13.10.2008 | 08:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Porovnání různých lisovacích komor

Firma Krone je specialistou pro sklizeň pícnin a její stroje mají u zákazníků dobré renomé. Platí to i o lisech, mezi nimiž nyní výrobce prosazuje unikátní modelovou řadu s názvem Comprima.

Tato modelová řada lisů na válcovité balíky je ojedinělá tím, že nepoužívá ani klasické válce typické pro lisy s pevnou komorou, ani pryžové pásy, které známe u lisů s komorou variabilní. Základem lisovacího ústrojí Comprimy je laťkový dopravník, jehož příčné ocelové laťky jsou uloženy v nosných pryžových pásech. Výrobce jej nazývá Novo Grip a jeho základní výhodou je vyšší stlačení, tedy tvorba balíků o vyšší hmotnosti.

Praktické ukázky v Kleve

Aby tuto skutečnost výrobce názorně prezentoval uspořádal v prvním srpnovém týdnu speciální akci pro evropské novináře. V blízkosti německého města Kleve, které se nachází nedaleko Holandských hranic, se ve srovnávacím měření předvedly tři lisy Krone. Nejprve model s pevnou komorou vybavenou lisovacími válci a řetězovým dopravníkem nesoucí označení RP 1550 Muli Cut, dále Comprima F 155 XC s komoru semivariabilní a Comprima V 150 XC s komorou variabilní.
Protože při měření je třeba srovnávat srovnatelné, byly vybrány tři lisy, které tvořily balíky s průměrem 1,5 metru. Výše uvedené modely RP 1550, Comprima V 150 XC a F 155 XC byly agregovány se stejným traktorem, a to Fendt 414. Řezací ústrojí bylo při měření vyřazeno z činnosti. Traktor se pohyboval konstantní rychlostí 6 km/h, přičemž byl měřen točivý moment na vývodovém hřídeli. Následně byly vytvořené balíky zváženy, změřen jejich průměr a obvod a pomocí penetrometru též jejich hustota, tedy stlačení materiálu.
Comprima V 150 XC byla navíc vyzkoušena ještě při rychlosti 10 km/h, aby bylo možné posoudit vliv pojezdové rychlosti na spotřebu energie a intenzitu slisování balíku. Vlhkost sbírané slámy činila 14 %, její výnos pak asi 7 t/ha.

Rozdílné výsledky

Ještě než manipulátor převezl jednotlivé balíky k váze bylo zřejmé, že lisy Comprima slisují do balíku více hmoty. Porovnáním vzdálenosti, při níž vyklopil balík lis s pevnou komorou se vzdáleností, na níž zůstaly stát lisy Comprima, bylo zřetelně vidět větší ujetou dráhu u lisů nové koncepce. Řádky slámy byly přitom velice vyrovnané.
Ale objektivní údaje přineslo až vážení. Údaje o hmotnostech a rozměrech balíků jsou v tabulce 1. Jak je zřejmé, nejvyšší hmotnosti na balík dosáhnul lis Comprima V 150 při rychlosti 6 km/h. Co stojí dále za povšimnutí je významný rozdíl v hmotnosti balíků u lisů Comprima oproti lisu RP 1550, a to zejména při přepočtu na shodný průměr 1,5 metru. Bez zajímavosti není rovněž skutečnost, že s vyšší pojezdovou rychlostí se nijak výrazně nesnížila hmotnost vytvářeného balíku (lis V 150, poslední dva sloupce).

Tab. 1: Hmotnosti a rozměry balíků
Typ lisu RP 1550 Multi Cut Comprima
F 155 Comprima
V 150 Comprima
V 150 (10 km/h)
Hmotnost balíku (kg) 259 296 333 303
Průměr (m) 1,63 1,51 1,56 1,57
Obvod (m) 5,19 4,82 5,00 5,01
Hmotnost na přepočt. průměr 1,5 m (kg) 238 294 320 290
Hmotnost na m3 (%) 100 134 141 128

