15.01.2010 | 09:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Exkurze do dvou továren ve Francii

Začátkem listopadu pořádala společnost Agrall zemědělská technika, a. s., pro své zákazníky exkurzi do výrobních podniků techniky značky Claas. Agrall je totiž výhradním dovozcem strojů značky Claas.

Zemědělská technika se značkou Claas na kapotách se vyrábí v několika různých továrnách v Evropě. Výprava, včetně redakce Zemědělce, vyrazila do továrny na kulaté lisy v městě Metz a také do továrny na traktory ve francouzském Le Mans.

Rodinná firma
Společnost Claas je stále rodinnou firmou, kterou založil v roce 1913 August Claas spolu se svým bratrem Franzem. Jejich přínos zemědělské technice tkvěl ve vývoji lepšího vázacího systému snopů. V roce 1934 vyrobila firma Claas první balíkovací stroj. Pravý úspěch ale firma zažila až o dva roky později, kdy se začala vyrábět další technika pro sklizeň, tentokrát kombajn. Od té doby se do portfolia produktů se značkou Claas dostaly i další stroje: obraceče či shrnovače píce, řezačky a v roce 2003 dokonce i traktory.

Balíky a jejich historie
V roce 1921 získala společnost Claas patent na systém vázání balíků. Tento uzlovač byl montován i do lisů jiné výroby než značky Claas.
Původně se lisy Claas vyráběli v sídle firmy v Harsewinkelu, kde v roce 1929 bylo produkováno už 2960 lisů na výrobu balíků sena. Zlomovým bodem byl vývoj sběracího zařízení. První balíkovací stroj se sběracím zařízením opustil brány podniku v roce 1934. Do Metz byla výroba přesunuta v roce 1962.

Balíky v Metztách
V Metztách se vyrábí lisy na válcovité balíky Rollant s pevnou komorou a Variant s variabilní komorou a dále lisy na hranolovité balíky Quadrant. Součástí výroby je i vývoj a výzkum inovací a novinek. U lisů není výhodou, že jejich práce je časově omezena dobou žní, ale vývojáři firmy Claas na to vyzráli, když své novinky zkouší všude ve světě. Pro nové stroje trvají žně celý rok.
„Kromě našich testovacích zařízení v jižní Evropě, jižní Africe a na Novém Zélandu jsme naše lisy také umístili do velkých zemědělských podniků po celém Německu a získané zkušenosti s nimi využíváme k dalšímu vývoji. Využívání strojů v nejrůznějších podmínkách přináší poznatky o silných a slabých stránkách konstrukce a dalších dílů a díky těmto informacím dokážeme rychle a jistě postupovat a zdokonalovat naše stroje. Přímá výměna zkušeností se zákazníkem hraje jednu z nejdůležitějších rolí,“ říká Development Manager  Ullrich Hesselmann.
Výroba začíná přípravou materiálu, tedy výrobou jednotlivých částí z plátu plechu širokého jeden až deset milimetrů. Tuto činnost zajišťují nejmodernější obráběcí stroje, jakými jsou například laserové řezačky. Všechny plechové části jsou pozinkované a všechny spojovací díly jsou chromované, takže rez nemá šanci.
Dalšími částmi vyráběnými přímo v továrně v Metztách je například uzlovač, který podléhá velmi přísnému dohledu na jeho kvalitu. Každý je vyzkoušen a teprve poté instalován.
Důležitou součástí lisu je dále rotor. Rotory se svařují z jednotlivých částí většinou roboticky. Po každém přivařeném listu rotoru měřicí přístroj přeměří rozteč mezi listy.
Pro lisy Rollant, Quadrant i Variant se svařují v továrně kompletní rámy a pro Rollant se tu navíc produkují ocelové lisovací válečky.
Vlastní montáž probíhá na samostatných oddělených linkách. V Metztách se ročně vyrobí spousty lisů, které se pak rozváží do celého světa. Celkem 85 % výroby je určeno právě pro zahraniční zákazníky.

Historie výroby traktorů
V Le Mans se rozkládá další z výrobních podniků Claas. Původně ale odtud vyjížděly traktory se značkou Renault. První traktor značky Renault vycházel z lehkého obrněného tanku FT17, který Louis Renault navrhl v době první světové války. Vozidlo bylo opancéřované a mělo pásy. Další, již modernější modely na sebe nenechaly dlouho čekat. Zmizelo opancéřování, tím se snížila celková hmotnost, zvýšila ovladatelnost a typ HO už byl kolovou verzí. Opravdu prvním účelovým traktorem kolové koncepce byl ale v roce 1926 až model PE.

Traktorová továrna
Původní továrna se nacházela v Billacourtu,na ostrově uprostřed Seiny. Nebylo tedy možné ji rozšiřovat, proto se výroba traktorů v padesátých letech minulého století přestěhovala do úplně nové továrny v Le Mans. Továrna produkovala během let různé typy traktorů, v roce 1998 byla roční výroba strojů 9000 kusů.
V roce 2003 získala kontrolní balík v Renault Agriculture firma Claas. Továrna v Le Mans byla zrekonstruována, a když do ní nyní nahlédneme, najdeme moderní výrobní proces strojů Axos, Arion a Axion. Montáž začíná smontováním jednotky motoru, převodovky a obou náprav. Celé tělo traktoru se přesunuje do lakovacího boxu.
Zcela nová je montážní linka pro výrobu kabin, která byla postavena v roce 2008. Je koncipována zvlášť, je to nejmodernější část celé linky. Nejnovější investicí však bude již rozestavěná nová moderní lakovna, díky které bude traktorová továrna v Le Mans opravdu špička ve svém oboru.
V celém provozu je aplikován přísný systém kvality, převzatý z výrobního závodu na mlátičky v Harsewinkelu, který je doplněn o systém dodávek Just in time. Každý z traktorů je během výrobního procesu podroben několikanásobné kontrole, zakončené závěrečným testem všech funkčních celků na válcové stolici.
V době naší návštěvy byla zrovna na lince žhavá novinka Arion 400, později představená na výstavě Agritechnica v Hannoveru.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down