Společnost Phoenix-Zeppelin uvádí na český trh pět nových modelů kolového traktoru Challenger MT600C s výkonem od 240 do 340 koní. Tato značka získala velmi dobrou pověst zejména díky produkci vysoce efektivních a produktivních traktorů. Nový Challenger MT600C nabízí zemědělcům mimořádnou výkonnost, hospodárnost provozu a komfort ovládání.
„Nová řada MT600C znamená další změny v technologii traktorů Challenger. Tyto stroje se vyrábějí podle nejpřísnějších strojírenských standardů a jsou vybaveny unikátními funkcemi a nejmodernější technologií. Inovace přinášejí uživatelům konvenčních traktorů nejvyšší možný výkon a produktivitu ve spojení s efektivitou provozu, která je nejlepší v této třídě,“ upřesnil Ing. Zdeněk Kysela, ředitel produktu zemědělské techniky Challenger.
Všechny konstrukční prvky nové řady byly podřízeny požadavkům na vysoký výkon, který umožňuje práci s co nejširším sortimentem nářadím, nízké provozní náklady a lepší ekonomiku provozu.
Bezkonkurenční výkonnost a ekonomika provozu
Traktory řady MT600C jsou poháněny moderním motorem AGCO Sisu Power, 8,4 litru CTA, se čtyřmi ventily na válec, vstřikováním paliva common rail a technikou e3, která poskytuje nejlepší výkonnost a ekonomiku využití paliva ve své třídě. Nejvýkonnější typ v této řadě, MT685C, je poháněn motorem s maximálním výkonem 370 koní. Je jedním z prvních traktorů, který využívá systém selektivní katalytické redukce (SCR) úpravy výfukových plynů jako standardní výbavu. Systém e3 SCR, montovaný u ostatních typů této výrobní řady jako mimořádná výbava, je osvědčená technologie, která se běžně používá u motorů nákladních automobilů a autobusů. V porovnání s alternativními metodami snižuje spotřebu paliva nejméně o 5 %, zvyšuje výkon na maximum a snižuje emise oxidů dusíku ve výfukových plynech. Systém SCR šetří palivo tím, že umožňuje konstruktérům naladit motor na optimální výstupní výkon a ekonomiku provozu a poté ošetřuje výfukové plyny vzniklé při procesu spalování přísadou AdBlue (močovina) pomocí vstřikovacího systému vyvinutého ve spolupráci s firmou Bosch.
„Systém SCR není jen nejčistším a nejekonomičtějším způsobem, jak vyhovět předpisům o emisích, ale je také tím nejjednodušším řešením,“ vysvětluje Zdeněk Kysela. „SCR nevyžaduje, aby byl motor vybaven speciálním turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, přepouštěcími ventily ve výfukové soustavě nebo o mnoho větším chladicím systémem, jak je tomu u motoru s recirkulací výfukových plynů. Malá nádrž s přísadou AdBlue je umístěna vedle hlavní palivové nádrže a obsahuje kapalinu, která se přidává do paliva v poměru asi tří procent. Nádrž obsahuje dostatek přísady AdBlue nejméně pro dvě natankování plné palivové nádrže.“
K zajímavé ekonomice provozu a velkému výkonu přispívá i nová převodovka TechStar CVT s novým systémem řízení přenosu výkonu. Je stavěna pro mimořádně těžké podmínky, pro přenos vysokého výkonu a nabízí vynikající možnosti ovládání. Systém řízení výkonu obsahuje „inteligentní elektronické spojení" s motorem. Pomocí řídicího centra traktoru (TMC) automaticky optimalizuje otáčky motoru v celém jejich rozsahu tak, aby se udržela nastavená rychlost pojezdu a dosáhlo se vyššího výstupního výkonu a nižší spotřeby paliva. Rozsah otáček motoru je rovněž možné nastavit ručně. Systém se aktivuje tlačítkem na konzole TMC a může pracovat ve zvolených režimech ovládání převodovky TechStar pomocí páky nebo pedálu.
