Od počátku existence farmy Bolka Polívky v Olšanech nedaleko Rousínova je jejím krédem ekologický přístup k provozu. Není proto divu, že právě zde proběhla koncem loňského roku slavnostní prezentace elektrických užitkových vozidel z nabídky společnosti EVC Group. Jedno z takovýchto vozidel na farmě již dokonce pracuje a další stroj v rámci prezentace zažil slavnostní křest.
Firma Alké z italské Padovy nemá příliš dlouhou historii. Světový trh začala mapovat v roce 1992 a vlastní výrobu užitkových vozidel odstartovala o tři roky později. V prvopočátku šlo o stroje s klasickými spalovacími motory. Výroba elektrických vozidel přišla na pořad dne možná symbolicky až na prahu nového tisíciletí v roce 2000. V prosinci roku 2004 spatřila světlo světa nová řada ekologicky čistých užitkových vozidel Alké ATX s vylepšenými technickými prvky a moderním designem.
Elektrický pohon získává vrch
„Zajímavý je podíl elektricky poháněných vozidel v celkové produkci značky Alké. Zatímco v roce 2000 dosahoval ve srovnání s vozidly s benzínovými nebo naftovými motory pouhých sedmi procent, v letošním roce je podíl 70%. Tak za osm let vzrostla obliba elektricky poháněných vozidel, které nyní značka Alké exportuje do třiceti zemí celého světa. Otevřeně musím říci, že nejde o techniku pro každého. Někoho určitě odradí vyšší pořizovací cena oproti standardně poháněným strojům. Ovšem je třeba si uvědomit, že náklady na vlastní provoz jsou při ceně pohonných hmot o dost nižší. A především, vozidla s elektrickým pohonem jezdí ekologicky a hlavně bezhlučně,“ poznamenává zástupce dovozce vozidel Alké, společnosti EVC Group Martin Jahn.
Tato vozidla ovšem nepracují pouze na farmách. Využitelná jsou ve veřejném i soukromém sektoru, mohou pomoci při údržbě areálů, svozu odpadu nebo v dopravě. Samostatným oborem je jejich nasazení kupříkladu na vlakových nádražích a uplatnila se dokonce i na mistrovství světa ve fotbale při odvozu zraněných hráčů z hrací plochy. Ale jejich možnosti zřejmě nejlépe objasní uvedení důležitých technických parametrů.
Ve dvou základních verzích
Užitková vozidla Alké ATX se vyrábějí ve dvou základních verzích. Kratší s označením 100E má rozměry nákladové plochy 120 x 130 cm a delší 200E disponuje rozměry 120 x 180 cm. Obě verze jsou poháněny stejnosměrným elektrickým motorem s cizím buzením s maximálním výkonem 17,5 kW. Ve standardních podmínkách pracuje motor s výkonem 6 kW.
Maximální rychlost je omezena na 30 km/h s redukcí na 12 km/h. To umožňuje maximální využití točivého momentu i větší kontrolu řízení. Podle stylu jízdy i členitosti terénu se dojezd vozidel pohybuje na jedno nabití mezi 70 až 90 km. Stroj by měl vydržet pracovat osm hodin. Stejnou dobu trvá nabíjení osmi 6 V olověných baterií interní nabíječkou. Ta je umístěna na palubě vozidla a obsluha se může kdekoli připojit kabelem k 220 V zásuvce. Díky výkonu motoru zvládne stroj stoupání do sklonu 30 %.
Brzdy jsou hydraulické diskové, výhodou je elektronická brzda, kdy při uvolnění pedálu plynu začne automatické brždění s mírným dobíjením baterie.
Základní verze užitkových vozidel jsou dodávány v provedení bez kabiny s Pb bateriemi (lze nahradit i jiným typem). Možná je ale i verze s kabinou, dveřmi či hydraulickým zdvihem nákladové plošiny.
Nosnost modelu 100E dosahuje 480 kg, delšího 200E potom 530 kg.
Zvládne i jízdu v obtížných podmínkách
Testovací jízdy mohli zájemci v Olšanech absolvovat s modelem 200E. Mnohé překvapil téměř neslyšný chod stroje a potěšilo jeho velice jednoduché ovládání. Směr jízdy volí obsluha třípolohovým joystickem (vpřed, vzad a neutrál) umístěným na palubní desce. Rychlost potom plynovým pedálem (bez jakéhokoli řazení), druhý pedál je brzdový. Vozidlo je opatřeno také ruční brzdou. Přepínačem je možné navolit pomalejší (pracovní) režim rychlosti jízdy (poloha želva). Na palubní desce je integrován přehledný centrální displej. Jelikož se v Olšanech prezentovala verze s kabinou a počasí, bohužel, akci příliš nepřálo, zajímalo zúčastněné vytápění prostoru dvoumístné kabiny. To jediné je „neekologické“ benzínové, ale výkonné. K dispozici je i varianta elektrického topení, jeho použití ovšem zkracuje délku dojezdu. Jízda na širokých pneumatikách umožňuje vozidlu provoz i na písčitém či rozměklém podmáčeném podloží. Testu, že i na něm vozidlo nemá problémy, déšť se sněhem naopak velice přál a model Alké 200E obstál se ctí.
Zatím jen v uzavřených areálech
Další vyráběný model s označením 200E AR se speciální nástavbou a nosností 450 kg je vhodný především ke svozu odpadů. Nejvýkonnější 280E má maximální výkon elektromotoru 20 kW a nosnost 1000 kg.
Charakteristickou barvou značky Alké je červená, ale barvu lze přizpůsobit požadavkům uživatele stejně jako doplňkovou výbavu a volitelný typ nástavby. K dispozici je také agregovatelná sněhová radlice, přídavný vozík, klec nebo krycí plachta nákladové plošiny.
Ve světě se tato vozidla běžně pohybují po veřejných komunikacích, v České republice se o této možnosti jedná. Zatím jsou tedy vozidla určena pouze pro provoz v uzavřených areálech a na neveřejných komunikacích.
Místo benzínu olověné baterie
V rámci prezentace produktů společnosti EVC Group byl veřejnosti v Olšanech poprvé představen elektrický žací travní traktor Elektra poháněný elektromotorem s maximálním výkonem 15 kW. Jeho koncepce vznikla ve spolupráci s českou firmou Wisconsin Engineering vyrábějící benzínovou verzi tohoto osvědčeného stroje již několik let. Společnost EVC Group převzala travní sekačku W1600 Prime a osadila ji motorem napájeným olověnými bateriemi. Traktor bude ještě procházet zkouškami své výkonnosti, ale předpokládá se, že by měl vydržet podle míry zátěže pracovat zhruba 30 až 40 minut a měl by zvládnout posekat přibližně 2000 m² za hodinu.
„K vývoji a výrobě tohoto traktoru nás vedly prakticky stejné důvody jako k nabídce vozů Alké. Je to především ekologický provoz s nižší hlučností a nižšími provozními náklady. Pořizovací cena je ovšem vyšší než v případě klasického travního traktoru,“ uvedl Martin Jahn.
Elektromotor je napájen pěti 12 V akumulátory, jeho jmenovitý výkon je 5 kW, maximální potom 15 kW. Žací ústrojí zůstalo na stroji původní. Má záběr 1020 mm a je osazeno dvěma protiběžnými noži. Výška sečení je nastavitelná v rozmezí 20 až 100 mm. Stroj je opatřen zásobníkem s objemem 300 litrů. Vyprazdňování zásobníku je mechanické. Maximální pojezdová rychlost dosahuje při pohybu vpřed 9 km/h, při jízdě vzad potom 4,5 km/h.
Roman Paleček