Měření hustoty balíku bylo provedeno penetrometrem umístěným v čelním nakladači na traktoru, na němž byla i tenzometrická váha. Penetrometr byl napojen na hydraulický válec, který jej zatlačoval do balíku, přičemž byl přes snímač měřen odpor průniku a vyhodnocení bylo v grafické podobě zaznamenáno do počítače. Bylo vidět mnohem vyšší stlačení střední části balíku u lisu s variabilní komorou při nižší pojezdové rychlosti.
Velmi zajímavé bylo též energetické měření příkonu potřebného pro pohon jednotlivých lisů. V grafu je tento údaj přepočten na kW. Je logické, že pokud chceme balík více slisovat je k tomu zapotřebí více energie, a tak na energii nejnáročnější byl lis s variabilní komorou V 150. Zejména pak při rychlosti jízdy 10 km/h. Rychlejší slisování se bez vyšší potřeby energie neobejde. Avšak na druhé straně je provedeno v kratším čase.
Uvedené výsledky je tak třeba si dát do širších souvislostí, k čemuž nám může posloužit tab.2: Výsledky v ní prezentované odpovídají sice poměrům v Německu, kde je vyšší mzda i cena nafty, nicméně pro porovnání jednotlivých lisů to není podstatné. Podstatná je skutečnost, že ač má varianta s variabilní komoru a nejvyšší pojezdovou rychlostí 10 km/h nejvyšší potřebu energie, díky většímu počtu balíků za hodinu, jsou náklady na jeden balík nejnižší, přičemž intenzita stlačení se příliš neliší od rychlosti 6 km/h. Pro kalkulaci byla brána plocha 500 ha sklízené slámy s výnosem 4 t/ha, cena nafty 1,5 €/l.

Tab. 2: Náklady na jeden balík při sklizni slámy různými lisy (náklady na traktor a obsluhu)
RP 1550 Multi Cut Comprima
F 155 Comprima
V 150 Comprima
V 150
(10 km/h)
Odebraný výkon (kW) 73,5 83,5 98,5 123,5
Náklady na traktor (€/h) 37,5 41,5 47,6 53,6
Náklady na řidiče (€/h) 30 30 30 30
Balíků/h 40 40 40 55
Celk. náklady traktor+řidič (€/balík) 1,69 1,79 1,94 1,61

Přesnější přehled o nákladovosti jednotlivých způsobů lisování poskytuje tab. 3. Také v ní jsou ceny specifikovány podle německého prostředí. Zajímavá je celková kalkulace v eurech na jeden balík. Z ní nejpříznivěji vychází model Comprima F 155 se semivariabilní lisovací komorou. Je to dáno jednak dostatečnou hmotností balíků, ale též nižší pořizovací cenu tohoto lisu. Zajímavý je též údaj o životnosti lisů, který je dán počten nalisovaných balíků. Zde je na tom pochopitelně nejlépe varianta Comprimy V 150 s pojezdovou rychlostí 6 km/h, která znamená nejvyšší slisování a tudíž nejméně balíků na tunu slámy.

Tab. 3: Náklady na jeden balík (náklady na lis)
RP 1550 Multi Cut Comprima
F 155 Comprima
V 150 Comprima
V 150
(10 km/h)
Pořizovací cena (€) 27 850 31 800 37 600 37 600
Roční objem lisované slámy (t) 2 000 2 000 2 000 2 000
Hmotnost balíku na průměr 1,5 m (kg) 238 294 320 290
Roční výkon (balíků) 8 417 6 802 6 246 6 887
Životnost lisu (balíků) 60 000 60 000 60 000 60 000
Životnost lisu (roky) 7,13 8,82 9,61 8,71
Fixní náklady na balík (€) 0,46 0,54 0,64 0,64
Variabilní náklady na balík (€) 0,72 0,64 0,67 0,67
Celkové náklady na balík (€) 1,18 1,18 1,31 1,31

Pre Chop

Novinkou ve výbavě lisů na hranaté balíky Big Pack je předsazený drtič slámy. Rotor tohoto zařízení, je osazen 56 noži s horizontální osou rotace a umístěn v přední části lisu, tedy před sběračem a je poháněn od náhonového hřídele přes úhlovou převodovku a řemenový převod.
Pre Chop nalezne uplatnění například tam, kde je sláma součástí krmné dávky a míchací vůz není vybaven řezáním, nebo tam, kde je třeba sláma jako podestýlka s vyšší nasávací schopností a nebo při alternativním určení slámy pro energetické účely. Pre Chop pro svoji funkci potřebuje asi 70 koní tažného prostředku, takže energetický prostředek reprezentuje traktor s výkonem okolo 300 koňských sil. V našem případě to byl Fendt 930 a soudě podle zátěže a rychlosti jízdy soupravy byl na tom výkonově tak akorát. Novináři mohli též porovnat délku řezanky v balíku. Zatímco u klasického řezání se pohybovala okolo 10 cm u Pre Chopu okolo 3 až 4 cm.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down