04.01.2010 | 09:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Tisíce patentů zárukou pokroku

Součástí odborného zájezdu na veletrh Agritechnica, který pro skupinu českých a slovenských zemědělců uspořádala společnost Agrall zemědělská technika, a. s., byla také návštěva výrobního závodu firmy Claas v Harsewinkelu. V ten den se v jejím technoparku vystřídalo 32 zahraničních delegací, které si stejně jako naše prohlédly moderní provozy na výrobu sklízecích mlátiček Lexion a Tucano, traktorů Xerion a sklízecích řezaček Jaguar. Řadu strojů si pak mohli zájemci vyzkoušet na nedaleké farmě Hof Loermann.

Její majitel Arnold Loermann obhospodařuje 25 ha orné půdy. Díky nedalekému závodu Claas je farma velice dobře strojově vybavena, na každý hektar připadá neuvěřitelných 2000 koní. Už více než 30 let totiž A. Loermann pracuje pro společnost Claas, kde se podílí nejen na technickém vývoji, ale především na propagaci a podpoře prodeje. Ročně jeho farmu navštíví asi deset tisíc zemědělců, kteří si mohou stroje nejen podrobně prohlédnout, ale také na zkušební trati vyzkoušet.

Z devíti devět tisíc
Rodinnou firmu Claas založil v roce 1913 August Claas, který začal vyrábět zemědělské stroje s devíti zaměstnanci. O šest let později přesídlil z Clarholzu (Vestfálsko) do Harsewinkelu, kde má hlavní sídlo společnost dodnes. V současné době řídí firmu již třetí generace Claas, Helmut Claas předal řízení firmy v roce 2008, své dceři Cathrině. S prvním patentem na uzlovací zařízení k vázání slámy přišla firma už v roce 1921 a od té doby přihlásila dalších asi pět tisíc patentů, které výrazně ovlivnily technologický pokrok zemědělských strojů Claas.
Celý koncern Claas zahrnuje v současné době 15 závodů na celém světě, které vyvážejí přes 77 procent své produkce do více než 100 zemí. S 9100 zaměstnanci dosáhl v roce 2008 obratu přes tři miliardy euro, asi 5 % finančních prostředků dává Claas každoročně na výzkum a vývoj. V námi navštíveném Harsewinkelu pracuje přibližně 3000 zaměstnanců, z toho je 14 % žen, 8 % cizinců z 34 zemí. Napočítali byste zde i 500 učňů a 300 praktikantů. Technickým vývojem mlátiček, řezaček a traktorů se zabývá 450 pracovníků.

Dlouhá historie sklízecích mlátiček
Začátek vývoje prvních sklízecích mlátiček Claas speciálně pro evropské podmínky sklizně se datuje do roku 1930. O sedm let později byla zahájena sériová výroba tažených mlátiček tvořených žačkou a mlátičkou a teprve v roce 1953 byla zkonstruovaná a také poprvé nasazená první samojízdná sklízecí mlátička Claas Hercules o záběru 2,10 m se zabudovaným motorem. Tenkrát nikdo nevěřil, že tyto stroje bude možné sériově vyrábět. V 60. letech již Claas produkoval 23 tisíc tažených i samojízdných mlátiček za rok a byl jejich největším producentem na světě.
V současné době je každá pátá mlátička na světě, každá třetí v Evropě a téměř každá druhá v České republice značky Claas. Královskou třídou jsou sklízecí mlátičky Claas Lexion, jejichž výroba začala už v roce 1995 a doposud jich bylo vyrobeno více než 420 tisíc. K dispozici jsou modely 510 až 580 s pěti či šesti vytřásadly nebo se dvěma protiběžnými separačními rotory o výkonu 173 kW/235 koní až 382 kW/517 koní a násypkou o objemu 7300 až 10 500 l. Vlajkovou lodí je však model Lexion 600 se systémy Claas Hybrid. Vzhledem k výkonu motoru 431 kW/586 koní, násypce o objemu 12.000 l, liště o záběru 12 m či autopilotu patří k nejvýkonnějším mlátičkám na světě.
Nižší řadou jsou sklízecí mlátičky Tucano, které nahradily velice oblíbené modely Mega a Medion. Na veletrhu Agritechnica představila firma Claas dva nové modely Tucano 470/480 vybavené jedním větším rotorem o průměru 570 mm, který nahrazuje vytřásadla. Model 470 má výkon 240 kW/326 k, mlátička Tucano 480 disponuje výkonem 269 kW/365 koní. V nejnižší kategorii sklízecích mlátiček byla v Hannoveru představena ještě jedna novinka, a to model Avero 240 s výkonem 146 kW/198 koní, která vyplňuje „mezeru“ mezi řadou Dominator a Tucano. Oproti mlátičkám Dominator a Tucano řady 300, jejichž mláticí ústrojí tvoří klasický mláticí a odmítací buben, se u nového modelu nachází tříbubnové mláticí ústrojí APS, které se u mlátiček Claas velice osvědčilo. Firma Claas jako jediná vyrábí sériově mlátičky s pásovým podvozkem Terra Trac, který je oblíben zejména v Německu.

