28.05.2009 | 10:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Největší machr s manipulátorem

Letošní Den Zemědělce, který pořádalo vydavatelství Profi Press, se konal 12. května v Kameni u Pelhřimova. Doplnila dvě soutěžní klání. Jako první bod programu byla zařazena soutěž Machr s manipulátorem a jako poslední bod soutěž Traktor silák. Tento článek se soustředí na první z uvedených soutěží.

Soutěž machr s manipulátorem nebyla v loňském roce do programu zařazena z časových důvodů. Letos byla akce zahájena dříve, otevřela ji soutěž, v níž si své síly změřili jezdci šesti značek manipulátorů. Původně jich mělo být sedm, ale New Holland LM 5000 se nakonec na start nepostavil. Ne proto, že by měl technickou závadu, ale nedostavil se řidič, který s ním měl jet. A protože šikovnost řidiče je u této soutěže klíčovým faktorem, firma Agrotec rozhodla, že stroj ze soutěže odvolají.

Jízda na přesnost
Soutěžní úkoly nebyly složité, ovšem když není řidič zdatný, tak mu jejich splnění trvá neúměrně dlouho. A o jaké úkoly šlo? Jeden z nich byl co nejrychlejší složení tří palet na brambory z valníku na zem, jejich sestavení na sebe a opětné vrácení na traktorový přívěs. Dále se musela projet správně soutěžní trať s tím, že bylo nutné objet dva kolíky, přičemž řidiči je museli minout ve správném směru.
Za nesplnění zadaných úkolů se udělovaly trestné vteřiny. Pokud soutěžící projel nesprávně trať, dostal dvacet sekund navíc, pokud nesložil správně palety na sebe, tak se mu za každou paletu přičetlo rovněž dvacet sekund a další penalizace byla udělena, pokud se dotknul kolíku či pásky (pět sekund), když kolíky zlomil (deset sekund). Pokud by někomu paleta spadla z vidlí na zem, byl by diskvalifikován.
Aby měly všechny stroje podobné rozměry, byla stanovena jako orientační hodnota výška zdvihu manipulátoru sedm metrů a nosnost ramene tři tuny. Ne všichni tyto parametry dodrželi, nicméně pro podmínky soutěže to nebylo podstatné, protože výška zdvihu ani nosnost ramene nebyla při manipulaci s lehkými paletami faktory, které by některé stroje zvýhodnily na úkor ostatních.

Významné rozdíly
Před začátkem soutěže došlo k rozlosování pořadí a číslo jedna patřilo k manipulátoru Genie GTH 3007. Jeho řidič se při jízdě dost natrápil a sestavení palet na sebe mu moc nešlo. Kvůli tomu dosáhl času 8:22 minuty, takže vznikla obava, zda se při tomto tempu podaří soutěž stihnout v limitu, který byl pro ni stanoven.
Jako druhý na startovní čáru najel Manitou MLT 735, řízený Jiřím Cihlářem z VOD Kámen, který soutěž vydavatelství Profi Presss minule vyhrál. Ani Jiří Cihlář se sestavením palet s využitím manipulátoru mnoho zkušeností neměl, i když s manipulátorem jiného typu jezdí a VOD Kámen pěstuje brambory a tedy používá bramborové palety. Ty ale přemísťuje vysokozdvižným vozíkem a nikoli s manipulátorem, což je mnohem praktičtější. Nakonec mu úkoly soutěže šly dobře, trať projel bez trestných vteřin s časem 4:21 minuty.
Třetím soutěžícím byl minule druhý Tomáš Kubiska s manipulátorem Merlo Panoramic 38.10. Ten byl jako jediný vybaven stranovým posuvem ramene, což může být při manipulaci s paletami výhodou. Tomáš Kubiska jel velmi dobře a s časem 3:44 se posunul na průběžné první místo.
Čtvrtým soutěžním manipulátorem byl Caterpillar TH 407. Také ten si vedl obstojně, i když skládání palet mu trvalo přece jen o něco déle. Dosáhl času 4:25 minuty, bohužel při průjezdu tratě objel jeden ze dvou kolíků v nesprávném směru, za což vyfasoval penalizaci 20 sekund. Celkový čas tedy činil 4:45 minuty.
Předposlední soutěžícím byl Martin Voves s manipulátorem Claas Scorpion 7045. Jeho jízda byla skutečnou lahůdkou. První dvě palety složil na sebe na první pokus, na třetí potřeboval pokusy jen dva. Chvilku zaváhal při rozebírání stojícího „komínu“ palet, který se při nepřesném najetí vidlemi mezi palety povážlivě naklonil. Naštěstí však nespadl, a tak mohl řidič pokračovat ve své výborné jízdě. Výsledný čas 2:28 minuty dával tušit, že jej jen tak někdo nepředstihne.
Šanci měl již jen poslední stroj, kterým byl manipulátor Dieci. Jeho řidič ale zdaleka tak rychlý nebyl. Zajel čistou jízdu s časem 5:26 minuty.
Pořadí na čelních místech se tedy nezměnilo a z vítězství se mohl radovat nejen řidič, ale poprvé i prodejci firmy Agrall, která manipulátory Claas prodává.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down