsahuje tedy páku pojezdu s hlavicí osazenou velkým množstvím tlačítek s ovládáním nejdůležitějších provozních funkcí a dále pak monitor Datatavision s přehledným zobrazením provozních parametrů a nastavení sklízecí mlátičky. Novinkou související s hybridním konceptem výmlatu a separace je zobrazování otáček rotorů a dalších parametrů, které s činností separačního ústrojí souvisejí.
Plně elektronické ovládání znamená též možnost sledování a ukládání telemetrických dat v systému Agcommand.

Sláma bez poškození

Letošní deštivý srpen poznamenal i předvádění nové sklízecí mlátičky. Ráno vydatně pršelo, nicméně již dopoledne déšť ustal a tak nakonec se všichni přítomní aktivních ukázek dočkali. Vlhkost porotu sice nebyla ideální, ale sklízet se dalo.
Delta 9280 AL tak předvedla několik jízd při sklizni pšenice a to ve velmi vysokém tempu. Průchodnost stroje byla tedy velmi dobrá. Přítomní novináři mohli posoudit též kvalitu slámy, která byla jen lehce narušená a pro dokumentaci, že není problém s její následnou úpravou, byla ihned sebrána lisem na hranolové balíky Massey Ferguson 2170 vybaveným přídavným řezacím ústrojím.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down