Tradiční traktorové návěsy NTS, které před rokem 1989 stály na dvoře snad každého jednotného zemědělského družstva, se po dlouholeté odmlce vracejí k českým zákazníkům. V letošním roce je tomu právě čtyřicet let, co byla spuštěna jejich výroba v Písečné u Jeseníku, a toto výročí je třeba oslavit. Jak jinak a lépe než uvedením zcela nové řady na trh.
Výrobní program české společnosti WTC, současného majitele výrobního závodu v Písečné, směle navazuje na tradici jednoho z bývalých největších výrobců traktorových a automobilových návěsů u nás, Brandýských strojíren a sléváren, jež vlastnila provoz v Senici na Hané. V době svého rozkvětu vyráběly až 10 000 traktorových a silničních návěsů ročně. Od roku 1968 se výroba pověstných traktorových návěsů NTS přesunula do provozu Písečné v Jeseníku, který byl ke strojírnám přičleněn. Po převratu došlo k privatizaci firmy a několikeré změně majitelů. Od roku 2005 vlastní výrobní závod v Písečné firma WTC, která se nyní vrací na český trh se sedmi novými modely sklápěcích traktorových návěsů nesoucích označení BIG.
Návěsy v nové podobě Ve výrobním programu traktorových návěsů typové řady BIG výrobce klade důraz hlavně na robustní konstrukci a co největší jednoduchost. Jejich největší výhoda podle firmy WTC spočívá v perfektní těsnosti, neboť celá korba je jeden svařený celek. Otevírají se pouze zadní vrata.
Návěsy jsou určeny pro přepravu zemědělských komodit na zpevněném i nezpevněném povrchu. Jejich konstrukce je celokovová, rám podvozku tvoří svařenec z uzavřených profilů vyztužených příčkami. Rám leží na Bugy podvozku, jehož konstrukce dovoluje v terénu překonávat terénní nerovnosti. Kvalitní nápravy ADR jsou odpruženy listovými péry. Návěs je možné opatřit zadní řiditelnou nápravou pro výrazně lepší manévrovatelnost a menší opotřebení pneumatik. Výškově nastavitelné a odpružené oje zajišťují pohodovou jízdu i po nerovném povrchu. Oj je ve standardní výbavě opatřena hydraulickou vzpěrou s pumpou nezávislou na traktoru pro snadné odstavení návěsu.
Vyklopení korby zajišťuje masivní hydraulický válec uložený ve dvojitém rámu vyztuženém silnostěnným profilem. Hydraulické otevírání vrat je kombinováno s dvoukřídlými dveřmi, což umožňuje i přepravu materiálů delších, než je ložná plocha korby. Dvoukřídlá vrata jsou opatřena mohutnými panty a výplní z profilovaného plechu. V levém křídle vrat je umístěno výsypné okno. Těsnost zadního čela je zabezpečeno dvojitým jištěním uzamčení čela a kovovým límcem s pryžovým profilem. Přední čelo je opatřeno průzorem, z vnější strany žebříkem a z vnitřní strany stupačkou pro snadný přístup obsluhy.
Korbu lze objednat ve dvou výškách bočnic, a to ve standardu 980 mm nebo s příplatkem ve výšce 1250 mm. Samozřejmostí je doplnění nástavky ve dvou výškách 400 a 600mm nebo nástavky pro senáž s mřížkovaným čelním panelem otvíratelným ze země. Masivní vyztužení dna, dvojité podélné vyztužení korby spolu se skloněnými svislými sloupky a souvislými sváry na celé korbě zajišťují maximální výdrž korby i při velkém zatížení. Zaoblené rohy usnadňují vyprázdnění a čistění korby.
Dlouhá cesta zpátky Téměř dvacet let nebylo v České republice po produktech bývalých Brandýských strojíren a sléváren ani vidu ani slechu. Veškerý odbyt byl totiž směřován do zahraničí. „V roce 2000 jsem začal obchodně spolupracovat s tehdejšími majiteli provozu. Firma se po převratu přeorientovala na francouzský trh, protože český neměl v devadesátých letech o návěsy zájem. Přestože v roce 1998 byla Písečná největším českým výrobcem návěsů s roční produkcí až 500 kusů, u nás jsme jich prodali jen několik. Trh tady byl v podstatě mrtvý,“ vypráví současný majitel Písečné Ing. Josef Ťulpík, který v roce 2005 výrobní závod odkoupil. „Po odkoupení jsme rozvinuli výrobu a veškerá produkce se vyvezla do Francie a Španělska. Teprve vloni jsem se ale rozhodl vrátit se zpět na český trh,“ informuje a dodává, že v letošním roce jich u nás bude prodáno už padesát. „Letos jsme rozjeli výrobu i prodej naplno. Jsme teprve na začátku, ale rozvíjíme se poměrně dynamicky. Nyní zaměstnáváme zhruba padesát lidí a za tři roky jsme téměř ztrojnásobili obrat,“ uvádí Ing. Ťulpík. U některých výrobků je prý ale ještě potřeba dokončit homologaci pro Českou republiku. Poté firma zaútočí také na polský trh.
Českým zemědělcům je v současnosti k dispozici sedm modelů sklápěcích traktorových návěsů s užitečnou hmotností od deseti do osmnácti tun. Největší model BIG-18 je možné pořídit ve dvou modifikacích, buď s tandemovou nápravou nebo třínápravovým podvozkem. Podle informací ředitele by již v říjnu měla být připravena homologace pro absolutní novinku, dosud nejmohutnější návěs, který kdy firma vyráběla, BIG-20, jehož užitečná hmotnost dosáhne úctyhodných 20 t. Během pěti let by se v závodu podle plánu mělo vyrábět až 1000 traktorových návěsů ročně. Již příští rok by se pak firma WTC chtěla pustit do prodeje návěsů na převoz dobytka, rozmetadel hnojiv a cisteren. Během dvou let pak možná přijde na trh s komunálním programem.
V České republice jsou nyní stroje WTC obchodně zastoupeny společností S Profit Opava, s. r. o., ale již od příštího roku výrobce plánuje přímý prodej prostřednictvím vlastní prodejní sítě. Některé jeho produkty mohli zemědělci vidět letos v Brně na Techagru nebo v Českých Budějovicích na výstavě Země živitelka.