15.10.2010 | 12:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nová Puma: vyšší výkon, nižší spotřeba

Traktory Puma CVX jsou v podstatě stále novinkou, ale protože používají motory s výkonem nad 130 kW, musejí od roku 2011 splnit emisní limit 3b. Výrobce tak rovněž tuto modelovou řadu přepracoval, i když v porovnání s modelovými řadami Steiger či Magnum je na ní změn nejméně.

Výkony motorů těchto traktorů byly navýšeny a díky tomu bylo změněno i modelové označení tak, aby vystihovalo jmenovitý výkon. Podstatně vyšší je však výkon maximální a ještě markantnější je nárůst výkonu pokud se použije Power Boost. Například u nejvýkonnějšího modelu Puma 230 CVX je jmenovitý výkon 230 k (podle ECE R120), maximální výkon je však již 249 koní a po navýšení pak ještě o plných 20 koní vyšší, tedy 269 koní. A to jsou veliké rozdíly. Power Boost je v činnosti pokud, je zapnutý a zatížený vývodový hřídel a též pokud je transportní rychlost vyšší než 18 km/h.
Traktory Puma používají šestiválcové motory FPT se zdvihovým objemem 6,75 l, samozřejmě s přeplňováním, vstřikováním CR, hlavou válců Cross Flow atd. Motory mají též velmi příznivou charakteristiku průběhu výkonu a točivého momentu, kdy výkon je v otáčkách 2200 za minutu podobný jako v otáčkách 1400 za minutu, kde je k dispozici rovněž nejvyšší točivý moment a to až 1160 Nm (model 230).

Spotřeba paliva nižší o 10 %

Mimo výkonu zvýšeného o 10 % mají nové Pumy též o 6 g/kWh nižší měrnou spotřebu paliva. To jak významný je rozdíl ve spotřebě paliva mezi novu a starou Pumou bylo dokumentováno při oficiálním evropském představení traktorů v Brázdimi u Prahy. Na motorové brzdy byly připojeny traktory Puma 225 CVX a Puma 230 CVX. Motory traktorů byly nastaveny na plnou dodávku paliva a postupně zatěžovány motorovými brzdami na stejný odebíraný točivý moment. Tak jak se zvyšovalo zatížení motorů, rostla i spotřeba paliva nicméně rozdíl mezi Pumou 225 a Pumou 230 se pohyboval vždy okolo 10 %. Například při odebíraném výkonu 200 koní měla Puma 225 hodinou spotřebu paliva 42,8 l/h, zatímco Puma 230 spotřebovala jen 37,4 l/h. To znamená rozdíl 12,6 %.
Převodové ústrojí Pumy CVX zůstalo zachováno, jde tedy o známou plynulou dvojspojkovou CVT převodovku se čtyřmi převodovými stupni doplněnou hydrostatickou větví pro přenos točivého momentu. Řízení převodovky a motoru je samozřejmě propojeno do systému APM, tedy s ohledem na zatížení motoru mění jeho otáčky a upravuje převodový poměr tak, aby zůstala zachována pojezdová rychlost, avšak otáčky motoru se snížily na takovou úroveň, jaká odpovídá jeho zatížení. Alternativu k převodovce CVT je plný PoweShift s 19-ti převodovými stupni v ECO provedení se sníženými otáčkami motoru při maximální rychlosti.
Kabina známá svojí nízkou hladinou vnitřního hluku (s novými motory ještě klesla) obsahuje rovněž novou loketní opěrku, na rozdíl od traktorů z výkonnějších modelových řad však s menším monitorem AFS 300, kdy monitor AFS Pro 700 je výbavou na přání.

Case IH drží pozice

Hospodářská krize z posledních dvou let postihla i prodeje traktorů. Všechny značky bez výjimky šly v prodejích dolů a samozřejmě též traktory Case IH. Nicméně k propadu při srovnání podílu na trhu, k tomu u značky Case IH nedošlo, naopak mírně posílila a například z evropského pohledu se dostala na třetí místo v prodejích.
A o tom, že ani investice do vývoje nezeslábly svědčí tři nové modelové řady traktorů a chystaná novinka v podobě traktorů Magnum s plynulou převodovkou.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down