Vysoký komfort a možnosti ovládání
„Aby posádka mohla plně využít produktivitu traktoru MT600C, je doslova hýčkána v nejtišším a nejpohodlnějším možném prostředí,“ pokračuje ředitel Kysela. „Nová kabina ve tvaru věžičky se čtyřmi sloupky poskytuje o téměř třicet procent více vnitřního prostoru, než tomu bylo u předchozích modelů.“ Kabina je ve standardu vybavena odpružením Opti-Ride, jež poskytuje až třikrát větší pohodlí díky čtyřem nezávislým hydraulickým tlumičům a tlakovým akumulátorům v každém rohu. Tlumiče jsou ještě doplněny vzadu umístěnou torzní tyčí, která kontroluje příčný pohyb. Elektronické senzory sledují a kontrolují polohu kabiny, aby byla ve vodorovné poloze. Ještě vyšší komfort zajišťuje volitelný systém plně dynamického tlumení Opti-Ride Plus, který umožňuje posádce ručně nastavit tlumení podle potřeby, nebo využít automatického režimu. Informace ze senzorů se vyhodnocují spolu s informacemi přicházejícími po sběrnici CAN-Bus o rychlosti pojezdu, brzdění, zatáčení, nastavení otáček, atd. Kontrolér systému odpružení pak nastavuje individuálně jednotlivé tlumiče a zajišťuje až o 25 % vyšší komfort v kabině.
Dalším luxusním vybavením je plně nastavitelná sedačka Sears dodávaná jako standardní výbava. Výčet vlastností zvyšujících komfort ještě doplňuje na přání montovaný systém redukce vibrací (VRS). Toto poloaktivní odpružení se přizpůsobuje každé výšce i tvaru postavy a zajišťuje pohodlí zejména při práci v dlouhých směnách. Kabina je standardně vybavena automatickou klimatizací a má pečlivě propracovaný systém ventilace, který přivádí čerstvý - chladný nebo teplý - vzduch do všech míst kabiny.
Nová přední náprava je konstruována pro těžké podmínky. Standardně je vybavena systémem odpružení Opti-Ride, které nejenže umožňuje dosahovat vysokých rychlostí pojezdu v naprostém komfortu, ale zvyšuje rovněž bezpečnost. Lze ho zapnout nebo vypnout. Toto odpružení umožňuje pohyb v rozsahu 90 mm, aniž by byl ovlivněn maximální úhel výkyvu nápravy. Na poli zvyšuje trakci až o 20 % a přispívá tak k vyšší výkonnosti a ekonomice provozu.
Vše pod kontrolou řídicího centra
Všechny traktory řady MT600C jsou vybaveny propracovaným řídicím centrem traktoru (TMC), které umožňuje podle Ing. Kysely bezkonkurenční komfort a ovládání. Srdcem systému je konzola TMC s plně nastavitelným TMC displejem. Ergonomicky řešená konzola TMC zahrnuje všechny důležité ovládací prvky na nejvhodnějším místě vedle sedačky. Jsou na ní umístěny všechny často využívané funkce, jako je ovládání předního nebo zadního závěsu, případně ovládání elektrohydraulických ventilů, které lze snadno nastavit na displeji. Pomocí souvraťového managementu One Touch může posádka zaznamenat celou sekvenci při obracení traktoru na souvrati a následně ji reprodukovat jediným stiskem tlačítka. Systém si dokáže zapamatovat 35 funkcí pro šest různých strojů.
Ovládací páka převodovky TechStar, umístěná rovněž na konzole TMC, dobře padne do ruky. Jsou na ní rovněž tlačítka pro nastavení a uložení do paměti dvou hodnot otáček motoru, pro změnu režimů práce převodovky a pro aktivaci řízení výkonu – nového doplňku k existujícím provozním režimům.V režimu ovládání pákou se otáčky motoru nastavují a ovládají nezávisle ruční pákou či pedálem, nebo se využívají dvě do paměti uložené hodnoty. Přesunutím páky převodovky se rychlost traktoru zvyšuje nebo snižuje. V režimu ovládání pedálem se pomocí pedálu ovládají otáčky motoru i převodovky a posádka si může zvolit režim Power, Eco, nebo Forager (pro práci s vývodým hřídelem PTO). Alternativně lze podle povahy vykonávané práce nastavit pevnou pojezdovou rychlost. Systém řízení výkonu pracuje při každém nastavení a ovládá otáčky motoru tak, aby se automaticky udržovala nastavená rychlost a bylo dosaženo optimální ekonomiky provozu.
Systém TMC nyní dokonce umožňuje posádce nastavit citlivost řízení traktoru pomocí nového systému Tru Trak. S touto funkcí si řidič může zvolit, kolik otáček volantu bude potřebí k natočení předních kol mezi oběma krajními polohami – od poměrně malého pohybu až po několik úplných otáček.
