Společnost Some Jindřichův Hradec, s. r. o., má ve svém sortimentu dvě značky italských kolových traktorů z nadnárodního koncernu SAME DEUTZ-FAHR. Jednak červené modely Same vybavené motory SDFG nebo Deutz s výkonem od 35 do 270 koní, převodovkou ZF a nápravami Carraro. Kombinaci italského designu a německé preciznosti zastupují stříbrné stroje Lamborghini, opět s úspornými motory SDFG a Deutz o výkonu 35 až 300 koní a stejnými převodovkami i nápravami.
„Zájem o traktory Same a Lamborghini poslední dva roky výrazně stoupá,“ řekl týdeníku Zemědělec Václav Zámečník, produktový manažer společnosti Some. „Přestože hlavním znakem traktorů Lamborghini je dílenské zpracování, komfortní provedení a smysl pro detail, bez povšimnutí nezůstává ani jejich příznivá cena a v neposlední řadě univerzální využití. Modely obou barev jsou však naprosto konstrukčně identické a také jejich prodej je přibližně na stejné úrovni. V letošním roce máme pro zemědělce připraveny velice zajímavé modely včetně řady novinek.“
Novinky do sadů a vinic
Novinkou letošního roku jsou červené traktory Same Frutteto3 S 80, S 90 a S 100 s výkonem motoru 60 kW/82 koní až 71 kW/96 k, které by měly nahradit oblíbenou řadu traktorů do vinic a sadů Dorado S a F. V nabídce jsou modely Frutteto vhodné do sadů a typy Frutteto S speciálně určené do vinic. Traktory jsou vybaveny klasickou převodovkou Powershift s třístupňovým násobičem a řazením mechanických stupňů pomocí elektrospojky. Uživatelé ocení systém STOP and GO, kdy do rychlosti 8,5 km/h se pojezd ovládá bez spojky pomocí brzdy a plynu jako u hydrostatické převodovky. Traktor se chová jako „ještěrka“, což v kombinaci s paletizačními vidlemi v zadním tříbodovém závěsu vinaři a sadaři hojně využívají. Zapomenout nelze ani na novou prostornou kabinou, která nemá podle V. Zámečníka v této třídě konkurenci. Jen pro zajímavost, traktory Dorado nezmizely, zůstávají ve formě zemědělského traktoru s nízkým těžištěm a nižší světlostí. Uplatnění naleznou zejména při sklizni pícnin v členitém, hornatém terénu či při práci v nízkých stájích.
Velký zájem mezi českými zemědělci je také o modely nejmenší řady traktorů Same Solaris 35, 45 a 55 s maximálním výkonem motoru 28,5 kW/39 k až 37 kW/51 k a mechanickou převodovkou s dvanácti rychlostmi vpřed i vzad. Minimální rychlost je 0,89 km/h, maximální rychlost nepřekročí 30 km/h. V posledních dvou letech je mezi vinaři zájem o nejsilnější model Solaris 55.
Nové silnější modely
Druhou novinku naleznou zemědělci mezi traktory ve výkonové kategorii kolem 100 koní. Na trh přicházejí modely Same Explorer (červený), či R3 EVO (stříbrný) s novými motory Deutz, které splňují přísnou emisní normu EURO III. Traktory tří výkonových řad jsou vybaveny moderními čtyřválcovými motory Deutz s turbodmychydlem a intercolerem o výkonu 62,5 kW/85 k až 80 kW/109 k. Uživatelé ocení čtyři druhy otáček na zadním vývodové hřídeli, max. rychlost 40 km/h, dvě varianty převodovek (20 rychlostí vpřed i vzad nebo 40 rychlostí vpřed i vzad), ECO režim (40km/h při redukovaných otáčkách), účinný brzdový systém ve čtyřech kolech, tři hydraulické okruhy a pět stupňů nastavení citlivosti reverzu. Novinkou je i systém Stop and Go, který už využívají modely Dorado či Frutteto. Nová je i prostornější kabina se střešním oknem, přehledně umístěnými ovládacími prvky a sedadlem spolujezdce vedle sedadla řidiče. „Ročně prodáme kolem 30 až 35 těchto oblíbených traktorů,“ vysvětluje Václav Zámečník, „o prvenství se dělí s modely Solaris. Určené jsou především zemědělcům, kteří vyžadují jednodušší traktory. Pro náročnější máme připraveny modely Lamborghini R6 100, R6 110, R6 115 DCR a R6.125 DCR o výkonu až 133 koní s pneumaticky odpruženou kabinou a hydraulicky odpruženou přední nápravou.“
„V tomto roce se chceme zaměřit i na šestiválcové traktory s výkonem kolem 165 koní,“ pokračuje V. Zámečník. „A také v této oblasti máme co nabídnout. Zvolili jsme model Lamborghini R6 160 DCR s maximálním výkonem na hranici 175 koní, který je vybaven inteligentním systémem DPC - Dynamic power control. Nejde o výkonovou rezervu jako takovou, kterou má řada konkurenčních traktorů, ale je to rezerva motoru při aktivaci vedlejších odběratelů energie, například čerpadla, klimatizace či světel. Prioritou je konstantní výkon na kola, při zapnutí vedlejších spotřebitelů využije elektronika traktoru k vlastnímu výkonu rezervu 12 koní. Zemědělec má tak k dispozici stále poctivých 163 koní.“
K dispozici je pně odpružená verze Basic s rychlostí 40 km/h při ekonomických otáčkách, nebo veze Hi-Profile s hydraulikou Load Sensing 120 l a souvraťovým managementem.
