25.02.2009 | 01:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Setí s traktorem z nového střediska

Firma Strom Praha v loňském roce otevřela několik nových, přímo řízených obchodních středisek. Dvě z nich leží severozápadně od Prahy – jedno v Dobroměřicích u Loun a druhé u Nového Strašecí. Obě střediska prodávají zemědělskou techniku a zároveň zabezpečují pro ni servis. Nejde jen o typicky zemědělské stroje, ale i o komunální techniku.

V minulém roce dodala nová střediska na trh několik strojů, mezi nimi byl například zahradní traktor JD 300R. Jejich prvním letošním prodejním úspěchem se stal traktor John Deere 7530 Premium, který koupilo Družstvo Agrochmel Kněževes z Rakovnicka.

John Deere se osvědčil

A proč právě John Deere? V Kněževsi již jeden traktor této značky mají. Jedná se o model 8310, který je v podniku již pět let, byl zakoupen jako ojetý a za dobu svého provozu, kdy byl využit zejména v orbě, se projevil jako velmi málo poruchový. To byl hlavní důvod pro volbu právě této značky.
Záměrem bylo pořídit si stroj s výkonem kolem 170 koní, což model 7530 splňuje, a navíc disponuje navýšením až na 195 koní maximálního výkonu při vyšší pojezdové rychlosti a při práci s vývodovým hřídelem.
Rozhodující nasazení nového traktoru bude při setí. K němu v Kněževsi využívají dvě secí kombinace Amazone s pracovním záběrem čtyři metry. První obsahuje vibrační brány Amazone, s nimiž jsou velmi spokojeni, druhá pak rotační brány Kuhn, které vzhledem k větší rychlosti otáčení mají i vyšší opotřebení hřebů a vyšší energetický příkon. Přednostně proto využívají první kombinaci s vibračními branami.

S výkonovou rezervou

Kombinaci s vibračními branami doposud tahal Zetor 121 45, což bylo na hranici jeho možností, a to jak výkonem, tak s ohledem na únosnost tříbodového závěsu i odlehčování přední nápravy při zvednutí nářadí. Traktor tedy v této agregaci značně trpěl. A pohodu neměl ani jeho řidič Miroslav Kadlec, protože komfort pro řidiče byl takový, jaký lze očekávat od dvacet let starého traktoru.
Není proto divu, že se na nový traktor těšil, i když při jeho předávání byl trochu zklamán. Neměl výhrady k ovládání nového stroje, ale chybělo v něm slibovaný radiopřijímač, ale to prodejce slíbil, že apraví. Ale i tak byl spokojen. Přechod z dvacetiletého Zetoru na nový John Deere je skokem v duchu loga této americké firmy. S novým John Deerem 7530 bude jízda o něčem jiném a výkonnost setí bude vyšší, a to nejen díky vyššími výkonu motoru, ale i z pohledu vyššího komfortu pro obsluhu. Méně prachu, menší hlučnost a klimatizace. Miroslav Kadlec se může těšit až vypuknou jarní práce.
John Deere 7530 je ve výbavě Premium, nicméně obsahuje nikoli plynulou, ale částečně pod zatížením řazenou převodovku Auto Quad. Pro převážné nasazení při setí, kde není účelné pojezdovou rychlost příliš měnit, je to postačující řešení a i v dopravě, pro niž bude časem určen, by tato převodovka měla vyhovovat.
Kromě setí a dopravy by měl traktor zastat i část podmítek, pro něž mají čtyřmetrový talířový podmítač, a možná zvládne i šestimetrový kompaktor, který si pořídili v loňském roce a s nímž se podařilo významně zlepšit předseťovou přípravu půdy.

Orná půda i chmelnice

Družstvo Agrochmel Kněževes obhospodařuje přibližně 1260 ha zemědělské půdy, z ní asi 1100 ha tvoří orná půda. Pěstují se na ní převážně obilniny, 400 ha zaujímá ozimá pšenice, asi 170 ha jarní ječmen, 170 ha tvoří ozimá řepka, 40 ha peluška a 30 ha hořčice. Na zbylé ploše pěstují krmné plodiny (kukuřice, vojtěška) pro 200 dojnic. Kromě řepky je podstatná část výroby obilnin určena pro produkci osiva.
Na přibližně 160 ha mají chmel, který sice dává název celému zemědělskému podniku, nicméně v minulých letech nebyl ziskovou komoditou. Po letech nízkých výkupních cen došlo ke snížení produkčních ploch, a tak se začíná rentabilita chmele postupně zlepšovat.

Postupná obnova

V Kněževsi by strojový park potřebovali inovovat o něco razantněji, nicméně stejně jako v jiných zemědělských podnicích ani tam nemají nadbytek financí. Ale již teď je to podle slov agronoma Martina Foučka dobré a většinu polních prací zastanou nové traktory s adekvátním, tedy většinou moderním nářadím. Staré škodovky, na nichž byl původně strojový park založen, jsou proto postupně stahovány z provozu. Jedna z posledních ještě jezdí s lopatou jako nakladač, ale i ta bud časem vyřazena a místo ní nastoupí manipulátor.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down