Firma Challenger má již dlouhou dobu v nabídce postřikovače Rogator. Letos ale přichází se zcela novým modelem, který tak trochu boří tradiční konstrukční řešení známá ze samojízdných strojů.
Nejde tedy o žádnou inovaci, ale o zcela nový stroj s konstrukčními řešeními, která nejsou obvyklá. Proto začneme od podvozku, který je u postřikovače bezesporu důležitý a ovlivňuje jeho stabilitu, poloměr otáčení a světlou výšku. Jak ale všechny tyto faktory sloučit, když to mnohdy nejde? Konstruktéři firmy Chlallenger vymysleli kompromisní řešení..
Proměnlivá světlá výška
Současná zemědělská praxe klade stále vyšší nároky na světlou výšku postřikovačů. Je to dáno tím, že aplikace pesticidů do vzrostlých porostů neustává i tím, že například u ozimé řepky dochází k celkovému nárůstu výnosů a tím i výšky porostu.
Čím vyšší světlá výška, tím horší je však stabilita postřikovače, omezuje se objem nádrže, při jízdě je třeba dávat pozor, protože prudké zatáčení či najetí do díry znamenají vždy problém. Přitom kolik zásahů ve vzrostlém porostu za sezónu postřikovač udělá? Zase tolik jich není. A zbytek času jezdí jeho podvozek zbytečně vysoko nad porostem. Řešením je měnitelná světlá výška stroje a tu má právě RoGator 600. Nejnižší světlá výška tohoto stroje je 75 cm a nejvyšší pak 120 cm. Při většině ošetření plodin tak postřikovač může jezdit s nižší světlou výškou, tedy s nižším těžištěm a lepší stabilitou.
Jak je změny světlé výšky dosaženo? Jde o kombinaci hydraulických válců a akumulátorů se stlačeným dusíkem. Ty slouží jednak k odpružení podvozku postřikovače, avšak díky tomu, že použité hydraulické válce mají velký zdvih lze s jejich pomocí měnit světlou výšku postřikovače. Každé kolo je přitom odpruženo nezávisle a hydraulický válec je připevněn k rámu, zatímco pístnice k čtyřkloubovému paralelogramu zavěšení kola. Mimo hydraulicky stavitelné výšky je možný též hydraulicky stavitelný rozchod kol a to v rozmezí 1,8 až 2,25 m.
Hydraulicky stavitelný rozchod i světlá výška dávají tušit, že pohon pojezdových kol je hydrostatický. Je tomu skutečně tak a pomocí hydromotorů v kolech jsou všechna pojezdová kola poháněna a také řiditelná. Řízení je možné ve třech režimech (jen přední náprava, protisměrné, krabí chod) a malý je poloměr otáčení (vnější průměr jen 4,75 m), což je dáno konstrukcí páteřového rámu. Mezi koly vniklý prostor zaujímá netradičně uložený motor (jeho umístění je pozitivní s ohledem na těžiště postřikovače). Motor je dodáván ve třech provedeních a to jako čtyřválec AGCO Sisu Power se zdvihovým objemem 4,9 litru a jmenovitým výkonem 170 koní, dále jsou v nabídce šestiválce se zdvihem 7,4 litru a výkonem 208, nebo 227 koní. Motor je uložen velmi nízko a má sací a chladící příslušenství vyvedené za kabinu, protože v prostoru mezi koly není místo na chladiče a navíc by do nich proudil znečištěný vzduch.
Řízení motoru a pojezdu
Motor pohání tři hydrogenerátory. První je určen pro pojezdové ústrojí, druhý pro pohon čerpadla postřikovací nástavby a třetí pro přídavné hydraulické funkce (skládání ramen, stavitelná světlá výška atd.). Plně hydrostatické vedení točivého momentu má několik výhod.
Jednak je to využití prostoru, kdy pro spojovací hydraulické vedení se místo vždycky najde, a hydromotory a hydrogenerátory mohou být umístěny na zcela rozdílných částech postřikovače. Další výhodou je oddělení pojezdu od postřikovacího čerpadla (s ohledem na vazbu na otáčky motoru) a v neposlední řadě je to efektivní regulace otáček a tím i výkonu čerpadla postřikové jíchy. Výrobce toho plně využil a tak nabízí u postřikovače společný management motoru a převodového ústrojí. Řidič si jen zvolí rozsah (polní/silniční) a může vyrazit. V silničním režimu může používat pedál plynu jako pojezdový a v polním si postřikovač řídí pákou pojezdu. Komunikace mezi motorem a pojezdem přitom reguluje otáčky motoru podle odebíraného točivého momentu a tím lze šetřit palivo. Například při transportu lze nejvyšší rychlosti 40 km/h dosáhnout již při otáčkách motoru 1600 za minutu, při jízdě po poli s nezatíženým motorem mohou být otáčky ještě nižší.
Pojezdová kola jsou vybavena koncovými planetovými převody se snímači otáček, které kontrolují stejnoměrné odvalování kol a v případě prokluzu je snížena dodávka oleje k danému kolu a posílen záběr kol ostatních. Kola mohou mít i systém dofukování tedy změny tlaku vzduchu za jízdy.
Neustále vyvážený
Pokud opustíme pojezdové ústrojí a budeme se věnovat té části postřikovače od níž má své jméno musíme začít u nádrže. Tato může být ve velkosti od 3500 do 6000 litrů a opět je specifická. Výrobce využil volný prostor mezi koly nádrž do něj zapustil. Díky tomu, že velká část objemu postřikové jíchy spočívá právě mezi koly, nemění se při změně objemu kapaliny těžiště stroje a ten je stále vyvážen v poměru 50 % zátěže na přední i zadní nápravu.
K hlavní nádrži je integrována proplachovací nádrž s objemem 500 litrů a nasávání i výtlak kapaliny postřiku zabezpečuje odstředivé čerpadlo s průtokem 800 l/min. Díky hydropohonu čerpadla lze jeho otáčky snadno měnit a přizpůsobovat se tak pracovním podmínkám (změna dávky, tlaku, vypínání sekcí na souvrati atd.).
Postřiková jícha je vedena k ramenům se záběrem 18 až 40 metrů v hliníkovém, nebo ocelovém provedení. Také ramena mají několik specifik. Předně je to systém uložení a to na nosníku, který je umístěn nad zadní nápravou a po němž ramena pojíždějí při změně světlé výšky a skládání do transportní polohy. Mimoto mají ramena propracované odpružení ve vertikálním i horizontálním směru a to pomocí soustavy kapalinových tlumičů. Lze použít různé druhy trysek, různý počet sekcí a taktéž systém ultrazvukového snímání výšky nad porostem a následné stabilizace.
Prostorná kabina je umístěna poměrně nízko nad zemí, protože je předsazená před přední nápravu. Obsahuje klimatizaci, topení, uhlíkový filtr a též pohodlně umístěné ovladače z nichž většina se nachází v loketní opěrce před níž je informační a obslužný terminál. Na přání může být postřikovač vybaven navigací AutoGuide.