08.09.2008 | 11:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zlato pro tři sta osmdesát koní

Jedním ze dvou zemědělských strojů, které na letošní výstavě Země živitelka obdržely ocenění Zlatý klas, byl systémový traktor Claas Xerion 3800 TRAC VC. Do soutěže ho přihlásily společnosti U + M Servis, s. r. o., Třeboň, a Agrall zemědělská technika, a. s., Bantice, která techniku Claas do České republiky dováží. Xerion představuje vrchol nabídky kolových traktorů Claas, i když se tak trochu uvedenému označení vymyká, neboť svou mnohostranností a užitnými vlastnostmi tento pojem výrazně předčí.

Nejde totiž jen o těžký tažný prostředek určený k agregaci s nářadím při přípravě půdy či setí, nýbrž o inteligentní stroj použitelný v mnoha oblastech. Kabina nastavitelná do tří poloh, několik způsobů řízení, jízdní strategie, popř. vysokovýkonnostní hydraulika jsou atributy, které si žádají pojmenovat toto vozidlo názvem systémový traktor.

Všestranný stroj
„U takto univerzální techniky je velmi důležitý způsob použití, respektive správné nastavení všech parametrů, aby se z vynikajícího všestranného traktoru nestal jen průměrný jednoúčelový stroj,“ řekl týdeníku Zemědělec Ing. Karel Hanyk, ředitel společnosti U + M Servis, s. r. o., Třeboň. „Jako jiné takto sofistikované a technicky vyprecizované stroje, tak i Claas Xerion potřebuje ke své práci personál, který dokáže vytěžit maximum z instalovaného výkonu. Výrobce si tento problém dobře uvědomuje, a proto v návodu k obsluze uvádí i taková fakta a informace, jako jsou výpočty správného dotížení, nebo volba rozměrů a typů pneumatik včetně správného tlaku jejich huštění či používání alternativních způsobů jízdy po pozemku vzhledem ke snížení utužení půdy multipass efektem. Pouze je-li obsluha správně vyškolena, může ze stroje získat maximum instalovaného výkonu a všechny výhody související s ekonomikou či ekologií jeho provozu.“
Pro tento stroj hovoří zejména jeho provozně ekonomické výhody, vyplývající z jeho pracovní výkonnosti (výkon a točivý moment motoru, resp. jeho záloha), hospodárnosti (nízká spotřeba paliva) a ekologických hledisek (nízké emisní hodnoty výfukových plynů, terramechanické vlastnosti). Xerion je možné agregovat s mnoha stroji či zařízeními, jako jsou žací stroj Claas, různé technika pro zpracování půdy a setí, aplikátory kejdy o různých záběrech a objemech nádrží, návěs s výtlačným čelem s objemem 60 m3, zařízení pro frézování půdy či dávkování vápence, nástavba na granulované hnojivo o objemu 7 m3 a podobně

Jedinečný koncept
„Celý koncept stroje je založen na několika hlavních parametrech, které z něj dělají jedinečné vozidlo,“ zapojuje se do hovoru Ing. Tomáš Kopa ze společnosti Agrall zemědělská technika. „Jde především o všechna čtyři stejně velká kola s maximálním možným průměrem 2,05 m, což zvětšuje kontaktní plochu s podložkou o třicet procent proti standardním traktorům. Díky rámové konstrukci lze traktor optimálně dotížit, a tak minimalizovat tahové síly a prokluz. Rozložení hmotnosti je 55 procent vpředu a 45 procent vzadu. Řízení obou náprav snižuje poloměr otáčení na 6 m a umožňuje další způsoby řízení, jako je například krabí chod či synchronní řízení. Zemědělci ocení neustálý pohon 4x4 díky plně reverzovatelné plynulé převodovce ZF Eccom 3.5 s vysokým mechanickým podílem točivého momentu i velkou a pohodlnou, vzduchem odpruženou a otočnou kabinu pro tři různé polohy a použití nejrůznějších pracovních strojů a nástaveb. Díky své koncepci dosahuje Xerion tahových charakteristik, které se blíží vlastnostem těžkých pásových tahačů, přitom jsou výrazně příznivější, než vlastnosti běžných kolových traktorů.“
Xerion má vysoce stabilní a zatížitelnou rámová konstrukci s celkovou hmotností až 30 tun. Do rámu jsou integrovány veškeré agregáty, jako motor, převodovka, nápravy, a celý hydraulický systém, které nemusí být koncipovány jako prvky samonosné konstrukce, nejsou tudíž tolik namáhány a hlavní nevýhoda rámových traktorů – příliš velké poloměry otáčení – je zde odstraněna díky řízení obou náprav. Přední náprava je kyvná s odpružením, zadní tuhá. Xerion se řídí předními koly do rejdu 4°, pak se přidávají i zadní kola. Má však i další způsoby: plné řízení všech kol, krabí chod, šetrný krabí chod, jednostranný krabí chod a tzv. synchronní řízení, kdy je možné v počítači CEBIS umístit manuálně osu otáčení vůči půdorysu vozidla dopředu či dozadu. Jedná se především o speciální práce se zahloubeným nářadím. Kola zadní nápravy lze přitom ještě v určitých programech nezávisle ovládat jízdní pákou. Nápravy RABA disponují uzavíratelnými diferenciály (100% sevření lamelovými uzávěrkami), samozřejmá je funkce automatiky uzavírání vzhledem k rychlosti a rejdu. Brzdy jsou mokré, lamelové, působící na všechna kola.

