06.08.2008 | 11:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Samojízdná řezačka nové generace

V letošním roce přišla na český trh nová řada samojízdných sklízecích řezaček Claas Jaguar 900. Jde o nejvýkonnější modely, které za své technické řešení obdržely nejedno významné ocenění na velkých mezinárodních zemědělských výstavách Agritechnica, Sima či Techagro. Čtyři modely se liší především výkonem motoru a tím i celkovou výkonností při sklizni pícnin, kukuřice nebo dřevin.

Řada sklízecích řezaček Claas Jaguar 900 je vrcholným dílem konstruktérů společnosti Claas. Uživatelé u nich ocení především nový design, barevný monitor Cebis, širokou nabídku sklizňových adaptérů, úpravu vkládání a z ní plynoucí optimalizovaný tok hmoty, nový V-Max buben se snadným přístupem, větší a silnější Corn-cracker, metač s variabilním nastavením vzdálenosti od zadní stěny, pilot koncovky a větší nádrž paliva. K výrazným změnám došlo také u pojezdu. Nová kabina Vista Cab zaujme velmi úzkými sloupky, extrémně nízkou hladinou hluku, vynikajícím výhledem všemi směry, stavitelným sloupkem řízení i sedadla, velkoryse pojatým prostorem pro řidiče i spolujezdce a jednoduchým ovládání. Pomocí palubního systému Cebis lze během práce rychle a jednoduše nastavit, obdobně jako u mlátiček a vyspělých traktorů Claas, všechny pracovní parametry.

Jeden nebo dva silné motory
Nová řada sklízecích řezaček Claas Jaguar 900 zahrnuje čtyři modely s motory Mercedes Benz uloženými na rámu prostřednictvím silentbloků, které výrazně tlumí přenos vibrací. Modely Jaguar 950 a Jaguar 960 jsou vybaveny vidlicovými osmiválcovými motory o objemu 16 l s výkonem 372 kW/507 k a 458 kW/623 k při 1800 n/min. Každá z řezaček Jaguar 970 a Jaguar 980 má dva šestiválcové motory o objemu 12,8 l s celkovým výkonem 537 kW/730 k a 610 kW/830 k při 1800 n/min. Oba motory jsou navzájem spojené pružným, vícenásobným klínovým řemenem, takže se mezi nimi nepřenášejí vzájemné vibrace. Řezačku lze provozovat s jedním nebo oběma motory. Při přepravě po komunikaci nebo nižším přísunu hmoty, kdy není třeba tak velký výkon, může pracovat pouze jeden motor. Pokud je třeba dosáhnout vysoké průchodnosti, druhý motor je jednoduše při volnoběhu přiřazen, po synchronizaci otáček se aktivují spojky a dojde ke společnému přenosu výkonu. Předností tohoto jednoduchého a osvědčeného řešení je vysoký stupeň účinnosti díky přímému přenosu točivého momentu.
Pohon řezaček Jaguar 900 je jednoduchý, výkonný, bezpečný a nenáročný na údržbu. Od vzadu příčně uloženého motoru se přímo plochým řemenem pohánějí řezací buben, metač a pohon vkládání. Sklizňový adapter je poháněn mechanicky pomocí rychlopřipojení, drtič zrna Intensiv Cracker pak přímo od metače.

Nový řezací buben
Samojízdné sklízecí řezačky Claas Jaguar řady 900 jsou vybaveny vkládáním Comfort Cut s plynulým bezstupňovým nastavováním délky řezanky přímo z kabiny. Délka se nastavuje pomocí hydromotoru, který má přímý náhon na skříň vkládacích válců obvyklé konstrukce. Díky dlouhé dráze pohybu čtyř vkládacích válců byl zvětšen vstupní průřez o 28 %. Osvědčená šířka vkládání 730 mm a zvětšená světlost mezi válci na 180 mm zajišťuje správné slisování sklízené hmoty i při vysokém výkonu a průchodnosti. Součástí toho zařízení je detektor kovů a detektor kamenů Stop Rock s nastavitelnou citlivostí. Zjistí-li detektory kov nebo kámen, může být řezačka při aktivované funkci Direct Stop automaticky zabržděna. Tato komfortní funkce zabraňuje hrnutí sklízené hmoty, ulehčuje následnou jízdu po odstranění cizího tělesa a zvyšuje tak celkový výkon stroje.
Zcela nové konstrukce je u řady řezaček Claas 900 otevřený řezací buben s netradičním uchycením speciálně tvarovaných nožů se silným ventilačním účinkem, který je zárukou vysoké dopravní rychlosti. V-Max buben je konstruován tak, že každý nůž má na bubnu pouze dva speciální úchyty. Toto řešení má několik výhod:
-veškerá řezací síla se přenáší do uložení nože,
-obsluha nepotřebuje na pícniny či kukuřici různé nože, ale pouze jeden standardní typ,
-nože není nutné dodatečně nastavovat,
-jejich výměna je velice jednoduchá a rychlá, spočívá pouze v povolení dvou šroubů.
Řezací buben o šířce 750 mm a průměru 630 mm může mít buď 24 nožů (délka řezanky 4 až 36 mm), nebo 36 nožů (délka řezanky 3,5 až 37,5 mm). Brousí se brusným kamenem při volnoběhu a zapnutém nožovém bubnu jako u řady 800. Nastavení protiostří i broušení se ovládá z kabiny. Přístup k řezacímu bubnu je velice jednoduchý, obsluha může využít tři možnosti.