Velký traktor s převodovkou ZF
Letošní novinkou je i model Lamborghiny 190 DCR s motorem Deutz s turbodmychadlem a elektronickou regulací otáček o výkonu 149 kW/203 k při 2100 ot/min. Maximální výkon se systémem DPC je 164 kW/224 k. Traktor je vybaven plynulou bezstupňovou převodovkou ZF Smatic 180, která se ovládá joystickem na multifunkční opěrce a umožňuje rychlost 50 km/h pri 1850 otáčkách. K dalším charakteristikám patří čtyři úrovně otáček vývodového hřídele (540/540 ECO/1000/1000 ECO), zvedací síla zadních ramen 10 000 kg, čerpadlo Load Sensing o výkonu až 160 l/min., čtyři přídavné hydraulické okruhy, hydraulicky odpružená přední náprava, pneumaticky odpružená kabina s klimatizací a vzduchem odpružené sedalo s multifunkční opěrkou.
„V tomto modelu se poprvé představil I-monitor, což nám doposud chybělo,“ dodává V. Zámečník. „Toto multifunkční zařízení pro ovládání traktoru umožňuje obsluze nastavit a sledovat všechny důležité ukazatele. Pokud by byl I-monitor nefunkční, lze traktor ovládat pomocí standardního joystyku.“
Jakou zvolit převodovku?
Do konce roku 2010 bude mít jindřichohradecká společnost Some ve své nabídce čtyři modely traktorů s plynulou převodovkou, přitom záměr výrobce je dostat bezstupňovou převodovku i do nejmenších traktorů. Před dvěma lety byl představen s plynulou převodovkou model Frutteto, v tomto roce se s ní objeví i traktor o výkonu kolem 110 koní. A jak na ni pohlížejí zemědělci?
„Zákazníci, kteří požadují traktory s plynulou převodovkou, se dají rozdělit do dvou skupin,“ odpovídá na náš dotaz Václav Zámečník. „Pro první skupinu zemědělců je bezstupňová převodovka určitou módou. Pokud se ji však nenaučí ovládat, je pro ně ekonomicky nevýhodná a raději by měli zůstat u mechanické převodovky. Druhá skupina zemědělců vidí v plynulé převodovce opodstatnění. Potřebují ji k pracím, jež mechanická převodovka nedokáže tak dokonale zvládnout, například do kombinace s těžkými frézami, kde se klade nárok na minimální rychlost, či v dopravě. V tomto případě se u traktoru plně projeví vysoký komfort a úspora paliva. Myslím si, že plynulá převodovka je určitým trendem, ale že mechanická převodovka bude mít vždy své využití a příznivce.“
Klíčové informace
-V nabídce společnosti Some Jindřichův Hradec, s. r. o., jsou červené traktory Same a stříbrné modely Lamborghini.
-Modely obou barev jsou naprosto konstrukčně identické.
-V letošním roce přichází na český trh řada novinek, ať už červené traktory Same Frutteto3 S, nebo modely Same Explorer (červený) či R3 EVO (stříbrný), ale i traktory Lamborghini R6. 160 DCR a Lamborghini R6. 190 DCR s plynulou převodovkou.