Všechny traktory MT600C jsou připraveny na montáž systému Auto-Guide2, mají všechny potřebné přípojky pro zapojení systému automatického řízení. Aktivaci systému Auto-Guide2 lze rovněž naprogramovat do systému One Touch. Systém Auto-Guide2, spolu s ostatními elektronickými funkcemi, se nastavuje a ovládá pomocí nového barevného displeje TMC s úhlopříčkou 7 palců (178mm), který je umístěn vpředu na konzole TMC a lze jej nastavit pro optimální výhled. Informace do nářadí i z nářadí lze přenášet pomocí SD karty a konektoru USB. Terminál je rovněž plně kompatibilní s video displejem ISO-Bus. Kabina je rovněž vybavena množstvím elektrických a elektronických zásuvek pro snadné připojení přídavných zařízení, včetně signálové zásuvky ISO 11786 nebo připojení joystiku ISO-Bus 11783, případně dalšího kontroléru.
Svaly ukryté pod přitažlivým zevnějškem
Nová řada MT600C demonstruje svým designem příslušnost k rodině traktorů Challenger, navíc také sdílí mnohé provozní systémy s pásovými modely MT700C, MT800C a s kloubovými traktory MT900C. Posádky zvyklé na jakýkoliv z těchto typů nyní najdou stejnou konzolu TMC s displejem ve všech ostatních strojích a mohou pracovat velmi podobným způsobem.
Vnější vzhled traktoru je určen stejnými nálepkami i barevnou kombinací žluté, šedé a černé, jako u ostatních výrobních řad. Snadno otvíratelná kapota motoru usnadňuje přístup ke všem místům běžné údržby, vzduchovým filtrům i chladiči. Pod tímto elegantním zevnějškem se skrývá robustní konstrukce se zcela novým zavěšením přední nápravy a silnými bočními profily, které drží motor a převodovku. Traktor tak může tahat těžké náklady a zejména pracovat s rozměrným a širokým pracovním nářadím. „Důmyslná konstrukce je ale velmi úzká a umožňuje vynikající manévrovací schopnosti, zcela výjimečné pro traktor této velikosti, stejně jako připojení volitelného předního závěsu“ tvrdí Ing. Zdeněk Kysela, „Z výroby montovaná přední vývodová hřídel je kompatibilní s předním odpružením, může být vybavena šesti nebo 21 drážkami a otáčí se v obou směrech. Na rozdíl od systémů montovaných dodatečně je tento přední závěs integrální součástí traktoru, umožňuje připojení řady pracovních nástrojů a zajišťuje optimální rozložení hmotnosti.
Snadná manipulace s těžkými náklady
Součástí rámu u traktory Challenger MT600C je nová jednotka transaxle vybavena zadním tříbodovým závěsem se silnými rameny a hydraulickými válci o nosnosti 12 tun. Volitelný přední závěs je vybaven jednodílnými dolními rameny schopnými zvednout zátěž o hmotnosti 5 tun. Přední závěs se ovládá k tomu určeným hydraulickým ventilem a dodává se se dvěma hydraulickými přípojkami. Spolu se zadním závěsem je rovněž vybaven systémem tlumení pro přepravu. Pozornost věnovaná detailům je ilustrována malým hydraulickým válcem a uspořádáním čepů, které umožňuje sklopit ramena závěsu, pokud se nevyužívají.
Nový hydraulický systém s uzavřeným středem typu load sensing s průtokem 175 l/min poskytuje dostatek výkonu a má dostatečný tlak i průtok vyžadovaný moderním pracovním nářadím. Elektronické ovládání závěsu pomocí centra TMC zajišťuje přesné nastavení a kontrolu. Šest elektrohydraulicky ovládaných ventilů se ovládá pomocí konečků prstů a jejich průtok a časování se nastavuje na displeji TMC. Nastavení lze individuálně uložit a použít v systému One Touch pro sekvenci činností na souvrati.
Nová řada Challenger MT600C
MT645C MT655C MT665C MT675C MT685C
Motor AGCO Sisu Power (8,4 l) CTA e3 CTA e3 CTA e3 CTA e3 CTA e3
Maximální výkon (k)* 270 295 320 350 370
Jmenovitý výkon
při 2200 ot/min (k)* 240 265 290 320 340
Největší točivý moment (Nm) 1 185 1 295 1 400 1 492 1 540
Systém SCR volitelný volitelný volitelný volitelný standard
* Měřeno podle normy ISO TR14396
Klíčové informace
-Na český trh přichází pět nových modelů kolového traktoru Challenger MT600C s výkonem motoru od 240 do 340 koní.
-Nová převodovka TechStar CVT s novým systémem řízení přenosu výkonu je stavěna pro mimořádně těžké podmínky.
-Všechny traktory řady MT600C jsou vybaveny propracovaným řídicím centrem, které prostřednictvím konzoly TMC s plně nastavitelným displejem umožňuje snadné a komfortní ovládání.