Obři s velkým výkonem
V roce 1969 převzala firma Claas závod Josef Bautz v obci Salgau a do výrobního programu zařadila stroje na sklizeň pícnin. Jejich modernizace dospěla až k samojízdnému žacímu stroji Cougar 1400, který „vítá“ návštěvníky technoparku v Harsewinkelu. Tento obr s motorem o výkonu 480 koní, jehož pracovní záběr činí úctyhodných 14 m, je předurčen k vysokým plošným výkonům. V optimálních podmínkách poseče až 20 hektarů za hodinu, přitom kvalita píce i spotřeba paliva zůstávají na velmi dobré úrovni. K dispozici je verze C s prstovým kondicionérem, verze RC s válcovým mačkačem, ale i typ s mulčovacími jednotkami. Výhodou žacího stroje Cougar je i snadná manévrovatelnost díky dvěma hnaným řiditelným nápravám. Lze ho navíc vybavit řízením GPS Pilot Omnistar HP, které umožňuje navýšení výkonu o dalších 10 až 15 procent.
V roce 1973 byl poprvé představen prapředek samojízdných řezaček Jaguar a v současné době má každá druhá řezačka na světě stejné „jméno“. Vrcholným dílem konstruktérů společnosti Claas je řada sklízecích řezaček Jaguar 900. Uživatelé u nich oceňují především nový design, palubní systém Cebis, širokou nabídku sklizňových adaptérů, zvětšení vkládacího otvoru a z něj plynoucí optimalizovaný tok hmoty, nový V-Max buben se snadným přístupem, nový Intensiv Cracker, metač s variabilním nastavením vzdálenosti od zadní stěny, pilot odhazové koncovky a větší nádrž paliva. Nová kabina Vista Cab zaujme velmi úzkými sloupky, extrémně nízkou hladinou hluku, vynikajícím výhledem všemi směry, stavitelným sloupkem řízení i sedadla, velkoryse pojatým prostorem pro řidiče i spolujezdce a jednoduchým ovládáním. Pomocí palubního systému Cebis lze během práce rychle a jednoduše nastavit, obdobně jako u mlátiček a vyspělých traktorů Claas, všechny pracovní parametry. K dispozici je šest modelů s motory Mercedes Benz uloženými na rámu prostřednictvím silentbloků, které výrazně tlumí přenos vibrací. Nejsilnější řezačky Jaguar 970 a Jaguar 980 mají dva šestiválcové motory o objemu 12,8 l s celkovým výkonem 537 kW/730 k a 610 kW/830 k při 1800 ot/min. Lze je provozovat jak s jedním (sklizeň senáže), tak s oběma (sklizeň kukuřice na siláž) motory, za hodinu sklidí více než 300 tun kukuřice na siláž. V poslední době se řezačky Jaguar uplatňují i při sklizni rychle rostoucích dřevin.

Úspěšný koncept starý třicet let
S ideou silných systémových nosičů přišel již v roce 1978 Helmut Claas. Z toho konceptu se vyvinuly silné traktory Xerion s bezstupňovou převodovkou a čtyřmi stejně velkými koly, které se vyrábějí přímo v Harsewinkelu. Vybaveny jsou rámovou konstrukcí, v níž jsou integrovány veškeré agregáty, jako motor, převodovka, nápravy a celý hydraulický systém, které nemusejí být koncipovány jako prvky samonosné konstrukce. Nejsou tedy tolik namáhány. Hlavní nevýhoda rámových traktorů – příliš velké poloměry otáčení – je u nich odstraněna díky řízení obou náprav. Přední náprava je kyvná s odpružením, zadní tuhá. Řízení zajišťují přední kola do rejdu 4°, pak se přidávají i zadní kola. V nabídce jsou také tři různá provedení podle umístění kabiny.
Na letošní výstavě Agritechnica byly představeny nejnovější modely Xerion 4500 a 5000 s mohutnějším rámem, zcela novou plynulou převodovkou, jinými nápravami, novými rozměry pneumatik a novou multifunkční pákou. Nové traktory Xerion mají motory Caterpillar C13 o objemu 12 500 cm3, které dosahují maximální výkon 355 kW/483 k a 385 kW/524 k. Nová, silně předimenzovaná plynulá převodovka ZF ECCOM 4.5 je unikátní v tom, že je jedinou plynulou převodovkou s rychlostí 50 km/h dopředu i dozadu schopnou přenášet výkon přes 500 koní.

Klíčové informace
-V roce 2003 proběhla v Harsewinkelu dosud největší investiční akce za 120 mil. eur. Vznikl tak jeden z nejmodernějších závodů na výrobu sklízecích mlátiček na světě.
-Denně se jich na každé ze dvou linek vyrobí čtrnáct.
-Než opustí výrobní brány závodu, je na každém stroji zkontrolováno 250 zkušebních bodů.
-V roce 2003 převzala firma Claas podíl ve firmě Renault a v so

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down