Pohon všech současně vyráběných traktorů Fendt již zajišťují výhradně plynulé převodovky Vario. Převodovky Vario vyráběné v továrně firmy Fendt v Marktoberdorfu sériově od roku 1996 nabízejí svoje výjimečné vlastnosti ve více než 100.000 prodaných traktorech a pokrývají výkonové spektrum traktorů od 70 do 360 k.
Vysoká sériovost výroby převodovek, pro jejichž produkci se v posledních šesti letech několikrát významně rozšiřovaly výrobní prostory v hlavním výrobním závodě, umožňuje udržovat vysokou kvalitu při výhodné ceně.
Firma Fendt staví na technologické úrovni svých strojů a tak bylo jen otázkou času kdy, bude Vario použito ve všech traktorech vyráběných v Martoberdorfu. Stalo se tak na jaře tohoto roku, kdy byly oficiálně představeny traktory Fendt 200 vybavené plynulým konceptem pojezdu. Představení se konalo v prezentační hale Fendt Forum přímo v Marktoberdorfu
Nové modely
V nabídce zbrusu nové řady Fendt 200 je pět modelů s výkonovým rozpětím od 51 kW (70 k) do 81kW (110 k). Výkony jsou podle normy ECE R 24 a jde o výkony maximální. První dva modely (207 a 208) jsou vyráběny v provedení V a F, další tři (209, 210 a 211) pak ve verzích V, F a P. V označuje traktory viniční s nejmenší možnou šířkou 1070 mm, označení F přísluší traktorům sadařským, které se prodávají nejčastěji. Jejich nejmenší možná šířka je 1340 mm, a u traktorů plantážních – pro sady, chmelnice (označení P), začíná šířka na hodnotě 1679 mm. Uvedené rozměry jsou nejmenší možné pro danou verzi. Kombinací pneumatik a volbou provedení přední nápravy pak vznikají další rozměrové varianty.
Motory kapalinou chlazené
Výrobce opustil vzduchem chlazené motory, které měly sice své výhody v jednoduchosti a spolehlivosti, nicméně při přechodu na přísnější emisní limit je vzduchem chlazený motor problémem. Nové motory jsou tedy chlazené kapalinou, což přináší také zjednodušení instalace topení (starší modely používaly přídavné nezávislé topení).
Pohonné jednotky mají původ u finského výrobce Sisu Power – firmy koncernu AGCO. Jedná se o vznětové tříválce se zdvihovým objemem 3,3 litru. Co do otáčkové charakteristiky jsou „klasické“ koncepce. Jmenovité otáčky jsou snížené na 2100 ot/min, nevyšší výkon je k dispozici v otáčkách 1900 ot/min, maximální točivý moment je dosahován při otáčkách 1600 za minutu a jeho převýšení je podle modelů od 30 do 44 %. Minimální měrná spotřeba paliva vykazuje hodnotu 210 g/kWh.
Motory jsou vybavené moderními technologiemi. Technika rozvodu je sice jen dvouventilová, ale jinak nechybí přeplňování s mezichlazením stlačeného vzduchu, systém AGRex pro externí recirkulaci spalin či vstřikování Common Rail. Čerpadlo systému Common Rail má oddělené mazání, takže motory bez problému mohou jezdit na 100% metylester rostlinného oleje. V případě využití této možnosti se zkracuje interval výměny motorového oleje z 500 na 250 Mh.
Pro traktory s úzkým rozchodem je problémem umístění palivové nádrže. Fendty 200 Vario ji mají v přední části traktoru a vizuálně vypadá jako mřížka před chladiči. Nicméně je to plastová nádrž s objemem 76 litrů. Kudy se ale nasává vzduch pro chladiče? Vzduch je nasáván bočními vstupy v kapotě, dva chladiče jsou orientovány podélně ve směru jízdy, třetí klasicky. Chlazení podléhá kapalina chlazení motoru, vzduch za turbodmychadlem i převodový olej . Olejová náplň převodovky je stejně jako u všech traktorů značky Fendt oddělená a má také samostatný chladič. Chladič hydraulického oleje, na který pod kapotou již nezbylo místo je nahrazen tepelným výměníkem. Chladícím médiem hydraulického oleje tak není vzduch, ale převodový olej. Řízení proudění oleje obstarává elektronika a optimalizuje tak chlazení, eventuelně krátce po startu i ohřívání obou olejových náplní podle zatížení traktoru. Vzduch pro chladiče je nasáván ventilátorem s vikózní spojkou. Kondenzátor klimatizace je umístěn ve střeše kabiny a vzduch je přes něj směrován pomocí dvou elektricky hnaných ventilátorů.
