29.01.2010 | 06:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Sto koní a plynulá převodovka

Plynulé převodovky bývají výsadou traktorů s vyšším výkonem a jejich instalace do strojů o výkonu 100 koní a nižším je v podstatě unikátní záležitostí. Vyjma firmy Fendt ji nyní nabízí i značka Deutz-Fahr v modelech Agrofarm TTV.

Traktory Agrofarm byly na trh uvedeny před čtyřmi lety a u zemědělců se setkaly se značnou oblibou. Jednalo o univerzální farmářské traktory určené pro menší zemědělce, nebo jako doplňkové traktory do větších zemědělských podniků. Byly nabízeny ve dvou základních úrovních výbavy, kdy ta první reprezentovala mechanicky ovládaný traktor a ta lepší obsahovala například reverzaci pod zatížením, násobič točivého momentu, nebo elektrohydraulicky ovládané uzávěrky diferenciálu. Traktory byly nabízeny v provedeních 85 a 100.

S vyšším výkonem

Na Agritechnice 2009 byly představeny Agrofarmy nové. Na jejich kapotách je v současnosti používané číselné označení 410, 420 a 430. První číslice značí objem motoru, další čísla logického významu nenabývají, avšak čím vyšší číslo tím vyšší výkon motoru. Ten byl o něco málo navýšen a dosahuje 85, 99 nebo 109 jmenovitých koní. Co do koncepce je shodný jako původní řada Agrofarm. Tedy Deutz motor se zdvihovým objemem 4 litry a vstřikováním paliva pomocí sdružených vstřikovacích jednotek. Samozřejmostí je přeplňování a mezichlazení stlačeného vzduchu. A jak je pro Deutz Fahr obvyklé, může spalovat až 100 % metylester řepkového oleje.
Převodové ústrojí může být mechanické jako u původních modelů, nebo pokud je na kapotě motoru zkratka TTV jedná se o plynulý koncept pojezdu. A právě modely řady 400 TTV jsou žhavou novinkou. Plynulá převodovka je vlastní vývoj firmy Deutz Fahr, která vychází ze zkušeností načerpaných od roku 2001 z velkých traktorů Agrotron TTV. Převodovka má dva jízdní rozsahy s ohledem na vyšší mechanickou účinnost zejména při polním nasazení v každém využívá téměř 100 % hnacího výkonu mechanicky, přičemž hydrostatický pohon se omezí na minimum a nikdy nepřesáhne v krajních polohách 30% účinnost. Z toho plyne maximální účinnost bez hydraulických ztrát v nízkých rychlostních oblastech.

Tři režimy převodovky

Ovládání převodovky není nikterak složité. Ve většině provozních situací řidič využije plně automatický režim, kdy je pedál plynu používán jako pedál pojezdový a otáčky motoru i převodový poměr reguluje automatika sama podle aktuálních podmínek jízdy s cílem udržení optimální spotřeby paliva. Řidič si přitom může nastavit tempomat a poté se pohybovat víceméně konstantní rychlostí (pokud stačí výkon motoru). To se využije při jízdě po poli kdy je důležitá stejnoměrná rychlost pro kvalitu práce, nebo při jízdě po silnici, kdy se obvykle nastaví nejvyšší pojezdová rychlost nejvyšší. Traktor jí pak podle zatížení dosáhne a nebo ne a upraví si i potřebné otáčky motoru. To v jakých otáčkách motoru se bude pohybovat lze nastavit otočným potenciometrem. Lze tedy určit jak ekonomicky má traktor pracovat a s tím souvisí i jak agresivně má zrychlovat. Například v dopravě stejnou trasu může projet buďto pomaleji s nižšími otáčkami motoru a ekonomicky, nebo rychleji s vyššími otáčkami motoru, dynamickým zrychlováním, vyšší průměrnou rychlostí a vyšší spotřebou paliva.
Díky plynulému konceptu pojezdu lze jet nejvyšší pojezdovou rychlostí 40 km/h při otáčkách motoru jen 1800 za minutu (jmenovité otáčky jsou 2300 ot/min).
Pokud je řidič v automatickém režimu a zapne současně vývodový hřídel, může si nastavit konstantní otáčky motoru a ty jsou pak prioritou. Traktor tedy udržuje stabilní otáčky motoru, aby se vývodová hřídel točila stále stejnou rychlostí a v určitém rozmezí se pak mění (podle zatížení) pojezdová rychlost. V tomto PTO režimu lze samozřejmě aktivovat pro stejnou pojezdovou rychlost tempomat. Typickým příkladem tohoto režimu je lisování, nebo jízda se sběracím vozem.
Třetí režim je plně manuální. Tedy otáčky motoru se nastavují ručním, či nožním plynem s možností uložení do paměti a páčkou v loketní opěrce se mění převodový poměr, tedy potažmo pojezdová rychlost.
Převodovka má též aktivní klidovou regulaci, tedy aktivní brzdění traktoru při stání v kopci, kdy Agrofarm TTV stojí přes hydrostatickou větev převodovky.

Příjemné ovládání

Protože již samo použití plynulé převodovky je symbolem komfortní výbavy, je v tomto duchu vybavena i kabina. Mechanických ovladačů je minimum a většinu z toho co potřebuje řidič nastavit, zajistí tlačítka, spínače a potenciometry. Tříbodový závěs s nosností 6,6 tuny má regulaci EHR, vnější okruhy jsou řízeny elektronicky s nastavením průtoku, a s možností použít křížovou ovládací páku.
Zapínání uzávěrky diferenciálu a pohonu přední nápravy lze používat v automatickém systému podle úhlu natočení kol, stejně tak automaticky lze zapínat vývodový hřídel. Ten podle polohy ramen tříbodového závěsu.

Malý a komfortní

Malé traktory s plynulou převodovkou a komfortním ovládáním jsou velmi obratné, mají poloměr otáčení jen 3,55m. To jsou stroje Deutz-Fahr 420 a 430 TTV. V každém případě zajímavé traktory, které osloví náročné uživatele, nebo ty co umí těžit z výhod plynulé převodky a její vyšší cenu přetransformovat v úsporu paliva.

Další novinky

Inovace byly provedeny i v ostatních modelových řadách traktorů Deutz-Fahr. Řada TTV 600 se rozšířila o model 630 s jmenovitým výkonem 224 koní. Modelová řada M obsahuje nyní modely 615 a 625 (143 a 166 k), které používají šestiválcové motory Deutz se čtyřventilovou technikou rozvodu a vstřikováním Common Rail. Mimoto přibyly modely M410 a 420 (143 a 158 k), které používají motory čtyřválcové, oproti šestiválcovému provedení mají kratší rozvor a tudíž jsou více obratné (poloměr otáčení činí 4 metry). Nejsilnější řada X byla doplněna o nový model 730 s výkonem motoru přes 300 koní. Modernizací prošly kabiny traktorů X, M a TTV v nichž nejvíce zaujme pěkný, integrovaný iMonitor.
A na závěr zajímavost největší. V Hannoveru byl představen prototyp DF Agro XXL s motorem o výkonu 600 koní. Traktor je řešen jako polní tahač s kloubovým řízením a čtyřmi poháněnými nápravami. Více o něm přineseme v další Mechanizaci zemědělství.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down