Motor a převodovka
V traktoru je instalován nejnovější typ motoru Caterpillar C9 vyhovující těm nejpřísnějším současně platným emisním normám Tier 3/stupeň 3a díky své technologii spalování Acert. Jde o kombinaci řízení práce motoru s nasávaným vzduchem – křížoproudé hlavy válců a turbodmychadla wastegate (u silničních vozidel dokonce variabilní ovládání ventilů a sériové přeplňování), řízení několikanásobného vstřikování, zdokonaleného řídicího softwaru v jednotkách motorů a u silničních vozidel ještě oxidačního katalyzátoru zplodin.

Tab 1. – Základní technické údaje

Počet válců
Zdvihový objem
Jmenovité otáčky
Jmenovitý výkon
Maximální výkon (1800 n/min)
Maximální točivý moment (1400 n/min-)
Objem palivové nádrže 6
8 804 cm3
2 100 n/min
253 kW/344 k
279 kW/379 k
1 620 Nm
620 l

Xerion je osazen plynulou převodovkou jednoho z nejrenomovanějších výrobců převodových ústrojí, firmy ZF (Zahnradfabrik Passau). Nese typové označení Eccom 3.5 a v současné době je nejsilnější plynulou převodovkou na světě plně reverzovatelnou pod zátěží. Dosahuje rychlosti až 50 km/h oběma směry a neustále pohání obě nápravy. Obsahuje výstup k vývodovému hřídeli traktoru a disponuje přídavným vedlejším výstupem pro speciální nástavbové aplikace (výbava na přání). Má čtyři řazené rozsahy a díky vhodně voleným převodovým poměrům jednotlivých planetových soukolí dosahuje mimořádně vysokého mechanického podílu točivého momentu (max. hydrostatický podíl je pouze 40 %). Při rychlosti 10 km/h (a v několika dalších hodnotách- 3, 19 a asi. 40 km/h – dle zařazeného rozsahu) je tento podíl 100 %.
Kde je plynulost, je i snadná možnost automatizace. Proto má Xerion několik druhů jízdních strategií, kdy řidič jistým a snadným způsobem ovládá současně motor i převodovku tak, aby bylo vždy dosaženo optimálního režimu motoru i výkonu celého stroje. Xerion může jet v režimu:
 tempomat (dvě uložené rychlosti vpřed i vzad),
 manuál (motor a převodovka se ovládá zvlášť – pedálem a jízdní pákou),
 automotive (ovládá se pedálem motor i převodovka),
 E-gas (konstantní otáčky motoru, rychlost se ovládá pouze změnou převodového poměru převodovky).

Dále je možné nastavovat agresivitu, resp. rychlost reakce převodovky, horní hranici prvního rychlostního rozsahu pro pracovní rychlost a tím zjemnění ovládání v poli. Stroj má i tzv. Inch pedál – funkci „spojky“, čili přerušení toku výkonu v převodovce, který slouží ke krátkodobému citlivému manévrování, např. při zapřahání.

