27.03.2008 | 12:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Ostrý start je v Brně

Ostrý start do první sezóny si na brněnském veletrhu Techagro odbudou nové traktory Claas Arion. V letošním roce se s nimi mohli již seznámit účastníci řady prezentací po celé České republice, které se konaly mimo jiné i v třeboňské společnosti U + M servis v Malém Boru na Klatovsku či během Dnů otevřených dveří společnosti Klas Bohemia ve Zruči u Plzně. Tato zbrusu nová modelová řada traktorů o výkonu 105 až 175 koní nahrazuje od letošního roku původní modely Ares.

Řada čtyřválcových modelů Arion 500 zahrnuje čtyři modely s výkonem motoru 112 (Arion 510) až 135 k (Arion 540). Poslední model této řady je podle Ing. Tomáše Kopy, manažera společnosti Agrall, zemědělská technika, a. s., Bantice, nejsilnějším čtyřválcovým traktorem na světě, s navýšením Boost dosahuje maximálního výkonu 155 k. Traktory řady Arion 500 mají v zemědělské praxi široké využití, hodí se především ke sklizni pícnin či pro práci s čelním nakladačem. Na tyto modely navazují traktory řady Arion 600. Čtyři modely jsou vybaveny šestiválcovými motory s výkonem 125 až 155 k, nejsilnější typ Arion 640 dosahuje s navýšením Boost až 175 k. Speciální řada Arion 600 C zahrnuje tři modely s výkonem motoru 125, 135 a 155 k.

Čtyři varianty otáček
V čem se tyto traktory liší od srovnatelných modelů jiných značek? „Je to především rozvor,“ řekl týdeníku Zemědělec Tomáš Kopa. „Ať stroje čtyřválcové řady 500 nebo šestiválcové řady 600 mají nejdelší rozvor ve své třídě - 2564 a 2820 milimetrů. Traktory s delším rozvorem se chovají klidně a jsou také stabilnější v dopravě i na pozemcích s velkým sklonem. Dostatečně dlouhý rozvor je také zárukou reálně dosažitelné velké zvedací síly tříbodového závěsu. Zvedací kapacita čtyřválcových a prvních dvou šestiválcových modelů je 6,5 tuny, model Arion 630 má tuto hodnotu téměř sedm tun a Arion 640 zvedne dokonce osm tun. Model Arion 640 totiž využívá zesílenou zadní nápravu identickou s nápravou u nejslabšího traktoru Axion.“
Nové traktory jsou vybaveny pevnou nebo odpruženou přední nápravou Proactiv. Posledně jmenovaná varianta umožňuje dokonalý komfort na silnici, maximální výkon, vyšší produktivitu práce a poloměr otáčení 4,7 nebo 5,1 m. Přední odpruženou nápravu má 90 % čtyřválcových traktorů a všechny modely řady Arion 600 dovážené do České republiky, kde je již ve standardní výbavě. Pohon přední nápravy a uzávěrky diferenciálu se zapínají automaticky.
Zejména pícnináři ocení kompletní nabídku až pěti různých variant otáček vývodového hřídele. Ve standardu je 540/1000 n/min., na přání lze volit 540/540ECO/1000/1000ECO n/min. Relativně silný traktor tak může vykonávat práci, která nevyžaduje příliš vysoký výkon, přitom pracuje při snížených otáčkách motoru s nízkou spotřebou pohonných hmot. Čtyři funkce vývodového hřídele lze ovládat i na blatníku, je možné s ním pootočit, zapnout či vypnout, obě poslední funkce se ovládají z pravé i levé strany. Spínači na zadním blatníku je možné také ovládat tříbodový závěs a jeden hydraulický okruh. Další zvláštností u traktorů Arion je pátá varianta ovládání vývodového hřídele s tzv. pojezdovou závislostí. Je to důležitá vlastnost v podhorských oblastech při agregaci s přívěsy s hnanou nápravou prostřednictvím kardanového hřídele.

