07.10.2010 | 12:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Extra výkonné kloubové traktory

Rok 2011 znamená pro výrobce traktorových motorů s výkonem nad 130 kW (177 k) přechod na přísnější emisní limit, deklarovaný významným snížením emisí oxidů dusíku a též pevných částic. Firma Case IH tento problém řeší zavedením systému SCR, tedy řízeného vstřikování AdBlue do výfukových plynů. Znamená to tedy, že motory v traktorech nejvýkonnějších modelových řad budou v příštím roce vyráběny v upravené podobě.

Mimo systému SCR jsou nové motory upraveny především z pohledu seřízení vstřikování. To je nyní naladěno na spalování chudé směsi a znamená razantní snížení spotřeby paliva a to o průměrných 10 %. No a když už výrobce motory upravoval co do nastavení spalování je pochopitelné, že změnil i jejich výkonové parametry. A výkony se v žádném případě nesnížily, ba právě naopak, posunuly se směrem nahoru. Ale aby to nevypadalo, že veškeré změny na motorech jsou jen v jiném vstřikování paliva a systému SCR. V některých případech jsou například použity nové motory s jinými zdvihovými objemy (vždy nižšími), všechny motory mají systém navyšování výkonu EPM, řídící jednotky motorů a převodovek spolu komunikují prostřednictvím APM systému atd. Změn je zkrátka o něco více.

Výkon přes 600 koní

Při popisu tří modelových řad traktorů Case IH, kterých se změny týkají (Steiger, Magnum, Puma), začneme u nejvýkonnější řady Steiger, která reprezentuje kloubové traktory určené jako polní tahače pro ta největší nářadí na zpracování půdy. Aktuální modelová řada Steiger obsahuje šest traktorů se jmenovitými výkony od 355 do 608 koní (de ECE R 120), maximální výkony těchto traktorů jsou pak ještě podstatně vyšší a to od 391 až po 670 koní. Výrobce používá kapalinou chlazené šestiválce FPT Cursor se zdvihovým objemem 12,5 litru, pouze nejmenší zástupce řady má zdvihový objem jen 8,7 litru. Přeplňované motory mají pro značku Case IH klasickou koncepci, tedy nechybí čtyřventilová technika rozvodu, nebo křížová hlava válců. Novinkou jsou jiné písty s novým tvarem pro lepší palování a též s vyšší životností. Motory používají elektronicky řízené vstřikování Common Rail a nově je použit též systém Power Boost. Power Boost je v činnosti při vyšší pojezdové rychlosti (od 14. převodového stupně), při zapnutí vývodového hřídele i pokud je zvýšený odběr oleje přes vnější hydraulické okruhy. Zajímavá je výkonová křivka, kdy po aktivaci Power Boostu se maximální výkon nezmění a výkonová křivka se rozdělí právě až od bodu maximálního výkonu. Tedy jen při vyšších otáčkách motoru.

APM řídí produktivitu

Steigery mají také systém automatického řízení produktivity APM, používaný též v traktorech Magnum. APM pracuje na obvyklém principu snímání zátěže motoru podle množství vstřikovaného paliva potřebného k dosažení určitých otáček. Jakmile se tedy zátěž motoru zvyšuje je řazen nižší převodový stupeň v PowerShiftové převodovce, při snížení zátěže se zařadí vyšší převodový stupeň a otáčky motoru se omezí. Pojezdová rychlost je tak víceméně konstantní a přitom lze uspořit i značné množství paliva. Tím více čím proměnlivější jsou pracovní podmínky.
Šestnáctistupňová převodovka je u nejvýkonnějších modelů 500-600 je výrazně zesílena. Silnější verze převodovky je celkově větší, má silnější hřídele, více dimenzovaná ložiska a také větší počet lamelových spojek s o něco větším průměrem. Rám traktorů Steiger se podle výkonu vyrábí ve dvou šířkách a tuhosti. Větší modely mají samozřejmě ten širší a robustnější rám. Zesílený je i centrální čep rámu na průměr 63,5 mm. Koncepce rámu si zachovává svoji unikátní konstrukci s oscilací ve třech bodech a umístěním tahového budu přímo ve středu traktoru. Zesíleny byly nápravy tak, aby traktory s nejvyšším výkonem bylo možné více dotížit. Průměr poloosy je nyní až 140 mm. I u takto velkých traktorů se dosahuje výborného poloměru otáčení. Pro modely s malým rámem je to 4,9 m, 5,1 pro kolové traktory s velkým rámem a jen 5,7 pro traktory Quadtrac.
U čtyř nejvýkonnějších modelů je samozřejmostí možnost pásového povozku Quadtrac se čtyřmi pásovými jednotkami, což je nejefektivnější řešení přenosu výkonu na podložku u traktorů značky Case IH.
Posílen byl hydraulický systém, na přání je možné mít dva hydrogenerátory Twin Flow s nejvyšším průtokem 428 l/min. V souladu s požadavky moderního nářadí na zpracování půdy byl zvýšen též počet vnějších hydraulických okruhů a to až na osm.
Výrazné změny se odehrály i na kabině. Její rám byl zesílen a je testován proti převrácení až na 30 tun. Vstupní dveře jsou bezrámové. Byl zvětšen její vnitřní prostor a určitě zaujme nový systém odpružení pomocí tlumičů a vinutých pružin. V kabině nechybí odpružená a otočná sedačka s loketní opěrkou pro řízení většiny funkcí traktoru. Ovládání je kompletně nové včetně nové loketní opěrky Multicontroller a nového panelu přístrojů na A sloupku.
Do loketní opěrky je možné také možné integrovat novou verzi barevného dotykového monitoru AFS Pro 700, který, který zobrazuje provozní parametry traktoru a může na něm běžet i systém satelitní navigace či obraz z kamer umístěných v zadní části traktoru.
Z kabiny by měl být i lepší výhled a pro práci v noci byl na 10 navýšen počet pracovních xenonových světel.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down