Hydraulická soustava a závěsy
Parametry hydraulicky soustavy jsou uvedeny v tabulce 2. Kromě toho má stroj vnitřní okruh hydrauliky k ovládání tříbodových závěsů, zadní s dvojčinnou regulační hydraulikou EHR s běžnými funkcemi, jako je předvolba zahloubení, omezení výšky zdvihu, rychlost spouštění a regulace Polohová – Mix – Silová včetně tlumení kmitů při jízdě s neseným strojem. Přední závěs má maximální nosnost 8,2 t, zadní 11,5 tuny. Zvláštností zadního závěsu je možnost jeho výkyvu pro práci v krabím chodu +/- 15°.

Tab. 2. – Hydraulická soustava a závěsy
1. okruh (Load sensing)
Objem nádrže
Maximální provozní tlak
Maximální průtok
Maximální výkon hydrauliky
Maximální průtok jednoho rozváděče
Počet rozváděčů

2. okruh (Load sensing)

Vysokovýkonnostní hydraulika (na přání)
Provozní tlak
Maximální průtok
Maximální výkon hydrauliky

130 l
20 MPa
190 l/min.
45 kW
110 l/min.
5

řízení, brzdy, chlazení oleje

Speciální (stavební) aplikace
26 MPa
235 l/min.
90 kW

Traktor také disponuje různými závěsnými zařízeními, jako je horní automatický závěs, dolní závěs nebo tzv. agrohák, piton-fix či kulový závěs. Pro speciální aplikace slouží kulový závěs v horním nástavbovém prostoru k připojování návěsů (je zde i výstup PTO pro pohon nástavbových strojů).

Kabina a ovládání
To, co dělá tento traktor systémovým vozidlem, je právě jeho otočná kabina a mnohostrannost při montáži různých strojů nebo nářadí. Koncept otočné kabiny nabízí zejména obsluze výhody, jako:
 dokonalý výhled v rozsahu 360° okolo celého stroje,
 neomezené pohodlí a ergonomická volnost při zpětném pojezdu,
 ovládací prvky a barevný počítač CEBIS II integrovaný v loketní opěrce (pohyby při pružení),
 plnohodnotné sedadlo spolujezdce,
 sedadlo řidiče otočné na obě strany o 20° při práci v krabím chodu,
 třikrát nastavitelný sloupek řízení,
 automatická klimatizace,
 prostorný chladicí box,
 pneumatické odpružení celé kabiny a
 18 světlometů pro práci v noci (včetně xenonových).
 Funkce stroje se ovládají a programují:
 palubním systémem CEBIS II (programování tempomatů a převodovky, časy otevření, reakcí, rychlosti náběhů a průtoky jednotlivých hydraulických rozváděčů, systémy řízení, funkce EHR, informační funkce stroje, popř. evidence zakázek atd.),
 jízdní pákou (jízda vpřed a vzad, ovládání závěsů, popř. řízení zadních kol) a
 ovládacími prvky v pravé konzole (jednotlivé hydraulické rozváděče, vývodové hřídele, E-gas, uzávěrky atd.).
Celý palubní systém byl koncipován tak, aby i zcela nový a neškolený řidič dokázal ihned ovládat základní funkce pojezdu a hydrauliky. Prostředí je dokonale přehledné a velmi intuitivní a i složitější funkce lze používat téměř hned po seznámení řidiče se strojem.
„Nástup Xerionu byl úspěšný v především v nových spolkových zemích Německa díky velkovýrobnímu charakteru tamějšího zemědělství,“ říká závěrem Ing. Tomáš Kopa. „Předpokládáme, že z tohoto důvodu by se Xerion mohl uplatnit také u nás. V České republice jsou již v provozu tři xeriony, po letní sérii polních předvádění očekáváme další dva až tři pro sezónu 2009. O úspěšném nástupu svědčí i skutečnost, že ve výrobním závodu Claas v Harsewinkelu vyrostla nová montážní hala speciálně pro tyto stroje, jejíž kapacita byla zpočátku dimenzována na 200 traktorů ročně. Samozřejmostí je veškerý poprodejní servis, tříletá záruka, zásobování náhradními díly a vzdělávání servisního personálu, stejně, jako je tomu u ostatní techniky značky Claas, která je svým příkladným přístupem k péči o prodané stroje pověstná po celém světě.“

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down