Čtyři možnosti navýšení výkonu
Nové traktory Claas jsou vybaveny motory DPS Powertech Plus, čtyřválce mají objem 4,5 l, šestiválce pak 6,8 l. Řídicí jednotka, která obstarává parametry nastavení motoru, je od společnosti Claas. Všechny traktory Arion splňují od ledna letošního roku emisní normu Tier III, neboť mají vysokotlaké vstřikování Common Rail, čtyřventilovou techniku rozvodu, a dvě patentovaná zařízení: turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek VGT a recirkulaci s EGR ventilem. Lopatky na výstupu z turbodmychadla lze naklápět a usměrňovat proud spalin z motoru, který už při 1000 n/min. dosahuje 90 % točivého momentu, jež dokáže vyvinout. Motor je velice pružný a rychle reaguje na jakékoli zatížení. Výhodou vnější recirkulace výfukových plynů je to, že část plynů jdoucí na turbinu se ochladí a prostřednictvím EGR ventilu se vstřikují zpět do sání. Hlavním důvodem tohoto zařízení je přísná emisní norma Tier III.
Nejsilnější traktory ve svých třídách - Arion 540 a Arion 640 jsou vybaveny systémem Claas Power Management, který u těchto motorů navyšuje výkon až o 20 koní. „Uvedené modely dokážou navýšit výkon nejen při jeho odběru na vývodovém hřídeli či v dopravě, tak jako ostatní značky traktorů, ale i při odběru výkonu přes hydrauliku,“ pochlubil se Ing. Tomáš Kopa. „Jedinečností, kterou mají zatím pouze traktory Claas, je to, že dokážou navýšit výkon i při těžkých tahových pracích, aniž by měly zapnutý vývodový hřídel či jezdily rychlostí 15 kilometrů za hodinu. Výkon se například navyšuje při práci s podmítačem, pluhem či jinými stroji od rychlosti šest kilometrů za hodinu. Další neobvyklou zvláštností je skutečnost, že k navýšení výkonu odebíraného přes vývodový hřídel dochází i tehdy, když traktor stojí. Traktory jiných značek mají tuto možnost zablokovanou, musejí se pohybovat minimální rychlostí 1,5 kilometru za hodinu. Tuto vlastnost využijí zejména zemědělci, kteří se zabývají drcením vlhkého kukuřičného zrna nebo konzervací pícnin do vaků.“
Uživatelé ocení i jednoduchý přístup ke vzduchovému filtru Powercore, který byl použit již na traktorech Axion. Na vstupu do filtru jsou kanálky, které odseparují až 90 % všech nečistot do výfuku, přitom tento filtr je o 30 % menší, ale má o 50 % větší plochu k čištění. Traktory Arion mají ve standardu dva filtry paliva, pro Českou republiku se montuje na všechny modely ještě třetí filtr, který separuje nečistoty, zejména vodu v palivu.

Čtyři skupiny v převodovce
Traktory Arion jsou standardně vybaveny nejmodernější variantou převodovky Hexashift používanou v traktorech Axion se šestistupňovým násobičem, která má čtyři skupiny řazení - A, B, C, D. Její největší výhodou je velký rozsah převodových stupňů (24x24 řazených pod zatížením) a jejich výrazné překrytí: 14 rychlostí se nachází v pásmu od 2 do 15 km/h. Řadí se bez použití spojkového pedálu prostřednictvím patentovaného ovladače Drivestic umístěným v loketní opěrce. „Existují dva režimy ovládání,“ vysvětluje Ing. Kopa. „Při zapnutí systému Hexactiv Manuál řadí převodové stupně řidič. Je možné řadit šest stupňů pod zátěží v dané skupině, nebo od jedničky do 24. Velkou výhodou této převodovky, na rozdíl od systému Powershift, je to, že se nemusí řadit rychlosti jednotlivě po sobě, ale je možné přeskakovat mezi jednotlivými skupinami bez nutnosti řazení převodových stupňů. Lahůdkou je řazení Hexactiv Auto, kdy traktor řadí automaticky podle nastaveného programu, například při poklesu či překročení otáček. Je na obsluze, jaký režim řazení zvolí. Traktor se prakticky ovládán podobně jako osobní automobil s automatickou převodovkou pouze pomocí plynového pedálu. Díky integrovanému režimu ECO dosahují traktory rychlosti 40 kilometrů za hodinu jen při 1900 otáčkách za minutu.“
U nových traktorů Arion mohou být dva typy palivové nádrže. Buď standardní o objemu 210 l u čtyřválců nebo 280 l u šestiválců, nebo na přání je možné traktory vybavit ještě přídavnou nádrží, pak se objem paliva zvětšuje na 260 a 330 l.

Dvě varianty výbavy
Nové traktory Arion mají dvě varianty výbavy. U jednodušší verze CIS se ovládají vnější okruhy mechanicky, na loketní opěrce se nacházejí spínače uzávěrky diferenciálu, aktivace Proactiv, nastavení TBZ, automatiky PTO a režimů Hexashift. Pro náročné je určena varianta Cebis, v tomto případě jsou vnější okruhy (až pět) ovládány elektrohydraulicky a páky nahradil monitor systému Cebis. Palubní a informační systém Claas Cebis se již osvědčil v mlátičkách Lexion a traktorech Xerion. Tento technicky vyspělý terminál umožňuje celkovou kontrolu všech funkcí stroje na velkém, dobře čitelném displeji a jednoduché ovládání jedním otočným ovládačem.
Traktory jsou vybaveny velice luxusní kabinou použitou z modelů Axion s patentovaným mechanickým odpružení Hydrostable. Vertikální a horizontální otřesy se účinně zachycují ve čtyřech bodech pomocí vinutých pružin s integrovaným tlumičem rázů. Podle Tomáše Kopy je to levná a účinná varianta, neboť se neodebírá výkon motoru, přitom tuhost odpružení je možné navolit. O vysoké technologické úrovni traktorů svědčí i to, že mají silný alternátor a mohou být vybaveny xenonovými světly se systémovou pamětí. K dispozici je manuální nebo digitální klimatizace s recirkulací vnějšího vzduchu, na přání lze dodat i uhlíkový filtr. Pro nové modely jsou charakteristické nová palubní deska, elektricky vyhřívaná a natáčená zpětná zrcátka, velký odkládací prostor a chladnička na nápoje o objemu 1,5 l. Kabinu je možné vybavit i střešním oknem.
(Pozn.: uvedené technické údaje jsou podle normy ECE R24.)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down