Boční vstup pro nasávání vzduchu využívá také sání motoru, které je opatřeno hrubým odlučovačem nečistot se známými rotačními kanálky a dále následuje filtr s pojistnou vložkou a indikací zanesení.
Plynulá převodovka
Popisovat Vario převodovku, prvně uvedenou v trh v roce 1995, asi nemá valného smyslu. Osvědčený princip je zachován, jen velikost odpovídá traktorové řadě. Stejně jako u traktorů řady 300Vario je k dispozici jen jeden rychlostní rozsah a to od 0,02 do 40 km/h vpřed a 0,02 do 25 km/h vzad. Nejvyšší pojezdové rychlosti je přitom (s ohledem na ztížení traktoru) možné dosáhnout již při otáčkách motoru 1750 n/min. a tak i při přejezdech významně šetřit palivo. Další velkou výhodou Vario převodovky jsou její kompaktní rozměry a tudíž snadná zástavba do těla traktoru. Tím ke komfortu ovládání přibývá i vysoký komfort v kabině, která nemá pro viniční traktory tak typický středový tunel. Plynulé ovládání pojezdu bude rozhodně velkou pomocí v náročném terénu vinohradů. Rozjet se plynule v prudkém svahu bez nutnosti ovládání spojky, nastavit libovolnou rychlost bez závislosti na pracovních otáčkách motoru přispěje nejen ke komfortu a výkonnost, ale významně také k bezpečnosti prováděných prací.
Ovládání převodovky je klasické, jak jej známe z větších traktorů Fendt Tedy pomocí joysticku (podle výbavy může být tento ve dvojím provedení), pomocí plynového (pojezdového) pedálu či kombinací. Také u těchto traktorů je nabízen TMS systém, který vyhodnocuje zatížení motoru, a podle toho upravuje jeho otáčky aniž by se měnila pojezdová rychlost traktoru. Samozřejmostí pro řízení rychlosti jízdy jsou možnosti nastavení tempomatů. Reverzace se provádí joystickem, nebo páčkou pod volantem.
Zadní diferenciál je vybaven lamelovou uzávěrkou, na poloosách jsou mokré lamelové brzdy a za nimi pak planetové koncové převody. Převodové ústrojí je vybavené rozvodem oleje, který je nastřikován přímo na ozubená kola, což znamená efektivnější mazání a nižší náplň oleje. Přední náprava má rovněž lamelovou uzávěrku a může být dodána v pevné nebo odpružené verzi se zdvihem +/- 40 mm. Úhel natočení kol dosahuje 58 °.
Pohon přední nápravy a uzávěrky diferenciálů lze spínat i v automatickém režimu. Uzávěrka diferenciálu se vypne při natočení kol větším než 12°, či při pojezdové rychlosti přes 20 km/h. Stejný rychlostní limit platí i pro odpojení pohonu přední nápravy, která se zároveň vypíná při natočení kol větším než 20°. Bržděna jsou pouze kola zadní nápravy, při brzdění se automaticky zapíná pohon nápravy přední.
Výkonná hydraulika
Podle toho jaké nároky na hydrauliku se vyskytnou při použití traktoru, je možné volit mezi zubovými hydrogenerátory s průtokem 35 + 41 l/min nebo kombinací jednoho zubového a jednoho axiálního pístového hydrogenerátoru s kapacitou dodávky 35 + 71 l/min a regulací Load Sensing.