Řada dalších zdokonaklení
Všechny nové modely řezaček Claas jsou vybaveny drtičem zrna Intensiv Cracker, který zajišťuje dokonalé narušení všech kukuřičných zrn i při vysoké průchodnosti sklízené hmoty. Válce s velkým průměrem a velkou kontaktní plochou s hrubým pilovitým profilem jsou vysoce odolné proti opotřebení. U modelů Jaguar 950/960 mají průměr 196 mm a 80 zubů, rozdíl rychlostí je 30 %. U řezaček Jaguar 970/980 mají válce průměr 250 mm, 100 zubů a rozdíl rychlosti činí 20 %. Druhou variantou lze na přání vybavit i první dva menší modely. Mezeru mezi válci lze nastavit manuálně nebo elektricky přes systém Cebis.
Novým zdokonalením prošel rovněž metač. Ten je konstruován tak, že mezeru mezi lopatkami a stěnou lze během práce měnit. Stačí-li redukovaný výkon metače, mezera se zvětší, tím se sníží odběr výkonu i opotřebení za současného zvýšení celkového výkonu řezačky a snížení spotřeby nafty. Naopak menší mezera mezi lopatkami a stěnou zvýší výkon metače. Přes terminál Cebis lze hodnotu mezery mezi lopatkami a stěnou metače bezstupňovitě nastavovat v rozmezí 2 až 10 mm. Optimální plnění vozu pak zajišťuje Pilot koncovky. Jde o jednoduché, automatické, paralelní vedení koncovky po optimální dráze plnění dopravního prostředku. S automatikou natáčení koncovky lze naprogramovat dvě její různé pozice a stiskem tlačítka mezi nimi přecházet. Tento systém také automaticky ukládá koncovku do přepravní polohy.

Vyvážená koncepce pojezdu
Ke změnám došlo také u pohonu sklízecí řezačky. Nápravy byly posunuty dopředu, mírně se zvětšil rozvor, kola mají větší průměr, motor byl posunut dozadu a celková hmotnost stroje se snížila. Tato opatření vedla k dokonalému rozložení hmotnosti nové řezačky, takže i při velkém záběru adaptéru není nutné žádné závaží. Řezačky mají pohon 4x4, nikoliv však prostřednictvím kardanového hřídele, ale pomocí hydrogenerátoru a hydromotoru. Na zadní nápravě je umístěn velký hydromotor, který odebírá výkon z hydrogenerátoru. Pokud obsluha vypne pohon zadní nápravy, stroj neodebírá další výkon. Exkluzivní novinkou je i centrální dohušťování pneumatik hnací nápravy podle toho, zda se stroj pohybuje na poli nebo po silnici. Rozdílný tlak v pneumatikách vede k minimalizaci poškození půdy při maximálním trakci a jízdním komfortu na poli a zajišťuje stabilní a bezpečné jízdní vlastnosti na silnici včetně dlouhé životnosti pneumatik. Pomocí palubního systému Cebis lze na sklízenou hmotu aplikovat různé silážní přípravky
K novinkám patří i sklizňové adaptéry s širším záběrem. Ať již Pickup 380 o záběru 3,8 m určený ke sklizni senáže či kukuřičný adaptér Orbis 750 či Direct Disc 610. U nového kukuřičného adaptéru byla také zvýšena obvodová rychlost podávacích rotorů, čímž se zvětšila výkonnost řezačky. Je třeba si uvědomit že u samojízdných sklízecích řezaček je velice důležitá správná konfigurace. I silná řezačka s malým adaptérem nemůže odvádět takový výkon, k němuž je předurčena. Obsluha řeší tento nedostatek většinou vyšší pojezdovou rychlostí, při níž se však zvětšuje spotřeba nafty u řezačky i dopravního prostředku. Proto je vždy výhodnější širší adaptér a pomalejší rychlost soupravy.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down