V rámci Dne Zemědělce se prezentoval též Výzkumný ústav zemědělské techniky v Praze a to svojí mobilní brzdou z níž je možné přes vývodový hřídel měřit točivý moment a z něj pak vypočítat výkon motoru traktoru.
Protože prezentační plocha VÚZT byla hned vedle plochy, kterou obsadila firma Biso Schrattenecker byly v průběhu Dne Zemědělce změřeny právě dva traktory Biso. Výsledky jsou zajímavé a tak stojí za krátký článek. Traktory Biso jsou totiž na našem trhu stále novinkou a jistě by mnohé zajímalo jak si na tom stojí s výkony svých motorů, přesněji jak naplňují výkon motoru deklarovaný výrobcem.
A oba měřené traktory si nevedly vůbec špatně. Jako první byl k motorové brzdě připojen model Biso X 90, který by měl disponovat jmenovitým výkonem motoru 90 koní. Ve jmenovitých otáčkách mu byl na vývodovém hřídeli naměřen výkon 62 kW což je 84 koní. Při měření výkonu na vývodovém hřídeli lze obecně kalkulovat se ztrátou výkonu na hodnotě 10 %, takže po přepočtu by měl motor dosahovat výkonu asi 92 koní, což velmi dobře odpovídá údajům výrobce. Při posuzování točivého momentu by měl mít maximum 350 Nm při 1600 otáčkách. Mezi otáčkami 1500 až 1600 za minutu to bylo dokonce 400 Nm. I v případě, že bychom neuvažovali ztrátu oněch 10 % tak přímo na vývodovém hřídeli bylo neměřeno 360 Nm.
Co je však rovněž velmi imponující je plochá křivka průběhu výkonu mezi otáčkami 2200 a 1800 za minutu. V rozsahu plných 400 otáček za minutu tak motor traktoru neztrácí výkon a tedy dobře snáší zatížení. Ještě můžeme posoudit převýšení točivého momentu. Podle údaje výrobce by mělo být 28 %, u námi změřeného traktoru to bylo 33 %.
Jak vidno změřený motor YTO/4RZT převyšuje údaje deklarované výrobcem a svojí charakteristikou splňuje nároky na moderní traktor, přestože jde o mechanicky řízený motor, který neobsahuje žádné nejnovější prvky vývoje. To vše samozřejmě při splnění platné emisní normy a jak mohli vidět i přihlížející diváci ani při největší zátěži si motor nezakouřil.
Také druhý traktor a to Biso X 125 CR vyšel z měření dobře. Tento model je již vybaven motorem Perkins s elektronicky řízeným vstřikováním Common Rail. Motor by měl dosahovat jmenovitého výkonu 120 koní při otáčkách 2200 za minutu. V těchto otáčkách byl na vývodovém hřídeli naměřen výkon 81 kW, což je 110 k a při uvažovaných 10 % ztrátách by na motoru mělo být 121 koní. Tedy opět dobrá shoda s údaji výrobce. Nejvyšší točivý moment by měl dosahovat 530 Nm při 1400 otáčkách za minutu. Po přepočtu s deklarovanou ztrátou 10 % bylo při 1400 ot/min naměřeno 534 Nm, takže opět dobrá shoda s tím co hlásá výrobce. A ještě údaj o převýšení točivého momentu. Podle údajů výrobce by mělo být 35 %, u měřeného traktoru to bylo 36 %. Ani tento Perkins 1104D-E44T se tedy nemusí stydět, že by nesplňoval to co výrobce deklaruje. naměřené hodnoty odpovídají údajům výrobce motoru a jak je vidět z grafu také křivka průběhu točivého momentu a výkonu má klasický průběh.
A ještě malá poznámka k onomu magickému číslu 10 % ztrát mezi točivým momentem na motoru a na vývodovém hřídeli. V praxi tato hodnota nabývá obvykle čísla mezi 7 až 15 %. Jde zde totiž zejména o celkovou účinnost převodového ústrojí a o přídavné agregáty, které zatěžují motor odběrem energie. A čím má traktor s menší výkon motoru tím více je znát jaké jsou ztráty v lamelových spojkách, v mokrých kotoučových brzdách, ale třeba i to zda je v činnosti klimatizace, zvýšený odběr proudu vyráběného alternátorem, jak rychle se otáčí ventilátor chlazení atd.
Z tohoto pohledu jsou na tom traktory Biso dobře. Postrádají sice ony lamelové spojky násobiče točivého momentu, což je při některých pracích handicap, na druhé straně však díky tomu mají velmi dobrou energetickou účinnost převodového ústrojí, které je plně mechanické.