Zadní tříbodový závěs má nosnost 2,42 až 3,13 tuny (podle modelu). Na přání může být vybaven hydraulickým ovládáním podélné i příčné regulace náklonu a vyosení zvedacího zařízení. Standardem je EHR. Přední tříbodový závěs je výbavou na přání a lze jej zatížit hmotností 2,39 až 2,54 tuny, opět podle modelu. EHR je od firmy Bosch a disponuje klasickými ovladači, které známe i z jiných traktorů. Ovládání ramen lze přesunout také na pojezdový joystick, který navíc nabízí ovládání tří okruhů vnější hydrauliky v různých kombinacích volitelných jednoduchým přepínačem . Tak jak je u traktorů Fendt obvyklé, možnosti nastavení jsou bohaté a nechybí ani regulace průtoku. U větších traktorů Fendt je nastavení prováděno snadno přes Varioterminál, který ale v řadě 200 z důvodu prostoru a snad i ceny instalován není, a tak výrobce zvolil alternativní řešení. Pro každý vnější hydraulický okruh je potenciometr nastavení průtoku ukryt pod odklápěcím dílem pravé opěrky. Stejně je umístěn i přepínač konfigurace. Tento přepínač umožňuje snadnou a přehlednou volbu a přiřazení ovladačů k hydraulickým okruhům. Dva z okruhů lze proporcionálně ovládat také pomocí křížové páky.
V ovládání vnější hydrauliky je ale několik dalších vychytávek. Na displeji přístrojové desky lze například nastavit paralelní zapínání dvou hydraulických okruhů současně či režim, kdy při vypnutí jednoho z nich se druhý zapne atp.
Vývodový hřídel má standardně tři režimy otáček a to 540, 540E a 1000 za minutu, mimoto lze dodat verzi s pojezdovou závislostí. Řidič si rovněž může navolit automatiku spínání podle polohy ramen zadního TBZ. Přední vývodový hřídel může mít otáčky 540 nebo 1000 za minutu.
Kabina s rovnou podlahou
Jen málo viničních traktorů má pohodlnou kabinu. Fendt 200 Vario je jedním z nich. Kabina s rovnou podlahou dovoluje snadné nastupování, vzduchem odpružená sedačka pak komfort sezení jaký je běžný u traktorů z vyšší výkonové kategorie. Přístrojová deska i ovladače kolem ní jsou univerzální pro všechny traktory Fendt, stejně tak ovládací joystick. Ten může být ve dvou provedeních. Jednak ve variantě obchodně označované Power, kdy obsahuje pouze dvě tlačítka pro vnější okruhy hydrauliky a jinak je určen výlučně pro reverzaci či změnu rychlosti jízdy traktoru. Ve verzi Profi je joystick shodný s tím jaký mají například traktory řady 900. Tedy s širokou hlavicí na níž lze ovládat zadní TBZ nebo až pět vnějších okruhů hydrauliky, nastavit tempomat či konstantní otáčky motoru. Ovládání průtoků vnější hydrauliky, EHR ovládání výkyvného TBZ či zapínání a volba otáček PTO, to vše je vpravo vedle sedačky. A důsledně. Nic není mechanické, vše je elektronicky či minimálně elektricky řízené.
Ovládání topení a klimatizace je ve střeše kabiny, kde jsou umístěny výměník i výparník.
Plusové body
Viniční traktory mají svá specifika. Uživatelé požadují dostatečný výkon, protože obvykle jezdí v kopcích, požadují velké množství hydraulických vývodů na traktoru vpředu, u kabiny vlevo i vpravo a vzadu, požadují též dostatečný průtok vnější hydraulikou protože často jsou používány pracovní nástroje poháněné hydromotorem. K tomu všemu musí mít traktor takové rozměry, aby se vešel do meziřadí, dále je třeba aby měl dobrou stabilitu na svahu a dostatečně velkou kabinu aby se do ní vešel i řidič mohutnější postavy.
Nová řada traktorů Fendt 200 Vario výše uvedené požadavky splňuje. Hydraulický systém je na dobré úrovni, výkon motoru dostatečný a trumfem je bezstupňová převodovka, která dokáže jednak (zejména při použití TMS) optimálně traktor vytížit, a mimoto díky malým rozměrům zlepšuje ergonomii uspořádání kabiny.
Všechny uvedené přednosti traktoru, ale jistě nebudou zadarmo a tak uvidíme do jaké míry se nové traktory Fendt 200 Vario budou cenově přibližovat či vzdalovat konkurenci.